Bevezetés | 5 |
A neveléstörténet tárgya, feladat | 5 |
Nevelés az ősközösségi társadalomban | 7 |
Nevelés a rabszolgatartó társadalomban | 8 |
Nevelés az ókori Görögországban | 8 |
A homéroszi társadalom nevelése | 8 |
A spártai nevelés | 9 |
Az athéni nevelés | 10 |
A görög filozófusok a nevelésről | 12 |
A hellenizmus korának nevelése | 17 |
Nevelés az ókori Rómában | 17 |
Nevelés a feudalizmus korában (V-XVI. sz.) | 22 |
Nevelés a feudalizmus első századaiban (V-VIII. sz.) | 22 |
Nevelés a feudalizmus kifejlett időszakában (IX-XIII. sz.) | 23 |
A középkori nevelés általános jellemzése | 23 |
A középkor képzési céljai | 25 |
A korai antifeudális népi forradalmi mozgalmak népnevelési törekvései | 32 |
A nevelés a magyarországi feudalizmus korai szakaszában (a X. sz.-tól a XIII. sz. közepéig) | 33 |
Nevelés a felbomló feudalizmus időszakában (XIV-XVII. sz.) | 33 |
A reneszánsz-kor pedagógiai törekvései | 33 |
A reformáció és az ellenreformáció pedagógiai törekvései | 38 |
A korai utópista szocialisták pedagógiai nézetei | 39 |
A nevelés a magyarországi feudalizmus virágzó szakaszában (XIV-XVI. sz.) | 41 |
A reformáció és az ellenreformáció nevelésügye Magyarországon a XVI-XVII. sz.-ban | 43 |
Nevelés a nyugat-európai kapitalizmus, illetve az elmaradott magyar és kelet-európai feudalizmus korában | 46 |
A polgári neveléstudomány úttörői a XVII. században | 46 |
Comenius (Komensky) Amos János (1592-1670) | 46 |
Apáczai Csere János (1625-1659) | 54 |
John Locke (1632-1704) | 61 |
A XVIII. sz. pedagógiai törekvései | 65 |
A francia materialisták pedagógiai nézetei | 65 |
Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) | 67 |
A francia polgári forradalom közoktatásügyi törekvései (12789-1794) | 77 |
A filantropizmus pedagógiája | 78 |
Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) | 79 |
A magyar nevelésügy helyzete a gyarmatosító Habsburg abszolutizmus idején (1711-1790) | 85 |
Pedagógiai törekvések a XIX. század első felében | 95 |
A XIX. század elején fellépő utópista szocialisták pedagógiai gondolatai | 95 |
Johann Friedrich Herbart (1776-1841) | 98 |
Friedrich Fröbel (1782-1852) | 100 |
A feudalizmusból a kapitalizmusba való átmenet korának közoktatásügye Magyarországon (1790-1848) | 104 |
A magyar polgári forradalom és a nemzeti szabadságharc pedagógiai törekvései (1848-1849) | 117 |
A burzsoá pedagógia alakulása a XIX. sz. második felében | 119 |
Az orosz nevelés a XIX. században | 119 |
A pedagógia alakulása Németországban a XIX. század második felében | 130 |
Herbert Spencer pedagógiai nézetei és az angol népoktatás helyzete a XIX. sz. második felében | 135 |
A nemzetközi munkásmozgalom pedagógiai törekvései a XIX. században. Marx és Engels | 138 |
A kezdeti munkásmozgalom pedagógiai célkitűzései | 138 |
A forradalmi pedagógiai elmélet megalapozásának korszaka (1848-1863) | 142 |
A Nemzetközi Munkásszövetség nevelésügyi küzdelmei (1864-1872) | 144 |
A Párizsi Kommün köznevelési politikája (1871) | 150 |
A munkáspártok neveléspolitikája az önálló munkáspártok kialakulásának időszakában (1873-1895) | 152 |
Az osztrák önkényuralom és a kiegyezést követő dualizmus közoktatásügyének története hazánkban a századfordulóig | 156 |
Az osztrák monarchia önkényuralmának közoktatáspolitikája (1849-1867) | 156 |
A dualizmus közoktatásügye hazánkban | 160 |
A hazai munkásmozgalom közoktatásügyi törekvései a dualizmus korában | 180 |
A dualizmus közoktatásügyének egykorú bírálata a polgári ellenzék részéről | 182 |
Az imperializmus korának pedagógiája (1917-ig) | 185 |
Konzervatív pedagógiai irányzatok a XX. sz. elején | 185 |
A polgári reformpedagógiai elméletek kialakulása és főbb irányai külföldön | 187 |
Funkcionális pedagógia | 189 |
Új nevelés, naturalizmus | 190 |
Munkaiskolák | 193 |
Pragmatizmus | 196 |
Érdeklődési központokra alapozott pedagógia | 199 |
Individualizáló törekvések | 199 |
Kísérleti pedagógia | 201 |
A munkásosztály pedagógiai elvei, harcai az imperializmus korszakában külföldön | 204 |
A német munkásmozgalom pedagógiai és művelődéspolitikai törekvései | 206 |
A bolsevikok iskolapolitikai küzdelmei a cári Oroszországban | 210 |
A polgári közoktatásügy és pedagógia helyzete hazánkban a századforduló után | 217 |
Közoktatásügy | 217 |
Az imperializmus kora pedagógiai mozgalmainak és a reformpedagógiának tükröződése hazánkban | 221 |
A munkásosztály és a haladó polgári erők pedagógiai küzdelmei Magyarországon a XX. század elején | 232 |
A szocializmus történelmi korszakának szocialista és polgári közoktatásügye és pedagógiája | 238 |
A szovjet iskola és nevelés fejlődése | 238 |
A szocialista forradalom és a szocializmusépítésének szakasza | 238 |
A szocializmusból a kommunizmusba való áttérés időszaka (1937-) | 258 |
A magyar polgári demokratikus forradalom közoktatásügyi törekvései | 262 |
A Magyar Tanácsköztársaság közoktatásügye | 266 |
A nyugati polgári pedagógia irányzatai 1917 után | 279 |
Naturalista-biologista pedagógia | 281 |
Liberális-pszichologista pedagógia | 286 |
Szociológiai pedagógia | 290 |
Kultúrpedagógia | 296 |
Vallásos pedagógia | 298 |
A kapitalista országok munkásmozgalmainak közoktatáspolitikai és pedagógiai törekvései 1917 után | 301 |
Németország | 301 |
Franciaország | 305 |
Olaszország | 309 |
Anglia | 312 |
Az ellenforradalom és a fasizmus nevelésügye hazánkban | 315 |
A fehérterror | 316 |
A bethleni konszolidáció | 320 |
A fasizmus előretörése | 326 |
A hivatalos közoktatás bírálata | 331 |
A magyar népi demokrácia nevelésügyének alakulása a felszabadulás után | 342 |
Az iskola demokratikus reformjáért (1945-1948) | 343 |
Küzdelem a szocialista köznevelésért (1948-50) | 350 |
A szocialista köznevelés feladatainak megvalósítása (1950 után) | 354 |
Összehasonlító pedagógia | 366 |
A kapitalista országok köznevelésének jellemző vonásai | 368 |
Az európai szocialista országok köznevelésének jellemzői | 372 |
A gyarmati elnyomás alól felszabadult, önállóan fejlődő országok közoktatásügyének néhány sajátossága | 376 |
A közoktatásügy fő tendenciái a világ különböző országaiban | 379 |