1.035.074

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar fogyasztóvédelmi és reklámjog

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: HvgOrac Lap- és Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 345 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-258-095-1
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A fogyasztóvédelmi és a reklámszabályozás területén 2008 szeptemberétől jelentős átrendeződés történt. Új jogszabály született a fogyasztók elleni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról, emellett újrakodifikálták az 1997-es reklámtörvényt, módosították a fogyasztóvédelmi törvényt, és több speciális és ágazati szabály is változott (pénzpiaci szféra reklámjai, gyógyszerreklám, internetes reklámozás, hírközlési szektor stb.). A jogi szabályozást követve 2009 szeptemberében megújult a magyar reklámpiaci önszabályozás általános forrása, a Magyar Reklámetikai Kódex is.
A szabályok hatálybalépése óta eltelt idő lehetővé tette, hogy a szerzők azokat immár a gyakorlat tükrében dolgozzák fel. Szándékuk továbbá az volt, hogy feltárják az említett területeknek a versenytörvény tisztességtelen verseny elleni jogáról szóló - 2008 szeptemberében szintén módosult - II. és III. fejezeteihez való kapcsolódásait, kitérve például elhatárolási és hatásköri kérdésekre. Ennek megfelelően egy... Tovább

Fülszöveg

A fogyasztóvédelmi és a reklámszabályozás területén 2008 szeptemberétől jelentős átrendeződés történt. Új jogszabály született a fogyasztók elleni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról, emellett újrakodifikálták az 1997-es reklámtörvényt, módosították a fogyasztóvédelmi törvényt, és több speciális és ágazati szabály is változott (pénzpiaci szféra reklámjai, gyógyszerreklám, internetes reklámozás, hírközlési szektor stb.). A jogi szabályozást követve 2009 szeptemberében megújult a magyar reklámpiaci önszabályozás általános forrása, a Magyar Reklámetikai Kódex is.
A szabályok hatálybalépése óta eltelt idő lehetővé tette, hogy a szerzők azokat immár a gyakorlat tükrében dolgozzák fel. Szándékuk továbbá az volt, hogy feltárják az említett területeknek a versenytörvény tisztességtelen verseny elleni jogáról szóló - 2008 szeptemberében szintén módosult - II. és III. fejezeteihez való kapcsolódásait, kitérve például elhatárolási és hatásköri kérdésekre. Ennek megfelelően egy olyan korszerű szakkönyv született, amely megmutatja a verseny-, a fogyasztóvédelem- és a reklámszabályozás összefüggéseit és így nyújt eligazítást mind a jogász olvasóknak, mind a piac szereplőinek. Vissza

Tartalom

Előszó..........................15
I. Rész
A FOGYASZTÓVÉDELEM
Fogyasztóvédelem a Fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény
rendelkezései tükrében..........................................................................19
1. Fejezet
A fogyasztóvédelem fogalma..................................................................22
2. Fejezet
A fogyasztóvédelem eszköztára: európai uniós irányelvek, rendeletek,
hazai jogszabályok, kormányzati szervek és a fogyasztói érdekek
védelmében eljáró hatóságok, valamint társadalmi szervezetek..........23
1. Az Európai Unió hatályos jogforrásai..........................................23
2. A hatályos magyar jogforrások....................................................25
3. Az európai uniós és a hazai fogyasztóvédelmi politika..............26
4. A Fogyasztóvédelmi Tanács........................................................27
5. A fogyasztóvédelem érdekében eljáró hatóságok........................28
3. Fejezet
A fogyasztói jogviszony keletkezése, alanyai, tárgyai
és megszűnésének különleges esetei......................................................31
1. A fogyasztói jogviszony..............................................................31
2. A fogyasztói jogviszony alanyai..................................................33
2.1. A fogyasztó fogalma a fogyasztóvédelmi jogban........................33
2.2. A vállalkozás fogalma..................................................................33
2.3. A gyártó fogalma..........................................................................34
2.4. A forgalmazó meghatározása......................................................34
2.5. A fogyasztói jogviszony megszűnésének különleges esetei.... 34
4. Fejezet
A fogyasztói jogviszony tárgyai..............................................................36
1. A termék......................................................................................36
2. Az áru fogalma.......................................................36
3. A szolgáltatás................................................................................36
4. A közüzemi szolgáltatás..............................................................37
5. A pénztári szolgáltatás................................................................37
6. A pénzügyi szolgáltatás..............................................................38
7. A biztosítási szolgáltatás..............................................................38
5. Fejezet
A fogyasztói jogviszony különleges alanyai
és tárgyai......................................................39
1. A gyermek- és fiatalkorúak a fogyasztói jogviszonyban............39
2. A fogyasztói jogviszony különleges tárgyai................................39
2.1. A dohánytermékek......................................................................39
2.2. A szexuális termékek..................................................................40
2.3. A dohánytermék, a szeszes ital és a szexuális termék
árusításának tilalma gyermek- és fiatalkorúak részére................40
2.4. A fogyasztási kölcsön..................................................................41
6. Fejezet
A fogyasztók életének, egészségének
és biztonságának védelmét szolgáló rendelkezések..............................44
1. A biztonságos termék fogalma....................................................44
2. A termék biztonságáért felelős személyek
a fogyasztói jogviszonyban..........................................................46
2.1. A gyártó felelőssége....................................................................46
2.2. A forgalmazó felelőssége........................................47
2.3. A fogyasztói szerződésben érvényesíthető jótállási
és szavatossági igényekről............................................................47
7. Fejezet
A fogyasztó tájékoztatása......................................................................50
1. A használati és kezelési útmutató................................................51
2. A megfelelőség értékelése............................................................51
3. A termék ára................................................................................53
4. Az ár feltüntetése..........................................................................54
5. A szolgáltatás díja........................................................................54
6. A termék csomagolása..................................................................55
8. Fejezet
A fogyasztói jogok érvényesítése, a panaszkezelés,
az ügyfélszolgálati és Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Irodák
és az Európai Fogyasztói Központok..........................57
1. A fogyasztói panasz kezelése...........................57
2. Az ügyfélszolgálat....................................58
3. A Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Irodák...................59
4. A határon átnyúló fogyasztói panaszok intézése;
az Európai Fogyasztói Központ.........................60
9. Fejezet
A fogyasztói jogviták rendezése - a békéltető testületek...........62
1. A fogyasztói jogviták bíróságon-hatóságon kívüli
rendezési módjai az Európai Unióban.....................62
2. A bíróságon-hatóságon kívüli fogyasztói vitarendezési fórumok
Magyarországon; a békéltető testületek...................63
2.1. A békéltető testület eljárása.............................65
2.2. A békéltető testület elnöke, az eljáró tanács,
illetve a testületi tag döntései...........................69
2.2.1. A békéltető testület elnökének döntései...................69
2.2.2. A békéltető testület eljáró tanácsának, illetve az egyedül eljáró
testületi tag döntései..................................70
2.3. Jogorvoslat a békéltető testület kötelezést tartalmazó határozata,
illetve ajánlása ellen..................................70
2.4. A kötelezés, illetve az ajánlás önkéntes teljesítése
elmaradásának jogkövetkezményei.......................72
10. Fejezet
A Fogyasztóvédelmi hatóság szervezete és eljárása...............74
1. A fogyasztóvédelmi hatóság szervezete és hatásköre.........74
2. A fogyasztóvédelmi hatóság eljárása.....................78
3. A fogyasztóvédelmi hatóság által alkalmazható szankciók....81
4. A hatósági szerződés..................................82
5. A fogyasztóvédelmi bírság.........................83
6. A határozat nyilvánosságra hozatala, mint hatósági szankció ..85
7. Jogorvoslat a fogyasztóvédelmi hatósági eljárásban..........86
7.1. A fellebbezés........................................86
7.2. A közigazgatási per...................................87
7.3. A közigazgatási nemperes eljárás................................................89
7.4. A közérdekű kereset....................................................................90
A fogyasztók oktatása - az önkormányzatok és társadalmi szervezetek
szerepe a fogyasztóvédelemben..............................................................92
II. Rész
A FOGYASZTÓKKAL SZEMBENI TISZTESSÉGTELEN
KERESKEDELMI GYAKORLAT
TILALMÁRÓL SZÓLÓ 2008. ÉVI XLVII. TÖRVÉNY
1. Fejezet
Az UCP Irányelv és az Fttv.....................................................................99
1. Az UCP Irányelv szabályozási rendszere és az Fttv. ........................99
2. Fejezet
Az Fttv. hatálya......................................................................................102
3. Fejezet
Egyes alapfogalmak..............................................................................105
1. A fogyasztó..................................................................................105
1.1. A fogyasztó fogalma....................................................................105
1.2. Az átlagfogyasztó........................................................................106
1.3. Az ésszerű fogyasztó.................................. 108
1.4. A kiszolgáltatott fogyasztó............................. 114
1.5. A fogyasztónak nem minősülő üzletfelek.................. 115
2. A kereskedelmi gyakorlat, a kereskedelmi kommunikáció
és a reklám.......................................... 116
2.1. Fogalmi összefüggések................................ 116
3. Az ügyleti döntés..................................... 121
4. Egyéb fogalmak...................................... 124
4. Fejezet
Tisztességtelennek minősülő kereskedelmi gyakorlatok........................125
1. A kereskedelmi gyakorlat tisztességtelenségének megítélése 125
2. Az Fttv. melléklete......................................................................126
2.1. A minden körülmény között tisztességtelennek minősülő
kereskedelmi gyakorlatok.............................126
2.2. A törvény mellékletében felsorolt kereskedelmi gyakorlatok.....128
2.3. A mellékletben szereplő kereskedelmi gyakorlatok korábbi
megítélése..........................................132
2.3.1. Az Fttv. melléklete 5. pontjában foglaltakhoz..............132
2.3.2. Az Fttv. mellékletének 7. pontjához:.....................133
2.3.3. Az Fttv mellékletének 11. pontjához:....................134
2.3.4. Az Fttv. mellékletének 15. pontjához:....................134
2.3.5. Az Fttv mellékletének 17. pontjához:....................135
2.3.6. Az Fttv mellékletének 20. pontjához:....................136
2.3.7. Az Fttv. mellékletének 21. pontjához:....................137
2.3.8. Az Fttv mellékletének 31. pontjához:....................137
2.4. Az UCP Irányelv megítélése...........................138
3. Megtévesztő és agresszív kereskedelmi gyakorlatok........139
3.1. Megtévesztő tevékenység..............................140
3.1.1. A megtévesztő tevékenység megállapításának feltételei......140
3.1.2. Valótlan információ közlése, valós információ megtévesztésre
alkalmas módon való közlése..........................143
3.1.3. Alkalmasság a megtévesztésre, a hatás kiváltására.........145
3.1.4. A tényállítás bizonyítása..............................146
3.1.5. Összetévesztést eredményező, erre alkalmas
kereskedelmi gyakorlat...............................147
3.1.6. Megtévesztés egy magatartási kódexnek való alávetettséggel
kapcsolatban........................................148
3.1.7. Példák a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokra..........149
3.2. Megtévesztő mulasztás...............................151
3.2.1. A megtévesztő mulasztás megállapításának feltételei........151
3.2.2. A jelentős információk köre............................152
3.2.3. A megtévesztő mulasztás megítélése a korábbi gyakorlatban
3.2.4. A vásárlásra felhívás.................................156
3.2.5. A figyelembe veendő tényszerű körülmények..............157
3.2.6. A kommunikáció eszköze térbeli vagy időbeli korlátai......162
3.2.7. Az apró betűvel szereplő közlések megítélése..............162
3.2.8. Utólagos tájékoztatás, párhuzamos tájékoztatás............168
3.2.9. A fogyasztókkal szembeni elvárás......................171
3.2.10. Példák a megtévesztő mulasztásra.......................172
3.3. Agresszív kereskedelmi gyakorlatok.....................175
3.3.1. A kereskedelmi gyakorlat agresszív jellegének megállapítása
az Fttv. alapján..............................................................................175
3.3.2. A kereskedelmi gyakorlat agresszív jellegének megállapítása
az UCP Irányelv szerint................................................................176
3.3.3. Zaklatás........................................................................................177
3.3.4. Kényszerítés................................................................................179
3.3.5. Nem megengedett befolyás..........................................................179
3.3.6. Példák az agresszív kereskedelmi gyakorlatokra........................181
4. A generálklauzula........................................................................188
4.1. A generálklauzula a szabályozás rendszerében..........................188
4.2. Szakmai gondosság......................................................................189
4.2.1. A szakmai gondosság követelménye............................................189
4.2.2. Ésszerűen elvárható szintű szakismeret......................................191
4.2.3. Jóhiszeműség és tisztesség elve..................................................192
4.2.4. A tisztességtelen általános szerződési feltételek..........................198
4.2.5. A fogyasztóval kötött szerződésben tisztességtelennek minősülő
feltételekről szóló rendelet............................................................198
4.3. A fogyasztói magatartás torzítására való alkalmasság................201
5. Fejezet
Eljáró hatóságok....................................................................................204
1. Az Fttv. alapján eljáró hatóságok................................................204
2. A gazdasági verseny érdemi érintettsége....................................205
3. A hatóságok együttműködése......................................................214
4. Felelősség....................................................................................216
III. Rész
A GAZDASÁGI REKLÁMTEVÉKENYSÉG
ALAPVETŐ FELTÉTELEIRŐL ÉS EGYES KORLÁTAIRÓL SZÓLÓ
2008. ÉVI XLVIII. TÖRVÉNY
1. Fejezet
A reklám szabályozásának elméleti keretei..........................................221
1. Bevezetés ..............................................221
1.1. Rövid történeti kitekintés............................................................225
1.2. Modernizálódó reklámjogunk - út a mai reklámtörvényig .... 228
2. Fejezet
A gazdasági reklám és a hatályos szabályozás rendszere....................232
1. A hatályos magyar reklámtörvény szabályozási környezete ... 232
2. A Grt. felépítése, általános rendelkezései....................................234
2.1. A Grt. szabályozási köre, a törvény hatálya................................234
3. fejezet
Külön törvények által rögzített reklámszabályok..................................243
1. Speciális szabályozási tárgyak - speciális jogszabályok............243
2. Reklámkorlátozások a médiaszabályozásban ............................244
2.1. A reklámok tartalmát érintő tilalmak és korlátozások ..............244
2.1.1. Reklámtilalmak............................................................................244
2.1.2. Negatív reklámkorlátozások........................................................245
2.2. A közzétételre vonatkozó korlátok..............................................245
2.2.1. Műsorszerkesztési korlátok..........................................................245
2.2.2. A reklámidő korlátozása..............................................................247
2.3. Határokon átlépő médiareklámok reklámszabályozási
összefüggései................................................................................247
4. Fejezet
A Grt. általános rendelkezései..............................................................251
1. A Grt. által definiált egyes fogalmak, a reklám közzétételének
általános feltételei........................................................................251
1.1. A dohánytermék..........................................................................251
1.2. Az egészségügyi intézmény........................................................251
1.3. Gyermek- és fiatalkorú személyek..............................................252
1.4. A reklám „közzététele"................................................................253
1.5. A reklámtevékenység alanyai - a reklám címzettje, közzétevője,
a reklámozó és a reklámszolgáltató............................................254
1.6. Reklámeszközök a piacon, és a reklámeszköz fogalma a Grt.-ben 255
1.7. Reklámfajták, reklámmódszerek a Grt.-ben................................262
2. A „direkt marketing" szabályai a Grt.-ben..................................263
2.1. A direkt marketingre előírt „opt-in" szabályok..........................263
3. A kéretlen elektronikus hirdetésre vonatkozó szabályok ..........265
3.1. Tiltott „spam" - kéretlen elektronikus hirdetés..........................266
3.2. A kéretlen elektronikus hirdetések elleni fellépés lehetőségei 267
3.3. Az „engedélykérő" elektronikus hirdetési levelekről..................269
3.4. A Nemzeti Hírközlési Hatóság eljárása az elektronikus
hirdetési piacon............................................................................271
5. Fejezet
Általános reklámtilalmak és reklámkorlátozások..................................274
1. Általános tilalmak a Grt.-ben......................................................274
1.1 Személy és közbiztonság, környezet- és természetvédelem..........275
1.2. Tiltott áru reklámja......................................................................277
13. A tudatosan nem észlelhető reklám............................................278
2. Gyermek-és fiatalkorú fogyasztók általános védelme ..............278
3 Reklám és szex - pornográf reklám, szexuális szolgáltatás,
szexuális termékek reklámja ......................................................281
6. Fejezet
A megtévesztő reklám............................................................................285
1. A megtévesztő reklámra vonatkozó szabályozás rendszere........285
2. A megtévesztő reklám közvetlen irányelvi szabályozása
az Európai Unióban ....................................................................286
2.1. A megtévesztő reklám fogalma és szabályozási összefüggései
az uniós jogban............................................................................287
2.2. Megtévesztésre való alkalmasság az irányelv szabályozási
rendszerében................................................................................289
2.3. A releváns tulajdonságok katalógusa és azok csoportosítása... 290
2.4. A reklámozott termék lényeges tulajdonságai............................291
2.5. A forgalmazásra és a reklámozóra vonatkozó lényeges
információk..................................................................................292
3. A megtévesztő reklámra vonatkozó tilalom a Grt.-ben..............292
3.1. A megtévesztő reklámra vonatkozó magyar szabályozás..........292
4. A megtévesztő reklám fogalma a Grt.-ben..................................297
7. Fejezet
Az összehasonlító reklám........................................................................301
1. Az összehasonlító reklám fogalma és szabályozási modellje... 301
1.1. Az összehasonlító reklám jogi szabályozásának kiindulópontja 302
1.2. Az összehasonlító reklám fogalmi megközelítése......................302
2. Az összehasonlító reklámokra vonatkozó 97/55 EU irányelv 303
2.1. Az irányelvhez vezető út..............................................................303
2.2. Az irányelv jelentősége és a szabályozási modell elméleti
összefüggései................................................................................304
2.3. Az összehasonlító reklám fogalma..............................................308
2.4. A megengedhetőség pozitív és negatív feltételeinek rendszere .........309
3. Az összehasonlító reklám a magyar jogi szabályozásban.........310
3.1. Az összehasonlítás a tisztességtelen verseny elleni jogban........310
3.2. Az összehasonlító reklámra vonatkozó hatályos szabályok
a magyar reklámtörvényben............................311
3.3. Jogszerű vagy jogellenes összehasonlító reklám...........312
3.4. Az összehasonlító reklám megfelelőségi feltételei..........313
3.4.1. Pozitív és negatív feltételek rendszere - a megfelelőség
pozitív feltételei ....................................313
3.4.2. A negatív feltételek rendszere..........................314
3.5. A jogellenes összehasonlító reklám.....................314
3.5.1. Az összetéveszthetőség értelmezése.....................315
3.5.2. A hírnévrontó összehasonlítás tilalma....................317
3.5.3. Az összehasonlítás tényszerűsége, tárgyilagossága.........319
8. Fejezet
Speciális reklámkorlátozások a Grt.-ben......................320
1. Az egyes áruk reklámozására és az azokkal
összefüggésben történő szponzorálásra vonatkozó tilalmak
és korlátozások rendszere..............................320
2. Fegyver, lőszer, közbiztonságra veszélyes eszközök,
veszélyes eb, állatviadal reklámja........................321
3. Egészségügy - humán szerv- és szövet, magzatvédelmi
korlátozás a reklámtörvényben..........................322
4. Szeszes italok reklámozása.............................323
5. Dohánytermékek reklámja.............................328
6. Szerencsejáték reklámja...............................330
7. Temetkezési szolgáltatás reklámozása...................331
9. Fejezet
Felelősségi és hatásköri szabályok............................332
1. Felelősség a reklámért ................................332
2. Eljárás, hatósági kompetenciák a reklámfelügyelet körében .....333
3. A reklámjogsértések körében tehető kötelezettségvállalásról....335
Tárgymutató..........................339
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv