Előszó | 11 |
Az empátia fogalmának kialakulása és fejlődéstörténete a modern lélektanban | 24 |
Lipps és az esztétikai élmény | 25 |
Arisztotelész elmélete | 26 |
A pszichoanalízis felfogása | 31 |
Scheler szimpátiaelmélete | 39 |
Megértő irányzat a lélektanban és a társadalomtudományokban | 42 |
Rogers iskolája | 47 |
Az empátia jelensége és fogalmának korszerű meghatározása | 56 |
Az empátia és más megismerési módok viszonya | 62 |
Empátia és projekció | 64 |
Kommunikáció és megfigyelés | 66 |
Az empátia lélektani lényege | 70 |
A kultúra és az együttes élmény szerepe | 73 |
Empátia és szimpátia | 76 |
Az érzelmi "ragály" | 79 |
Az empátia szintjei | 82 |
Az empátia kommunikációs alapjai | 86 |
A nem verbális kommunikáció | 88 |
A kommunikáció általános modellje | 91 |
A mimika | 92 |
A mimikai kód kérdései | 96 |
A tekintet | 98 |
A vokális csatorna | 101 |
A beszéd formai jegyei | 101 |
A kéz mozgásai - a gesztusok | 102 |
A testtartások (a kinezika) | 105 |
A proxemika | 108 |
Érintés és szaganyagok | 112 |
Az emblémák | 113 |
A metakommunikáció | 116 |
Az empátia kialakulása a személyiségfejlődés során | 125 |
A beszéd fejlődése | 128 |
A nem verbális kommunikáció fejlődése | 130 |
Az anya-gyermek kapcsolat és az empátia | 136 |
Az identifikáció és az empátia | 140 |
A "double-bind" (kettős kötöttség) | 143 |
Az empátia és a társkapcsolatok | 146 |
Az empátiás képesség problémái - az empátia személyiséglélektani feltételei | 150 |
A gyermek és az empátia | 152 |
Empátia a serdülőkorban | 153 |
Az empátia és a nem | 154 |
Az empátiát fejlesztő hatások | 155 |
Az empátiát csökkentő lélektani tényezők | 163 |
Az empátia jelentősége és szerepe az emberi kapcsolatokban | 170 |
A kapcsolatok kulturális sémái | 174 |
A kapcsolatok szerepe az empátia fejlődésében | 176 |
A szavak a kapcsolatokban | 182 |
A mai ifjúság kapcsolatai | 184 |
A fenőttkori kapcsolatok nehézségei | 186 |
Empátia és szexualitás | 188 |
Empátia a szülő-gyermek kapcsolatban | 190 |
Empátia a formális emberi kapcsolatokban | 193 |
A szerepek és problémák | 196 |
A szervezeti konfliktusok "megoldása" | 200 |
Az empátia felhasználása ösztönös és tudatos formában | 202 |
Az empátia szerepe a szervezetben | 207 |
Empátia a vezetésben | 211 |
Kommunikáció mint szabályozás | 213 |
A vezetői viselkedéshibák következményei | 217 |
A vezetői empátia sajátosságai | 219 |
Az empátia gátjai | 222 |
Az autokratikus vezetés és az empátia | 223 |
A demokratikus vezetés akadályai | 224 |
A demokratikus vezetés jelentősége | 226 |
Az empátia jelentősége a pedagógiai munkában és a gyermeknevelésben | 228 |
A szocializáció | 228 |
Empátia a kisgyerekek nevelésében | 230 |
Kommunikációs nehézségek felnőttek és gyerekek között | 232 |
A szülő kommunikációs hibái és lehetőségei | 233 |
Készségek és ismeretek a nevelésben | 236 |
Empátia az óvodai és iskolai nevelésben | 236 |
A jó tanár tulajdonságai | 239 |
Az iskola szervezete | 240 |
Empátia az oktatásban | 241 |
Az empátia sajátos oktatási és nevelési területeken | 244 |
Az empátia az orvoslásban és a pszichológiai munkába | 248 |
Az orvoslás hagyományos módja | 249 |
Az orvosi tekintély problémái | 250 |
A minősítés feladata | 251 |
Az idült beteg viselkedése | 253 |
A neurotikus beteg | 255 |
A neurózis megismerése | 256 |
Öngyilkosság veszélye és szexuális zavarok | 259 |
A pszichológusok munkája | 261 |
Az empátia szerepe a pszichoterápiában | 264 |
A pszichoterápia meghatározása | 265 |
Pszichoterápiás eljárások és iskolák | 269 |
Empátia a pszichoanalízisben | 272 |
Empátia a pszichodrámában és a csoportterápiában | 281 |
Empátia egyéb pszichoterápiában | 283 |
Az empátia más felhasználási területei | 286 |
A mélyinterjú kérdései | 286 |
Empátia a kihallgatásban | 289 |
A hazugság és a csalás problémája | 292 |
Empátia a közlekedésben, a játékban, az előadásban | 293 |
Az empátia mentálhigiénés szerepe és pszichopatológiája | 297 |
A modern ember pszichológiai szükségletei | 298 |
Az empátia mint a visszajelentés hordozója | 300 |
Pszichopatológiai állapotok és ennek megelőzése | 303 |
Az empátia és a művészetek | 307 |
Empátia és műélvezet | 308 |
A művészetek hatása az empátiás képességre | 310 |
Azonosulás a színházban és a filmben | 312 |
Az azonosulás típusai | 314 |
A tömegkommunikáció és a modern művészetek mentálhigiénés jelentősége | 316 |
Az empátia vizsgálata és mérése, fejlesztésének módjai és céljai | 319 |
Empirikus vizsgálatok | 320 |
Kérdőívek, skálák | 321 |
A becslés és konszenzus | 324 |
Truax skálája és más skálamódszerek | 327 |
Az empátia fejlesztésének módszerei | 329 |
Empátiás csoporttréning a vezetőképzésben | 331 |
Irodalom | 337 |