1.035.535

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Formák, műfajok a barokk és klasszikus zenében

Formatani összefoglalás a Zeneelmélet II. és Zeneelmélet III. főiskolai tankönyvekhez/Kézirat

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 125 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 636 példányban jelent meg. Tankönyvi szám: J11-1148.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A forma gyűjtőfogalom, amely magában foglalja a műalkotás minden külső, érzékelhető elemét. Esztétikai értelemben a forma a "megvalósult tartalom" (Újfalussy). A zenében a ritmika, a dallam, az... Tovább

Előszó

A forma gyűjtőfogalom, amely magában foglalja a műalkotás minden külső, érzékelhető elemét. Esztétikai értelemben a forma a "megvalósult tartalom" (Újfalussy). A zenében a ritmika, a dallam, az együtthangzás, a hangszín, a hangerő együttesen és egymástól elválaszthatatlanul vesz részt a formaalkotásban. Az alkotóelemek felhasználási módja, fontossági sorrendje, formaalkotó szerepe sokféle. Függ az adott zenetörténeti korszaktól, a zeneszerző egyéni stílusától, a választott műfajtól, a gondolati, érzelmi tartalomtól. Egy dobszólóban például a ritmus és hangszín meghatározó jelentőségű, a dallam és együtthangzás szerepe elhanyagolható. Bach utolsó műve, A fúga művészete egyetlen témára épülő fúgák és kánonok sorozatából áll, de a szerző nem jelölte meg sem az előadó apparátust (milyen hangszerrel vagy hangszerekkel adják elő), sem az előadás módját, a tempót és a dinamikát. Itt tehát a hangszín vált elhanyagolható tényezővé.
A formálásmód a zeneszerző arra irányuló tevékenysége, hogy az alkotóelemek felhasználásával valamilyen zenei építményt hozzon létre, olyan műalkotást, amelyben a részek egymással és a mű egészével szoros egységet alkotnak. így jön létre a zenei szerkezet, a szűkebb értelemben vett zenei forma. A formálásmód alapvető törvényszerűségei minden műalkotásra érvényesek, de a konkrét megvalósítás módja koronként, szerzőnként, sőt művenként végtelenül sokféle, a zenemű létrehozásának eszközei kimeríthetetlenek.
Minthogy a zene elsősorban időbeli művészet, a mű részei fokozatosan, egymás után, és nem a térben egymásra halmozódva jutnak el tudatunkba. Helytelen lenne azonban, ha a művek vizsgálatakor csak ezt az egymásutániságot vennénk figyelembe, és nem törődnénk a folyamat eredményeként létrejövő egésszel, azzal a lélektani hatással, amelyet a teljes műben lezajló hullámzások, indulások és érkezések, újra indulások, újabb érkezések, változások, átalakulások, "ígéretek és megvalósulások" idéznek elő. A formai elemek csak a mű egészében nyerik el valóságos értelmüket, töltik be formai funkciójukat. A részek aprólékos vizsgálata szükséges az eszközök áttekintése és megértése céljából, de meg kell szereznünk azt a képességet is, hogy - zenei emlékezetünk segítségével - a részeket a nagy egészbe, a folyamatba is el tudjuk helyezni. Vissza

Tartalom

Bevezető 3
I. rész 5
A) A zenei szerkesztés építőelemei 7
1. Motívum 7
2. Frázis 8
B) A motívumok formai funkciója, a motívumfejlesztés módjai 10
a) barokk művek 11
b) klasszikus példák 14
C) Motívumok, frázisok összekapcsolása 17
1. Periódus 17
2. Mondat 20
D) A szerkezeti elemekből felépülő művek, tételek 23
"Kisformák" 23
1 . Egytagú formák 23
a) prelúdium 23
b) variációs téma 23
c) strofikus dal 23
2. Kéttagú formák 24
Terjedelem szerint 24
Motívumanyag szerint 25
3. Háromtagú formák 26
Terjedelem (a három tag aránya) szerint 26
Motívumanyag, építkezésmód a háromtagú szerkezetekben 27
4 . Strófaszerkezet 28
5. Polifón tételek szerkesztésmódja 29
a) korálfeldolgozás 31
b) invenció 33
c) fúga 36
6. Variációs tételek 37
Passacaglia 38
Chaconne 38
Fólia 38
Variáció a szvitekben 39
"Nagyformák" (összetett, több részből álló szerkezetek) 41
1 . Triós forma 41
2. Rondó formák 43
3. Téma variációkkal 46
4. Szonátaforma 47
a) expozíciók 49
b) kidolgozási részek 51
c) reprízek 55
5. Különböző formatípusok egyesítése a klasszikus zenében 58
Szonátarondó 60
Mozart: D-dúr szonáta K 311., III. tétel 60
II. rész
A barokk és klasszikus zene többtételes (ciklikus) műfajai 65
A) Hangszeres műfajok 66
1. Szvit, partita 66
2. Barokk szonáta 69
3. Barokk concerto 71
Bach Brandenburgi versenyei 72
4 . Barokk nyitány 74
A sinfonia 74
Az ouverture 75
5. Klasszikus szonátaciklus 75
a) Haydn zongoraszonátái 76
A tételek száma, tempója 76
A tételek közötti hangnemi összefüggések 77
A tételek szerkezete 78
b) Mozart zongorára és hegedű-zongorára írt szonátái 79
A tételek száma, tempója, ütembeosztása 80
A tételek közötti hangnemi összefüggések 81
A tételek szerkezete 83
Mozart hegedű-zongora szonátái 84
c) Beethoven zongoraszonátái 88
Op. 2-22., op. 49. szonáták 89
Op. 26-28. szonáták 91
Op. 31-79. szonáták 92
Op. 81a, op. 90. szonáták 94
Az utolsó zongoraszonáták 96
6. Klasszikus kamarazene 97
a) szerenád, divertimento 97
b) vonósnégyes 98
Haydn vonósnégyesei 98
Mozart vonósnégyesei 101
Beethoven vonósnégyesei 102
c) egyéb kamarazenei műfajok 104
7. Klasszikus nyitány 105
8. Klasszikus versenymű 106
9. Klasszikus szimfónia 108
B) Vokális műfajok 111
1 . Kantáta 111
2. Oratórium, passió 112
A passió 113
Bach: Magnificat 114
3. Opera 115
Gluck operái 116
Mozart operái 117
Haydn és Beethoven színpadi zenéje 118
Utószó 118
Irodalom 119
A kottapéldák jegyzéke 121

Frank Oszkár

Frank Oszkár műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Frank Oszkár könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv