Témakörök



Lezárt aukciók


Maimonidész: A tévelygők útmutatója

Szerző
Maimonidész
Heller Ágnes
Szerkesztő
Babits Antal
Fordító
Klein Mór
Logos Kiadó (Budapest) ,
Fűzött kemény papírkötés , 1.151 oldal
Sorozatcím: Historia Judaica
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar 
Méret: 24 cm x 15 cm
ISBN: 963-8159-10-3
Aukció vége:
2022-06-26 20:00

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Könyvtári könyv volt. Néhány lapon aláhúzások, jelölések láthatóak.

Fülszöveg

A középkori zsidó-arab kultúra "aranykorának" legjelentősebb vallásbölcselője, enciklopédikus műveltséggel rendelkező tudós polihisztora Mose ben Maimon (Cordóba, 1138 - Fosztat, 1204), akit a... Tovább

Fülszöveg

A középkori zsidó-arab kultúra "aranykorának" legjelentősebb vallásbölcselője, enciklopédikus műveltséggel rendelkező tudós polihisztora Mose ben Maimon (Cordóba, 1138 - Fosztat, 1204), akit a filozófiai tradíció Maimonidészként ismer. Az almohád üldözések miatt családjával tizenévesen menekülni kényszerül, míg végül az egyiptomi Fosztatban telepednek le. Itt a kalifa udvaránál elismert orvosként működik, s egyben a helyi zsidóság szellemi vezetőjévé lesz.
Máig mértékadó rabbinikus törvényfejtegető munkássága mellett 1190-ben befejezte filozófiai főművét, A tévelygők útmutatóját, amely egyben a legjelentősebb zsidó bölcseleti mű. A Szentírás kinyilatkoztatott igazságait veti egybe a filozófusok érveivel - hit és tudás örök dilemmáján elmélkedik. Az arisztotelészi filozófiában szerzett jártassága miatt a mestert sokszor a "zsidó Arisztotelész"-nek is nevezték. Műve első kötetében elsősorban a nehezen érthető szentírási helyeket magyarázza, az isteni attribútumokat és az arab filozófiát és teológiát, a kalámot elemzi. A második kötetben az arisztotelészi filozófiát mutatja be, illetve cáfolja a filozófusok érveit a világ örökkévalósága tekintetében. Végül a próféciák lényegét és értelmét tárgyalja. A harmadik kötetben többek között Isten tudásával, gondviselésével, a szabadakarattal és a próféták misztikus tanításaival foglalkozik. Leo Strauss, századunk jelen filozófusa szerint Maimonidész művében a Szentírás titkainak feltárását tűzte ki céljául. A külső veszélyek miatt ugyanis úgy döntött, hogy a korábbi tilalmak ellenére leírja az ősi titkos tanítást, hogy ne menjen végleg veszendőbe. Így a kabbala hívéül szegődött, azonban a fölfedés és elrejtés eszközeivel tette mindezt, hogy csak az arra alkalmas és felkészült bölcs érthesse meg útmutatását, aki képes az önálló gondolkodásra.
Az Útmutatót a benne foglalt igazságok miatt előszeretettel tanumányozták muszlimok és keresztények is. Így történhetett meg, hogy amikor az Egyház betiltotta Arisztotelész racionalista műveinek tanulmányozását, Aquinói Tamás az Útmutató segítségével "Visszacsempészte" a scolába Arisztotelészt. Maimonidész a filozófia mellett az istenérvek és a szentírásmagyarázat terén is hatott az utókorra: Albertus Magnustól, Aquinói Tamáson keresztül Leibnizig és Spinozáig.
Az Útmutatót az eredeti arab szöveg alapján a kiváló tehetségű Klein Mór fordította teljes terjedelmében magyarra (1878-1890). Munkáját a kortárs szaktekintélyek is elismerően említik, pl. Kaufmann Dávid. Becsességét az a tény is fokozza, hogy a műnek mindmáig csak a legnagyobb európai nyelveken létezik teljes fordítása. A régiesnek ható szöveg újraközlését az a körülmény is indokolja, hogy belátható időn belül olyan avatott fordító felbukkanását nem lehet remélni, aki a középkori arab és héber nyelvben éppúgy jártas lenne, mint a korabeli filozófiában, illetve a rabbinikus irodalomban. Kötetünk "leletmentés" is, hiszen az eredetileg nyolc füzetből megjelent mű közkönyvtárainkban alig vagy egyáltalán nem lelhető fel. Ez a második bővített összkiadás újabb anyagrészekkel (tartalom, Josua Blau előszava, Ibn Tibbon szómagyarázata, Heller Ágnes utószava, mutatók és hibajegyzék) kiegészítve jelenik meg, amelyek segítik az olvasót a tájékozódásban. Vissza

Tartalom

Josua Blau: Előszó11
I. kötet
Előszó (Klein Mór)17
A szerző levele tanítványához19
Bevezetés23
Intés e könyvre vonatkozólag41
Előszó44
A celem (képmás) szó többértelműsége52
A jó és rossz tudása56
A temuna (kép) és tavnit (Alak) kifejezésekről62
A raa, haza, és hibbit (látni) kifejezésekről64
Exodus 24, 10 értelmezése67
Az is, isa, ah és ahot (férfi, nő fivér, testvér) kifejezésekről71
A jalad (szülni) kifejezésről71
A makom (hely) kifejezésről74
A kisszé (trón) kifejezésről76
Az ala, jarad (felemelkedni, leereszkedni) kifejezésekről78
A jasav (ülni) kifejezésről81
A kum (felkelni) kifejezésről83
Az amad (állni) kifejezésről85
Az adam (ember) kifejezésről86
A nacav és jacav (odaállni) kifejezésekről87
A cur (szikla) kifejezésről89
A természettudományról90
A karav, naga, niggas (közeledni) kifejezésekről92
A male (telve) kifejezésről95
A ram (magas) kifejezésről96
Az avar (elhaladni) kifejezésről98
A ba (jönni) kifejezésről104
A jaca (kimenni) kifejezésről106
A halakh (menni) kifejezésről108
A sakan (lakni) kifejezésről109
"A Tóra emberi nyelven szól"111
Onkelosz fordításáról114
A regel (láb) kifejezésről117
Az acav (fájni) kifejezésről123
Az akhal (enni) kifejezésről124
Az emberi felfogás határai132
Az istenbölcselet (teológia, metafizika) tanulmányozásának nehézségei160
A panim (arc) kifejezésről166
Az ahor (hátulsó) kifejezésről166
A lev (szív) kifejezésről169
A ruah (szél, szellem) kifejezésről169
A nefes (lélek) kifejezésről172
A haj (élet) és mavet (halál) kifejezésekről174
A kanaf (szárny) kifejezésről176
Az ajin (szem) kifejezésről179
A sama (Hallani) kifejezésről181
Az Istennek tulajdonított érzékelésekről182
A sama (hallani) és raa (látni) fordítása a Targumban195
Az angyalokra vonatkozó kifejezésekről198
A hit205
Szükséges annak bizonyítása, hogy Istenhez nem tartozik tulajdonítvány (attribútum)206
A tulajdonítványok (attribútumok) fajtái209
A tulajdonítványok (attribútomok) híveinek érvei215
Mózes kérései227
Testiségre, meghatottságra, hiányra és hasonlóságra utaló tulajdonítványok távol tartandóak Istentől236
Az Istenre vonatkozó kifejezések szigorúan homonímak245
Isten létezése és lényege egy247
Istenre csak tagadóértelemben vett tulajdonítványok (attribútumok) alkalmazhatóak250
Az Istenre vonatkozó tudásunk gyarapodásáról255
Az igenlő és tagadó tulajdonítványok (attribútumok) közti különbség263
Isten neveiről274
Négy, tizenkét és negyvenkét betűs istennevekről281
Az Ehje, Jab, Saddaj istennevekről287
Az "Örökkévaló neve" és az "Örökkévaló dicsősége" kifejezésekről293
Az "Isten beszélt" kifejezésről298
Exodus 32,16 értelmezéséről301
A sabbat (pihenés) és nuah (nyugodni) kifejezésekről305
Isten önmagát fogja fel307
Az első okról309
A rakhav (lovagolni) kifejezésről318
A kalám eredete327
A világegyetem egyszerű leírása334
A kalám tizenkét tétele348
A kalám érvei a világ teremtettsége mellett363
A kalám érvei Isten egysége mellett394
A kalám érvei Isten testnélkülisége mellett405
Corrigenda412
II. kötet
Előszó (Klein Mór)425
Bevezetés431
Az első ok létezésének, testnélküliségének, egységének filozófiai bizonyítása443
Léteznek különvált intelligenciák458
Arisztotelész nézetei összeegyeztethetőek a zsidó hagyománnyal462
A szférák mozgásának okai463
Az arisztoteliánus elmélet összeegyeztethető a Szentírással470
Az angyalok azonosak az intelligenciákkal473
Az "angyal" kifejezés többértelműsége480
A szférák zenéjéről482
A szférák számáról483
A szférák hatása a Hold alatti világra486
Csillagászati problémák492
Isten és az intelligenciák kiáradása (Emanációja)496
Három elmélet a világegyetem eredetéről502
A filozófusok hét érve a világ örökkévalósága mellett509
Arisztotelész nem érvényes bizonyítás alapján fogadta el a világ örökkévalóságát515
A világ teremtése nem lehetetlen519
A világ fennálló törvényeiből nem következtethetünk a világ eredetére521
A filozófusok érveinek cávolata528
A világ szerkezete egy szabad teremtőre enged következtetni534
Arisztotelész felfogása a véletlenről549
Az arisztoteliánus elmélet a világ szükségszerűségéről552
Ellenvetések az előbbi nézettel szemben556
A teremtés elmélete elfogadhatóbb, mint a világ örökkévalóságának elmélete562
Arisztotelész elmélete a szférákról összeegyeztethetetlen a ptolemaioszi csillagászat felfeltételezéseivel565
A teremtés elméletét nem a Szentírás miatt fogadjuk el574
Rabbi eliézer nézete a teremtésről577
A Szentírás nem tanítja, hogy a világegyetem el fog pusztulni581
Salamon nézetei a világ örökkévalóságáról583
A világ pusztulását sugalló szentírási szövegek magyarázata586
A "teremtés műve" (maaszé berésit)603
A sabbat céljai620
Három elmélet a próféciáról622
Kinyilatkoztatás a Sinai hegyen627
Exodus 33, 20 értelmezéséről631
Mózes és a többi próféta közti különbségekről633
Elmélet a próféciáról635
Az aktív intellektus hatása a prófétára641
A vakmerőség és a gyanító erő (előérzet) a prófétáknál644
Mózes különleges próféciája648
Az isteni és az emberi törvények közti különbség652
A látomásokról656
A próféták csak álom vagy látomás révén érzékelik Istent661
A próféták képleteket (allegóriákat) használnak664
A prófécia módjai668
A prófécia fokozatai670
A próféták képletes cselekedetei látomásokban történtek681
A próféták által használt képletes kifejezések686
A Szentírás a természetes jelenségek okaként is Istent tünteti fel689
Corrigenda694
III. kötet
Előszó (Klein Mór)701
Előzetes megjegyzés705
A négy arcról (Ezékiel 1)708
A hajjot (állatok) és ofanim (kerekek) kifejezésekről710
További magyarázat Ezékiel 10 alapján718
Jonatán b. Uziél nézete az ofan szó jelentéséről720
Ezékiel látomásának három része723
Ezékiel és jesája látomásának különbsége725
A Merkáváról727
Az anyagról731
Az anyag akadályozza az értelem működését740
A rossz eredete742
Az ember a saját bajainak legfőbb oka746
A világ igazságos és jó747
A világ célja758
Nem az ember a világ célja769
A lehetetlen dolgokról774
Isten tudásáról777
Öt nézet a gondviselésről782
Az ember intellektuális tökéletesedésének arányában részesül a gondviselésből798
Régi tévedés, hogy Isten nem törődik az emberekkel802
Isten tudása különbözik az emberi tudástól807
A Teremtő tökéletesen ismeri művét813
Jób könyvének értelme816
Jób és társai különböző nézeteket vallanak a gondviselésről824
A próbákról836
Isten cselekedetei nem céltalanok844
Az Isteni előírások célokat szolgálnak851
A Tóra céljai857
Némelyik parancsolat célja könnyen átlátható, némelyiké nem860
Ábrahám és a bálványimádók863
A Tóra egyik célja a bálványimádás megszüntetése880
A Tóra az emberek javát szolgálja882
Isten fokozatosan hagyja érvényrejutni az igazságot884
A Tóra egyik célja az embert mértékletességre nevelni894
A Tóra nincs tekintettel rendkívüli dolgokra897
A parancsolatok tizennégy csoportja899
Első csoport: Isten ismerete, szeretete és félelme904
Második csoport: a bálványimádással kapcsolatos tilalmak906
Harmadik csoport: erkölcsi előírások920
Negyedik csoport: a könyörületességgel kapcsolatos előírások921
Ötödik csoport: a károk megtérítése928
Hatodik csoport: a bűnös büntetése933
Hetedik csoport: a tulajdonjogi törvények950
Nyolcadik csoport: a sabbat és az ünnepek953
Kilencedik csoport: az imádság959
Tizedik csoport: a Templom960
Tizenegyedik csoport: az áldozatok970
Tizenkettedik csoport: a tisztasági törvények988
Tizenharmadik csoport: az étkezési törvények997
Tizenegyedik csoport: a házassági törvények1002
A Szentírásban található családfák, listák, és más látszólag céltalan szövegek értelme1021
Az igazi istentisztelet1028
Az isten félelemről1044
A heszed (kegyelem), mispat (jog) és cedaka (könyörületesség) kifejezések értelmezése1047
A hokhma (bölcsesség) kifejezés értelmezése1049
Szómagyarázat
Smuel ben Rabbi Jehuda ibn Tibbon: A Mester művében előforduló idegen szavak magyarázata1061
Ibn Tibbon címszavainak magyar ábécérendes mutatója1115
Utószó
Heller Ágnes: Hogyan szólítja meg Maimonidész a Tévelygők útmutatójában azokat, akik nem tehetnek mást, minthogy útmutató nélkül tévelyegnek?1117
Mutatók
Név- és tárgymutató1135
Szentírási idézetek1138
Rabbinikus irodalom1146
Errata locorum1149
A fordításban előforduló régies filozófiai terminusok mai megfelelői1150
Héber szavak mutatója1150
Biográfia
A fordító Klein Mór életrajza1151
Vissza
Tétel sorszám:
249

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
130.000 Ft Licitek száma: 72



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!