Előszó
Az "Anyanyelv másodikosoknak" c. munkafüzetünk két részből áll. Az első (60 oldalas) kötetet szeptembertől január végéig forgatják a gyerekek, míg ezt a második (az előzőnél rövidebb) részt februártól a tanév végéig használhatják.
Mindkét kötet teljes egészében olyan feladatokat tartalmaz, melyet a másodikosok többsége várhatóan önállóan is képes lesz megoldani.
A második rész tananyagelrendezése az elsőhöz hasonló felépítésű. Az első munkafüzet öt témakört tartalmaz. A második azzal a különbséggel ismétli meg ezeket, hogy az első füzetben bevezető jelleggel szereplő témakör ("A szövegtől a hangig") kimarad, a többi téma viszont változatlan sorrendben követi egymást a második félévben is. Míg az első kötet minden témakörben az alapvető anyanyelvi ismereteket és feladatokat tartalmazza, addig a másik kötetben ezen ismeretek felszínen tartása mellett - kisebb mértékű ismeretbővítésre kerül sor. Például:
- a mondatfajták témakörében az 1. félévben a mondatfajták felismerésére, megnevezésére, mondatalkotásra kerül sor, a 2. félévben mindezek mellett - mondatátalakítások, szövegalkotási feladatok szerepelnek.
- A "Szótagolás, elválasztás" témakörben a 2. félév az összetett szavak elválasztási eseteivel bővül.
- A magánhangzók időtartamával kapcsolatos feladatokban az -ul -ül és -ít végződésúű szavakat is rendszerszerűen szerepeltetjük.
- A "Hosszan mondjuk, de röviden írjuk" jellemző esetei (Hamarosan egy órakor kisebb eső lesz.) is helyet kapnak a 2. félévben.
A 4 témakört ebben a füzetben is 4 különböző - de az első félévivel megegyező - színű keret választja el egymástól. Szinte minden oldal alján található egy-egy ismétlő gyakorlat, melyet általában az aktuális tananyagat megelőző témából állítottunk össze. Például:
- az 1. témakör (Hangok, betűk) tanítása idején az előző füzet utolsó témaköréből (Mondatfajták) szerkesztettünk ismétlő feladatokat. A munkafüzet utolsó két oldalán lévő tartalomjegyzékből nemcsak az egyes témakörök és oldalak tananyaga, hanem az ismétlő feladatok rendszere is áttekinthető.
A második félévi füzetben különösen gyakori a kérdőszavak (Miből? Mivel? Hogyan? MIt? Mit csinált? Milyen? stb.) segítségével történő csoportosítás, mely már a 3. osztályos tananyag előkészítését is szolgálja.
A félévi és év végi tudáspróbát (4-4 oldal) úgy helyeztük el, hogy középről külön-külön is könnyen kiemelhetők. Mivel az év végi felmérés első része megismétli a félévi felmérés feladattípusait, ezért összehasonlítható: félév alatt mennyit fejlődtek másodikosaink. Ezt az összehasonlítást segíti a félévi tudáspróba utolsó oldaln szereplő értékelés is.
Abban a reményben bocsájtjuk útjára új rendszerű anyanyelvi munkafüzetünket, hogy másodikosaink erejükhöz mért fejlesztő gyakorlatokat, tanítóink pedig jól áttekinthető és feldolgozható feladatrendszert találnak benne. Kíváncsian várjuk a kollégák, szülők visszajelzését új könyvünk használatáról, s készek vagyunk felhasználni megjegyzéseiket a jobbítás érdekében.
Vissza