Témakörök



Lezárt aukciók


Hámori István: Gőzmozdonyok

Szerző
Hámori István
Lektor
Kánya Ernő
Harmati Sándor
Közlekedési Kiadó (Budapest) ,
Félvászon , 638 oldal
Sorozatcím: Vasúti szakkönyvtár
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Aukció vége:
2021-11-21 20:00

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

A borító kissé kopottas, foltos, éle sérült. Az előzéklapra újságból kivágott kép lett ragasztva.

Előszó

Részlet: Ötéves tervünk megvalósítása, népgazdaságunk rohamos fejlődése a magyar vasutaktól egyre nagyobb áru- és személyszállítási teljesítményeket kíván. Ennek megfelelően fokozatosan nő a... Tovább

Előszó

Részlet: Ötéves tervünk megvalósítása, népgazdaságunk rohamos fejlődése a magyar vasutaktól egyre nagyobb áru- és személyszállítási teljesítményeket kíván. Ennek megfelelően fokozatosan nő a vasúti vontató-járóművek, ezek között elsősorban a gőzmozdonyok állaga. Az állási idők csökkentése és a gőzmozdonyok teljesítőképességének javuló kihasználása végett a mozdonykiszolgáló és javító dolgozók létszámát és gondoskodni kell a káderek alapos kiképzéséről, továbbképzéséről Mind a szervezett szakvonali képzésnek, mind az egyéni tanulásnak nélkülözhetetlen eszköze a jó szakkönyv. Az utóbbi két-három évben számos olyan magyar nyelvre fordított kitűnő szovjet mű és kiváló magyar szerzők több olyan műve jelent meg, amelyek a gőzmozdonyok és a gőzmozdonyüzem egyes kérdéseivel, a haladó munkamódszerekkel, a szovjet vasutasok élenjáró tapasztalataival behatóan foglalkoznak (ezeknek felsorolását lásd Czére - Vásárhelyi: A közlekedés magyarnyelvű szakirodalma 1945-1952 c. könyvben). Vissza

Tartalom

Előszó3
Bevezetés5
A gőzmozdony általános leírása5
A gőzmozdonyok fejlődése8
Alapfogalmak17
Mértékrendszerek17
A hőtan alapfogalmai19
Hőszigetelő anyagok25
Fűtőfelület26
A vízgőz28
A tüzelőanyagokról általában32
Szilárd tüzelőanyagok33
Folyékony tüzelőanyagok38
A tüzelőanyagok égése39
A gőzmozdony szerkezete, karbantartása és javítása42
A mozdonykazán42
A mozdonykazán szerkezeti részei42
A sík tűzszekrényű mozdonykazán42
Az állókazán42
A tűzszekrény44
A hosszkazán49
A hamuláda53
A rostély55
A tüzelőajtó58
A lángbolt62
A füstszekrény62
A szikrafogó berendezés64
A kémény66
A füstszekrényajtó68
A Brotán-rendszerű mozdonykazán70
Túlhevítők73
Kazánszerelvények77
Vízállásmutatók77
Kémcsapok80
Feszmérők81
Biztonsági szelepek84
Tápkészülékek87
Lövettyűk87
Ejektor97
Tápfej98
Tápszivattyúk99
Lefuvató-váltók103
Lövettyő gőzbeeresztő szelep105
Víztisztítók106
Gőzfúvók109
Gőzszabályozó111
Vízfogó115
Gőzsíp116
Pirométer117
Kazántápvíz, kazánkő117
Kazánkőelhárítási eljárások123
Kazánmosás, kazánmosó berendezések126
A kazán kezelése136
A kazán begyújtása136
Kézi és gépi tüzelés138
Szénportüzelés142
Olajtüzelés144
Vasúti vontatási széngazdálkodás148
A szén, mint a mozdonykazán tüzelőanyaga150
A kazán hatásfoka156
A kazánban termelt gőz gazdaságos felhasználása156
A szikraszórás csökkentése157
A kazánok időszakos vizsgálatai158
Kazán-fővizsgálat159
Kazán-részletvizsgálat161
A mozdonykazánok hatósági ellenőrzése163
A kazánokban keletkező sérülések167
Hőtágulás okozta sérülések167
Kazánhő okozta sérülések173
Az égéstermékek okozta sérülések174
Az égéstermékek mechanikai hatása179
Rozsdásodás, vízmarás181
Helytelen kezelés okozta sérülések187
Kazánrobbanás190
A vörösréz és acélanyag viselkedése az üzemben előforduló igénybevételek következtében191
A fáradás192
Az öregedés193
A gépezet194
A gőzgép általában194
A vezérművek209
Belső vezérművek210
Külső vezérművek221
Stephenson-vezérmű225
Gooch-féle vezérmű234
Allan-Trick-féle vezérmű235
Heusinger-vezérmű236
A Trofinoff-tolattyú243
A vezérmű szerkezeti részei245
A vezérműveknél előforduló hibák270
A gőzgépek osztályozása272
A gépezet szerkezeti részei278
A gőzhenger278
A dugattyú és a dugattyúrúd284
Hengerfedelek, tömszelencék285
Dugattyúgyűrű289
Keresztfej és keresztfejvezeték290
Gépezeti szerelvények294
Hengercsapok294
Hengerbiztonsági szelepek295
Légszelepek295
Üresjárati váltók296
Nyomásszabályozó (redukáló) szelep298
Indítószerkezetek298
Hajtó- és kapcsolórudak303
A gépezeten és a hajtóművön előforduló hibák311
A keret316
Vonó és ütköző készülék324
A futómű327
A kerékpár327
A tengelyágy337
Rugózás345
A mozdonyok zavaró és káros mozgásai348
A kanyarulatokban való haladást megkönnyítő szerkezetek349
Mozdonyburkolat és mozdonyvédház359
A gőzmozdony segédberendezései362
A mozdonyalkatrészek kenése362
Hidegalkatrészek kenése364
Melegalkatrészek kenése367
Kondenzációs kenők368
Központi kenőszivattyúk371
Kenővezetékek és szerelvények377
A kenőberendezéseknél előforduló hibák378
Kenőanyagok382
A gőzmozdony és a kocsik fékberendezése386
A fékezésről általában386
A kézifék390
Levegővel működtetett fékberendezések felosztása és alapelvei390
A légnyomásos fékberendezések különféle fajai392
Légnyomásos folytatólagos fék395
Légszivattyú397
A Knorr-Nielebock-féle kétfokozatú, négyhengerű légsűrítő399
Légszivattyú szabályozó402
Westinghouse-féle mozdonyvezetői fékezőszelep404
Westinghouse-féle fővezeték nyomásszabályozó406
Knorr-féle mozdonyvezetői fékezőszelep és nyomásszabályozó407
Fővezeték411
Kormányszelep413
Fékhenger, fékrudazat420
Nem önműködő, kiegészítő vagy mozdonyfék421
Fékezés ellengőzzel422
A kocsik fékberendezése424
Önműködő Westinghouse- és Knorr-rendszerű fék gyorsítószeleppel425
Az önműködő Kunze-Knorr-fék427
Kunze-Knorr-féle fék gyorsvonatok fékberendezése434
A tehervonati Hildebrand-Knorr fékberendezés441
Az üres és rakott kocsik fékezése445
A személyvonati Hildebrand-Knorr fékberendezései451
Gyors- és 100 km-nél nagyobb sebességgel közlekedő kocsik Hildebrand-Knorr fékberendezések454
Önműködő, fokozatos oldású Bozic-fékberendezés454
A személyvonati Bozic-fék454
S.A.B. fékállítórudazat459
Matroszov-fékberendezés460
Drolshammer-fékberendezés460
Breda-fékberendezés461
A légűrfék461
Mozdonylégszívó461
A fékhenger464
A gyorsfékszelep471
Egyéb szerelvények475
A fékberendezések karbantartása, üzemi hibái476
A légnyomásos fék kezelése478
A fék kezelése menetközben485
A fékező erő számítása, fékszázalék487
Mozdonyvilágítás494
Homokoló berendezés494
Sebességmérő berendezések498
A gőzfűtés501
A szerkocsi523
Mozdonytípusok538
Telített gőzzel működő ikermozdonyok538
Kéthengerű, telített gőzzel működő kompound mozdonyok541
Négyhengerű, telített gőzzel működő kompound mozdonyok544
Túlhevítős, két és négyhengerű ikermozdonyok545
Túlhevítős kompound mozdonyok551
Gőzmozdonyok javítása utáni kipróbálása553
A vonali próba574
A mozdony üzembe- és forgalombahelyezése575
Indítás és magatartás menetközben577
A mozdony és szerkocsi kezelése menet után580
Vontatási mozgalmak582
Fontosabb számítások a gőzmozdonyüzem területéről586
A gőzgép teljesítménye586
Hatásfok587
A gépezet gőzfogyasztása és teljesítménye589
Üzemi jelleggörbe590
A vonóerő592
Az indikált vonóerő és az indikált lóerőteljesítmény597
Vonatellátás599
Mozdonyellátás611
Az effektív vonóerő és az effektív lóerőteljesítmény614
A mozdony által továbbítható vonatsúly megállapítása615
A mozdonyteljesítmény és terhelés gyakorlati megállapítása618
Szénfogyasztás-számítás620
A tüzelőanyagfogyasztás621
Menetidők meghatározása626
Forrásmunkák629
Kivonatok631
Vissza
Tétel sorszám:
150

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
33.000 Ft Licitek száma: 21



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!