Előszó
Az utóbbi években gyakran kellett tanmeneteket késziteni az alsó tagozaton tanitó pedagógusoknak is. A tantervi anyag csökkentése a tankönyvek és feladatlapok átdolgozása tette szükségessé ezt a munkát. Most ismét uj tanmenetre van szükség ahhoz, hogy a 11 napos tanitási-tanulási ciklus bevezetésével is biztositsuk minden alsó tagozatos gyermek töretlen fejlődését. Tudjuk, hogy a tanmenetek kidolgozása igen időigényes és nagy körültekintést kiván. Ezt a munkát kivánjuk megkönnyiteni a tanmeneti javaslatok közreadásával.
Tudjuk, hogy teljes mértékben nem menthetjük fel nevelőinket a tanmenetkészités alól. Az oktató-nevelő folyamat megállapitásakor ugyanis elsősorban a ránk bizott tanulócsoportot, a lakóhely sajátosságai, az iskola felszereltségét kell messzemenően figyelembe venni. A közölt tanmeneti javaslatok felülvizsgálata, módosítása, kiegészítése mégis kisebb erőfeszitést kiván, mint a tervezés egészének elvégzése.
Tanmeneti javaslataink kidolgozásakor figyelembe vettük a Müvelődésügyi Közlöny rendelkezéseit, az előző években a Tanitó-ban vagy külön kiadványokban megjelent anyag-elrendezéseket. Vigyáztunk arra is, hogy az utóbbi két évben átdolgozott kiadványok módositásai is helyet kapjanak tanmeneti javaslatainkban.
A rendelkezésre álló tanitási órákat a 11 napos ciklusok és a 90%-os időkeret szerint osztottuk el. Minden tantárgy elején jeleztük a 100%-os és a 90%-os óraszámot, valamint a ciklusok és a kiegészítő órák számát. A szabad szombatok bevezetésével az időfelhasználási lehetőség még szorosabbá válik, ezért nagyon fontos, hogy vigyázzunk minden tanitási óránkra, komoly tartalmi munkával töltsük ki minden percét.
Tanmeneti javaslatainkban törekedtünk az előremutató pedagógiai gyakorlat érvényesitésére. Általában témák feldolgozását terveztük és jelöltük a gyakorlásokat, az összefoglalásokat, a teljesitmény megállapitásokat. Vigyáztunk arra is, hogy a képességek és készségek fejlesztése a funkcionalitás elve szerint történjen. A legkezdetibb lépésektől lássák világosan a tanulók, hogy mindaz, amit tanulnak problémák megoldására, a tanulás módszereinek elsajátitására, közösségi magatartásuk alakitására teszi képessé őket. Igyekeztünk a tantárgyak között biztositani a koncentrációt, hogy a különböző irányu tevékenységek támogassák, erősitsék egymást.
Szeretnénk, ha tanmeneteink valóban megkönnyitenék, tervszerüvé és még eredményesebbé tennék alsó tagozatos kartársaink felelősségteljes oktató-nevelő munkáját.
Vissza