1.035.497

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nemzetközi vezetési és szervezési ismeretek

Szerző
Lektor

Kiadó: Szókratész Külgazdasági Akadémia
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 240 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7163-37-9
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a jegyzet azoknak szól, akik valamely szervezetben dolgozni fognak vagy már dolgoznak. Vélhetőleg ezt a sorsot csak kevesen akarják, fogják elkerülni. Legyenek akár beosztottak, akár vezetők,... Tovább

Előszó

Ez a jegyzet azoknak szól, akik valamely szervezetben dolgozni fognak vagy már dolgoznak. Vélhetőleg ezt a sorsot csak kevesen akarják, fogják elkerülni. Legyenek akár beosztottak, akár vezetők, ahhoz, hogy a munka világában jól eligazodjanak és előrejussanak, nagyon hasznos, ha ismerik azokat a fogalmakat, tényezőket, erőket, amelyek a szervezetek életét, benne az ember és szervezet viszonyait alakítják. Azok pedig, akik vezetői ambíciókat dédelgetnek, remélhetőleg olyan ismereteket kapnak e jegyzetből, amely segíteni fog abban, hogy jó vezetőkké váljanak a közösség és a maguk javára. Olyan ismereteket kívánunk összefoglalni, amelyek a nemzetközi gyakorlatban széleskörűen elterjedtek és használatosak. A vezetés, a vezetői szerep, a hatalom birtoklása, a döntési szabadság, az emberi igények érvényesülése mind-mind olyan kérdések, amelyek nemcsak a vállalkozások világában, hanem magánéletünkben is izgalmasak. Mindannyian különböző érdek és hatalmi viszonyok hálójában tevékenykedünk és igyekszünk a lehetőségeket magunk javára fordítani. A vállalkozások szférájában, ahol a teljesítmény, a profit áll a középpontban, a verseny egyre erősebb, nyilvánvaló, hogy a jobban vezetett és hatékonyan szervezett cégnek van nagyobb esélye a sikerre. Ugyanakkor a vállalatoknál - szemben a magánélettel -, többnyire nem szimpátia, szeretet alapján alakulnak ki az együtt dolgozó emberek csoportjai, hanem elsősorban az érdekek a meghatározóak. Márpedig az egyéni érdekek gyakran ütköznek egymással és a szervezet érdekeivel, miközben eltérő személyiségű embereknek kell valami közös célt teljesíteniük. Ez a munka világa, amiről sokan azt hiszik, hogy csak egymás rovására érvényesülhetnek, és csak nyer-veszít stratégia létezik. Sajnos, a gyakorlatban sok a rosszul vezetett és szervezetlen cég, mind a fejlettebb világban, mind Magyarországon. E jegyzet szeretne hozzájárulni a helyzet javításához, elsősorban a főiskolai és egyetemi hallgatók képzésén, felkészítésén keresztül. A jegyzet szerkezete és stílusa is elsősorban a tanulhatóságot kívánja segíteni, tartalmi szempontból pedig a vezetési gyakorlattal nem rendelkező hallgatók számára kíván egy fogalmi rendszert nyújtani, miközben a vezetés legfontosabb elemeivel és összefüggéseivel ismerteti meg őket. Azok számára pedig, akik már szereztek gyakorlatot, a vezetés „művészetéből" az összefüggésekre kíván rávilágítani, miközben hasznos módszertani segítséget nyújt. A szerzők meggyőződéssel állítják, hogy a vezetés-szervezés több mint egy tantárgy, hiszen a mindennapi életünket rejtve és nyíltan átszövi az emberi kapcsolatok mechanizmusa, az érvényesítés és végrehajtás, a boldogulás szükségessége. Vissza

Tartalom

Bevezetés................................................................................................9
l. Nemzetközi vezetéstudományi alapok, vezetési koncepciók.............11
1. A vezetés: tudomány és művészet........................................................13
1.1. Tudományos vezetés: centrumban a munka.........................................14
1.2. Emberi viszonyok tana: centrumban az ember......................................17
2. A vezetés fogalma, célja, funkciói........................................................23
3. A vezetői munka kulcselemei...............................................................31
3.1. A hatalom........................................................................................31
3.2. A döntés..........................................................................................36
4. Ember és vezetés, vezetési stílus..........................................................47
4.1. A racionális-gazdasági ember..............................................................47
4.2. A társas igényű ember.......................................................................48
4.3. Az önmegvalósító (önfejlesztő, önérvényesítő) ember............................49
4.4. A komplex ember.............................................................................50
4.5. Döntésközpontú elméletek.................................................................52
4.6. Személyiségközpontú elméletek..........................................................53
5. Csoportok és csoportközi kapcsolatok................................................58
5.1. Tipikus csoportképződések és funkciók a szervezeti keretek között.........59
5.2. Csoportnagyság................................................................................61
5.3. A csoportok alapvető funkciói............................................................61
5.4. Csoportok közötti kapcsolatok a szervezetben......................................62
5.5. Eredményes munkacsoportok szervezése.............................................68
5.6. Hét lépés a sikeres munkacsoport kialakításához..................................69
6. A környezet és kezelése........................................................................74
6.1. A nemzeti kultúra..............................................................................74
6.2. A szervezeti kultúra...........................................................................76
6.3. Vezetés eltérő kultúrák találkozása esetén............................................87
6.4. Stratégiai menedzsment.....................................................................90
7. Szervezetek és formáik.........................................................................95
8. Az ember központú vezetés................................................................106
8.1. Szervezet korlátok nélkül: az ember központú vezetési rendszer...........106
8.2. Vezetői feladat: az emberi erőforrás menedzsment.............................116
9. Az átalakító vezetés............................................................................131
9.1. Az átalakító vezetés megjelenése és szükségessége.............................131
9.2. Átalakító vezetés: meghatározás.......................................................132
9.3. Az átalakító vezetés: kutatási és filozófiai alapú modell........................133
9.4. Az átalakító vezetés lépései..............................................................134
9.5. Az átalakító vezetés elvei..................................................................136
r9.6. Áttérés a hagyományos irányításról az átalakító vezetésre................... 139
9.7. Vezetés: a vállalatirányítás alkotó fejlesztése.......................................141
9.8. Az átalakító vezető tulajdonságai.......................................................142
10. A vezetés fejlesztése.........................................................................147
10.1. A vezetés-fejlesztés folyamata...........................................................148
10.2. A vezetés-fejlesztés módszerei...........................................................151
10.3. A vezetőképzés akadályai.................................................................153
10.4. A vezetés-fejlesztési program követelményei......................................154
10.5. A XXI. század kilátásai..................................................................... 154
II. Nemzetközi módszerek.......................................................................... 165
Bevezetés.............................................................................................167
1. Időgazdálkodás (Time Management).................................................. 159
2. Az MTM eljárás (Methods Time Measurement)................................173
2.1. Az MTM eljárás történeti kialakulása, fejlődése...................................173
2.2. Az MTM főbb korlátai és előnyei, alkalmazásának területei..................175
2.3. Az MTM alapmozdulatok.................................................................176
2.4. Az időértékek meghatározása...........................................................178
3. Folyamatábrák.....................................................................................180
4. Hálótervezés........................................................................................185
5. Just in time - éppen időben...............................................................194
6. TQM, avagy teljes körű minőségbiztosítás (Totál Quality Management).....194
7. Lean production - karcsúsított termelés............................................202
8. Logisztika.............................................................................................206
9. Kontrolling...........................................................................................210
10. Benchmarking (összemérés)...............................................................216
10.1. A benchmarking főbb irányai...........................................................217
10.2. A benchmarking folyamata..............................................................218
11. Vállalati folyamatok újraszervezése (Business Process Reengineering) ........223
12. Változás menedzsment.......................................................................230
Ajánlott irodalom................................................................................236
Felhasznált irodalom...........................................................................237
Feladatok
I. rész
3-1. Hatalmi viszonyok.....................................................................................36
3-2. Döntési játék (Barlangi mentés)...................................................................43
4-1. Vezetési stílus (X-Y elmélet)........................................................................55
4-2. Vezetési stílus (jó-rossz vezető)...................................................................57
5-1. Konfliktuskezelés.......................................................................................67
5-2. Csoportos döntés (Végveszélyben)..............................................................70
6-1. Szervezeti kultúra......................................................................................84
7-1. Szervezetek jellemzői...............................................................................104
7-2. Munkamegosztás, funkciók......................................................................105
9-1. Átalakító vezetés.............................................................:....................... 146
10-1. Vezetői hajlam........................................................................................157
II. rész
l-l. Időgazdálkodás.......................................................................................171
Ábrák jegyzéke
I. rész
l-l. A Maslow-féle szükséglet piramis................................................................18
1-2. A Herzberg-féle kéttényezős elmélet...........................................................19
1-3. A munka elvégezhetősége..........................................................................21
1-4. A munka elviselhetősége............................................................................21
1-5. A munka elfogadhatósága..........................................................................22
1-6. A munka elégedettség...............................................................................22
2-1. A vezetés integráló szerepe........................................................................25
4-1. Helyzetorientált vezetési stílus.....................................................................54
6-1. Hatalom-bizonytalanságtűrés.....................................................................75
6-2. „Pók" (A „klub" kultúra: Zeusz)...................................................................77
6-3. „Oszlopok és timpanon" (A „tevékenység központú" Apolló)........................78
6-4. „Háló" (Az eredményközpontú Athéné).......................................................80
6-5. „Csillagok a térben" (A „személyiség-központú" kultúra: Dionüszosz).............82
6-6. A stratégiai menedzsment modellje.............................................................92
7-1. Egyvonalas szervezet.................................................................................97
7-2. Többvonalas szervezet...............................................................................97
7-3. Divizionális szervezet...............................................................................100
7-4. Mátrix szervezet......................................................................................101
7-5. A vállalatok fejlődésének útjai...................................................................103
8-1. Az „ember központú" szervezeti modell.....................................................109
8-2. Kompetencia..........................................................................................113
9-1. Az embereket és a szervezeteket fejlesztő és átalakító tudás és képesség.......133
9-2. Az átalakító vezetés lépései......................................................................134
9-3. Áttérés hagyományos irányításról átalakító vezetésre.................................. 140
10-1. A vezetés fejlesztése................................................................................148
10-2. A vezetés-fejlesztés folyamatábrája............................................................149
II. rész
2-1. MTM időkártya.......................................................................................179
3-1 Gantt-diagram........................................................................................180
3-2. A folyamatábrázolás nemzetközi jelrendszere.............................................181
3-3. Példa a folyamatábrázolásra.....................................................................182
3-4. A folyamatábra összeállításának főbb lépései..............................................183
4-1. Egy egyszerű háló...................................................................................186
4-2. A termelési rendszer szervezésének hálóterve.............................................191
6-1. TQM szervezetfejlesztési modell................................................................199
5-2. A minőség viszonylagos költsége..............................................................201
5-3. A költségek viszonya...............................................................................201
8-1. Integrált logisztikai funkció funkcionális szervezetben..................................209
8-2. A „piramis-elv".......................................................................................213
10-1. Benchmarking típusok.............................................................................217
10-2. A benchmarking előkészítése....................................................................218
11-1. A teljesítménynövelő módszer kiválasztása.................................................224
12-1. A változásmenedzsment folyamatának főbb lépései....................................230
Táblázatok jegyzéke
I. rész
5-1. A formális és informális csoportok összehasonlítása......................................60
6-1. SWOT-mátrix...........................................................................................93
II. rész
2-1. Az MTM eljárás főbb alkalmazási területei..................................................176
7-1. A lean production modell elemei..............................................................203
9-1. A vállalati kontrolling koncepció elemei.....................................................211
10-1. Példák a benchmarking típusokra.............................................................218
11-1. Különbségek a BPR és a folyamatos fejlesztés között..............................224
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv