1.034.876

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Edzéstervezés

Szerző

Kiadó: OTSH Sportágak Főosztálya
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 93 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

MIÉRT KELL AZ EDZÉST TERVEZNI?

Az edzéstervek összeállításának szükségessége napjainkban már elfogadott tény, vita sem férhet ehhez. Ennek ellenére több helyen meglepetéssel tapasztalhatjuk -... Tovább

Előszó

MIÉRT KELL AZ EDZÉST TERVEZNI?

Az edzéstervek összeállításának szükségessége napjainkban már elfogadott tény, vita sem férhet ehhez. Ennek ellenére több helyen meglepetéssel tapasztalhatjuk - még tehetséges sportolóknál, jó képességű csapatoknál is hogy a sporttevékenység, az edzés, a napi hangulattól függ.

A sportágak mindegyikében nagy eredmények elérésére törekszenek a sportemberek. A sikereket azonban nem lehet a véletlenre bízni. A nemzetközi szinten történő sportolást ma már nem lehet csupán egyéni kedvtelésnek, szórakozásnak vagy a szabadidő hasznos eltöltésének tekinteni, a nagy világversenyek érmeinek megszerzéséért, a jó nemzetközi szereplésért igen sokat keli tenniök a sportembereknek. Ugyanakkor azonban arra is fel kell hívni a figyelmet, hogy nemcsak a legjobbaknál, hanem a kezdő vagy alsóbb osztályú sportolóknál is komoly ártalmakkal járhat a sporttevékenység, amennyiben nem felel meg az edzéssel szemben támasztott élettani követelményeknek, ha az edzésmunka nem tervszerű.

Igen hosszú az út a nagy sportteljesítmények eléréséhez, a legtöbb esetben a tehetséges sportolóknál is. Közülük nem egy - miután zsenge korban sokat ígérő eredményeket ér el - később "eltűnik", nem váltja be a hozzáfűzött reményeket. Azt mondják erre a laikusok: "kiégtek". A pálya törés nemegyszer a legalapvetőbb törvényszerűségek felrúgásából adódik, abból, hogy az esetek többségében nem tartják be a fokozatosság, az egymásra épülés elvét, nem alkalmazzák a fiatal szervezet teherbíró képességének megfelelő edzésmódszereket. A több évre előre történő tervezéssel ezek a sajnálatos esetek elkerülhetők lennének. Persze ismerünk olyan példát is, amikor a fiatal tehetséges sportember viszonylag kevés munkával ér el jó eredményt. Meg kell jegyezni, hogy a siker többnyire csak látszólagos fejlődés eredménye. A jó eredményt ilyenkor az életkor emelkedésével párhuzamosan fejlődő fizikai és pszichikai képességek váltják ki. Az általában tehetségesnek tartott, jó alapképességekkel rendelkező sportolók egy ideig kevés edzésmunkával érhetnek el aránylag jó eredményeket. Eredményeik azonban nem lehetnek tartósak; a magasabb célkitűzéseket éppen a kellő általános és speciális megalapozottság hiánya miatt nem érhetik el.

Tudományos vizsgálatok és statisztikai adatok segítségével egyértelműen bebizonyított, hogy a fiatal korban elért jó eredmény nem biztosíték a világsikerre. Minden sportágban illetve versenyszámban megfigyelhető, hogy melyik életkorban érik el a versenyzők legjobb eredményeiket, és az is tisztázható, hogy egy világklasszis eredményre hány éves felkészítésre van szükség. Az NDK versenyzők és a finn futók felkészülési rendszere világosan bizonyítja a távlati felkészülés szükségességét. Az sem érdektelen, hogy hány éven keresztül szerepel valaki az élvonalban. A jól, tervszerűen felkészült sportoló hosszú ideig marad az élen, és több világversenyen is érhet el jó eredményeket. Viszont számtalan negatív tapasztalatról is tudunk; a fiatal korban megalapozatlan sportoló, ha sikereket ér is el - ez nem állandósul, sokszor sérül, és teljesítménye hullámzó. Nem beszélve a kérdés pszichikai oldaláról, ugyanis a gyors siker a sportolót elbizakodottá teheti. A sikerekhez szokott versenyző nehezebben viseli el a később bekövetkező kudarcot, ha kimagasló eredményét nem az életszakasz és felkészülési szakasznak megfelelő munka alapján éri el. Felnőtt korban az ilyen sportoló a szinte természetesen bekövetkező visszaesése miatt abbahagyja a versenyzést.

A pontosan meghatározott célok rögzítésével edzőink nagy része feltétlenül egyetért. Ellenben az edzéstervek - különösen pedig a távlati programok - használhatóságában még ma is többen kételkednek. Pedig a fő célkitűzések ismeretében éppen ezekkel lehet meghatározni a terhelés alakulását, az edzésfeladatokat, amelyek végső soron biztosítják majd a magas teljesítmények elérését. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ: MIÉRT KELL AZ EDZÉST TERVEZNI? 5
I. A TERHELÉS ALAPKÉRDÉSEI 7
I.1. Az edzéstervezés elméleti alapjai 7
I.1.1. A terhelés, pihenés és alkalmazkodás viszonya az edzésben 7
I.1.2. A terhelés és alkalmazkodás szakaszai 11
II. A KÉPESSÉGFEJLESZTÉS TERVEZÉSE 14
II.1. Az erő fejlesztésének módszerei 16
II.1.1. Maximális erő fejlesztésének tervezése 16
II.1.2. Gyorserő fejlesztésének tervezése 18
II.1.3. Erőállóképesség fejlesztésének tervezése 20
II.1.4. Speciális erőfejlesztés tervezése 21
II.2. A gyorsaság fejlesztésének módszerei. A gyorsasági teljesítmények élettani és biokémiai alapjai 24
II.2.1. Reakciógyorsaság fejlesztésének tervezése 26
II.2.2. Mozgásgyorsaság fejlesztésének tervezése 27
II.2.3. Ciklikus mozgásgyorsaság fejlesztésének tervezése 27
II.2.4. A gyorsaság fejlesztésének további elvei, módszerei 27
II.3. Az állóképesség fejlesztésének módszerei 31
II.3.1. Hosszú időtartamú állóképesség fejlesztésének tervezése 31
II.3.2. Közepes időtartamú állóképesség fejlesztésének tervezése 33
II.3.3. Rövid időtartamú állóképesség fejlesztésének tervezése 35
II.3.4. Erő állóképesség 36
II.3.5. Gyorsasági állóképesség 36
II.3.6. Az állóképesség fejlesztésének további szempontjai 36
II.4. Ügyesség fejlesztésének módszerei 38
II.4.1. A mozgásügyesség zárt megjelenési formái és fejlesztése 39
II.4.2. A mozgásügyesség nyílt megjelenési formái és fejlesztése 40
EDZÉS- ÉS VERSENYTERVEZÉS FAJTÁI 41
III.1. Távlati edzéstervezés 41
III.1.1. Fiatalok távlati edzéstervezése 41
III.1.2. Élsportolók távlati edzéstervezése 42
III.1.3. A távlati edzésterv tartalma és formája 43
III.1.4. Távlati edzéstervek 45
III.2. Éves edzéstervezés 50
III.2.1. Tiszta felkészülési időszak 51
III.2.2. Vegyes felkészülési időszak 53
III.2.3. Versenyidőszak 54
III.2.4. Átmeneti időszak 56
III.2.5. Éves edzéstervek tartalma, típusai 57
III.3. Időszaki edzéstervezés 68
III.3.1. Az időszaki edzéstervezés főbb szempontjai 68
III.3.2. Időszaki edzéstervek típusai 73
III.3.3. Rajzos táblázatos edzésterv 78
III.3.4. Napi edzésvázlatok 81
III.3.5. Edzőtáborok edzéstervezése 85
IV. A FELKÉSZÜLTSÉG ELLENŐRZÉSÉNEK TERVEZÉSE 86
IV.1. A sportágra jellemző fizikai képességek mérése 86
IV.1.1. Az erő mérése 87
IV.1.2. A gyorsaság mérése 88
IV.1.3. Állóképesség mérése 88
IV.1.4. Mozgásügyesség mérése 89
V. EDZŐ ÉS VERSENYZŐ ALKOTÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSE 90
V.1. Az edzővel és versenyzővel szemben támasztott követelmények 90
IRODALOM 93
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv