| Előszó: Jelenet egy repülőtéren | 11 |
| Az indulási csarnok | |
| Miért tanulmányozzuk a hagyományos társadalmakat | |
| Államok | |
| A hagyományos társadalom típusai | |
| Megközelítési módok, okok és források | |
| Nagy témáról kis könyv | |
| A könyv felépítése | |
| Első rész: A TERÜLET FELOSZTÁSA | 39 |
| 1. fejezet: Barátok, ellenségek, idegenek és kereskedők | 41 |
| A határ | |
| Kölcsönösen tiltott területek | |
| Nem kizárólagos földhasználat | |
| Barátok, ellenségek és idegenek | |
| Első érintkezés-Kereskedelem és kereskedők | |
| Piacgazdaság | |
| A kereskedelem hagyományos formái | |
| Ki mivel kereskedik? | |
| Második rész: HÁBORÚ ÉS BÉKE | 73 |
| 2. fejezet: Kártérítés egy gyermek megöléséért | 75 |
| Egy baleset | |
| A gyászszertartás | |
| Mi történt volna, ha..? | |
| Mit tett az állam | |
| Kártérítés Új-Guineában | |
| Élethosszig tartó viszonyok | |
| Más nemállami társadalmak | |
| Az állam hatásköre | |
| Polgári jog az államban | |
| A polgári jog hiányosságai | |
| Állami büntetőjog | |
| Helyreállító igazságszolgáltatás | |
| Előnyök és azok ára | |
| 3. fejezet: Egy miniháború | 107 |
| A danik háborúja | |
| A háború lefolyása | |
| A háború embervesztesége | |
| 4. fejezet: Háború a hagyományos társadalmakban | 115 |
| A háború definíciója | |
| Információforrások | |
| A hagyományos hadviselés fajtái | |
| Halálozási arányok | |
| Hasonlóságok és különbségek | |
| A háborúskodás vége | |
| Az európaiakkal való kapcsolat hatásai | |
| Harcias állat, békés ember | |
| A hagyományos háború indítékai | |
| Végső okok | |
| Kikkel harcolnak az embereké | |
| Elfelejteni Pearl Harbort | |
| Harmadik rész: GYEREKEK ÉS ÖREGEK | 151 |
| 5. fejezet: Gyerekek a hagyományos társadalmakban | 153 |
| Összevetések | |
| Születés | |
| Csecsemőgyilkosság | |
| Elválasztás és a szülések közti szünet | |
| Szoptatás igény szerint | |
| Kapcsolat a gyerek és a felnőttek között | |
| Apák és pótszülők | |
| Reakció a gyereksírásra | |
| Testi fenyítés | |
| A gyerek önállósága | |
| Játék vegyes korcsoportban | |
| Játék és oktatás | |
| Az ő gyerekeik és a mieink | |
| 6. fejezet: Az idősek kezelése: dédelgetni, elhanyagolni, vagy megölni? | 183 |
| Az idősek | |
| Az idősgondozással szembeni elvárások | |
| Elhagyni vagy megölni: miért? | |
| Az öregek haszna | |
| A társadalom értékei | |
| A társadalom szabályai | |
| Mi jobbak vagy rosszabbak vagyunk? | |
| Mit tegyünk velük? | |
| Negyedik rész: VESZÉLYEK ÉS A RÁJUK ADOTT REAKCIÓK | 209 |
| 7. fejezet: Konstruktív paranoia | 211 |
| Hozzáállás a veszélyhez | |
| Idegen az éjszakában | |
| Tengeri baleset | |
| Csak egy gally a földben | |
| Vállalni a kockázatot | |
| Kockázatok és bőbeszédűség | |
| 8. fejezet: Oroszlánok és más veszélyek | 229 |
| A hagyományos életmód veszélyei | |
| Baleset | |
| Éberség | |
| Emberi erőszak | |
| Betegség | |
| Reakciók a betegségre | |
| Éhhalál | |
| Kiszámíthatatlan élelemhiány | |
| Oszd sokfelé a földedet! | |
| Az élelem tárolása | |
| Az étrend kiszélesítése | |
| Tömörülés és szétszóródás | |
| Reakciók a veszélyre | |
| Ötödik rész: VALLÁS, NYELV, EGÉSZSÉG | 265 |
| 9. fejezet: Amit az elektromos rája elárul a vallás evolúciójáról | |
| Kérdések a vallásról | |
| A vallás definíciói | |
| Biológiai funkciók és elektromos ráják | |
| Oksági magyarázat keresése | |
| Természetfölötti hit | |
| A vallás magyarázó funkciója | |
| Homályos aggodalom | |
| Komfortérzet | |
| Szerveződés és engedelmeskedés | |
| Viselkedési normák idegenekkel szemben | |
| A háború igazolása | |
| Az elkötelezettség kimutatása | |
| A vallás sikerének mértékei | |
| A vallás funkcióinak változása a történelemben | |
| 10. fejezet: Itt sok nyelvet beszélünk | 307 |
| Többnyelvűség | |
| A világ összes nyelve | |
| A nyelvek evolúciója | |
| Földrajzi sokféleség | |
| Hagyományos többnyelvűség | |
| A többnyelvűség előnyei | |
| Alzheimer-kór | |
| Eltűnő nyelvek | |
| Hogyan tűnik el egy nyelv? | |
| Károsak-e a kisebbségi nyelvek? | |
| Miért érdemes a nyelveket megőrizni? | |
| Hogyan tudjuk védeni őket? | |
| 11. fejezet: Só, cukor, zsír és lustaság | 337 |
| Nem-fertőző betegségek | |
| Sóbevitelünk | |
| A só és a vérnyomás | |
| A magas vérnyomás okai | |
| A konyhasó étrendi forrásai | |
| Cukorbetegség | |
| A cukorbetegség típusai | |
| A gének és a környezet hatása | |
| Rima indiánok és | |
| Cukorbetegség Indiában | |
| Genetikai védelem | |
| Miért ritka a cukorbetegség Európában? | |
| A nem-fertőző betegségek jövője | |
| Utószó: Egy másik repülőtér | 369 |
| A dzsungelből a 405-ös főútra | |
| A modern világ előnyei | |
| A hagyományos világ előnyei | |
| Mit tanulhatunk? | |
| Köszönetnyilvánítás | 381 |
| További olvasnivalók | 383 |
| Képek forrásai | 395 |
| Név- és tárgymutató | 397 |
| ÁBRÁK ÉS TÁBLÁZATOk | |
| 1. ábra. A könyvben gyakran említett népcsoportok elhelyezkedésének térképe | 32 |
| 1.1. táblázat. Néhány hagyományos társadalom kereskedelmi cikkei | 65 |
| 3.1. táblázat. A két háborúzó szövetség tagjai | 109 |
| 8.1. táblázat. A baleseti halál okai | 231 |
| 8.2. táblázat. Élelemtárolás a világ egyes részein | 256 |
| 9.1. táblázat. A vallás néhány javasolt definíciója | 270 |
| 9.2. táblázat. Példák természetfeletti hitre egyes vallásokban | 282 |
| 9.1. ábra. A vallás funkcióinak változása az évezredek során | 305 |
| 11.1. táblázat. A 2-es típusú cukorbetegség elterjedése a világon | 358 |
| 11.2. táblázat. Példák a falánkságra, amikor az élelem bőségesen hozzáférhetővé válik | 363 |