Josua Blau: Előszó | 11 |
I. kötet | |
Előszó (Klein Mór) | 17 |
A szerző levele tanítványához | 19 |
Bevezetés | 23 |
Intés e könyvre vonatkozólag | 41 |
Előszó | 44 |
A celem (képmás) szó többértelműsége | 52 |
A jó és rossz tudása | 56 |
A temuna (kép) és tavnit (Alak) kifejezésekről | 62 |
A raa, haza, és hibbit (látni) kifejezésekről | 64 |
Exodus 24, 10 értelmezése | 67 |
Az is, isa, ah és ahot (férfi, nő fivér, testvér) kifejezésekről | 71 |
A jalad (szülni) kifejezésről | 71 |
A makom (hely) kifejezésről | 74 |
A kisszé (trón) kifejezésről | 76 |
Az ala, jarad (felemelkedni, leereszkedni) kifejezésekről | 78 |
A jasav (ülni) kifejezésről | 81 |
A kum (felkelni) kifejezésről | 83 |
Az amad (állni) kifejezésről | 85 |
Az adam (ember) kifejezésről | 86 |
A nacav és jacav (odaállni) kifejezésekről | 87 |
A cur (szikla) kifejezésről | 89 |
A természettudományról | 90 |
A karav, naga, niggas (közeledni) kifejezésekről | 92 |
A male (telve) kifejezésről | 95 |
A ram (magas) kifejezésről | 96 |
Az avar (elhaladni) kifejezésről | 98 |
A ba (jönni) kifejezésről | 104 |
A jaca (kimenni) kifejezésről | 106 |
A halakh (menni) kifejezésről | 108 |
A sakan (lakni) kifejezésről | 109 |
"A Tóra emberi nyelven szól" | 111 |
Onkelosz fordításáról | 114 |
A regel (láb) kifejezésről | 117 |
Az acav (fájni) kifejezésről | 123 |
Az akhal (enni) kifejezésről | 124 |
Az emberi felfogás határai | 132 |
Az istenbölcselet (teológia, metafizika) tanulmányozásának nehézségei | 160 |
A panim (arc) kifejezésről | 166 |
Az ahor (hátulsó) kifejezésről | 166 |
A lev (szív) kifejezésről | 169 |
A ruah (szél, szellem) kifejezésről | 169 |
A nefes (lélek) kifejezésről | 172 |
A haj (élet) és mavet (halál) kifejezésekről | 174 |
A kanaf (szárny) kifejezésről | 176 |
Az ajin (szem) kifejezésről | 179 |
A sama (Hallani) kifejezésről | 181 |
Az Istennek tulajdonított érzékelésekről | 182 |
A sama (hallani) és raa (látni) fordítása a Targumban | 195 |
Az angyalokra vonatkozó kifejezésekről | 198 |
A hit | 205 |
Szükséges annak bizonyítása, hogy Istenhez nem tartozik tulajdonítvány (attribútum) | 206 |
A tulajdonítványok (attribútumok) fajtái | 209 |
A tulajdonítványok (attribútomok) híveinek érvei | 215 |
Mózes kérései | 227 |
Testiségre, meghatottságra, hiányra és hasonlóságra utaló tulajdonítványok távol tartandóak Istentől | 236 |
Az Istenre vonatkozó kifejezések szigorúan homonímak | 245 |
Isten létezése és lényege egy | 247 |
Istenre csak tagadóértelemben vett tulajdonítványok (attribútumok) alkalmazhatóak | 250 |
Az Istenre vonatkozó tudásunk gyarapodásáról | 255 |
Az igenlő és tagadó tulajdonítványok (attribútumok) közti különbség | 263 |
Isten neveiről | 274 |
Négy, tizenkét és negyvenkét betűs istennevekről | 281 |
Az Ehje, Jab, Saddaj istennevekről | 287 |
Az "Örökkévaló neve" és az "Örökkévaló dicsősége" kifejezésekről | 293 |
Az "Isten beszélt" kifejezésről | 298 |
Exodus 32,16 értelmezéséről | 301 |
A sabbat (pihenés) és nuah (nyugodni) kifejezésekről | 305 |
Isten önmagát fogja fel | 307 |
Az első okról | 309 |
A rakhav (lovagolni) kifejezésről | 318 |
A kalám eredete | 327 |
A világegyetem egyszerű leírása | 334 |
A kalám tizenkét tétele | 348 |
A kalám érvei a világ teremtettsége mellett | 363 |
A kalám érvei Isten egysége mellett | 394 |
A kalám érvei Isten testnélkülisége mellett | 405 |
Corrigenda | 412 |
II. kötet | |
Előszó (Klein Mór) | 425 |
Bevezetés | 431 |
Az első ok létezésének, testnélküliségének, egységének filozófiai bizonyítása | 443 |
Léteznek különvált intelligenciák | 458 |
Arisztotelész nézetei összeegyeztethetőek a zsidó hagyománnyal | 462 |
A szférák mozgásának okai | 463 |
Az arisztoteliánus elmélet összeegyeztethető a Szentírással | 470 |
Az angyalok azonosak az intelligenciákkal | 473 |
Az "angyal" kifejezés többértelműsége | 480 |
A szférák zenéjéről | 482 |
A szférák számáról | 483 |
A szférák hatása a Hold alatti világra | 486 |
Csillagászati problémák | 492 |
Isten és az intelligenciák kiáradása (Emanációja) | 496 |
Három elmélet a világegyetem eredetéről | 502 |
A filozófusok hét érve a világ örökkévalósága mellett | 509 |
Arisztotelész nem érvényes bizonyítás alapján fogadta el a világ örökkévalóságát | 515 |
A világ teremtése nem lehetetlen | 519 |
A világ fennálló törvényeiből nem következtethetünk a világ eredetére | 521 |
A filozófusok érveinek cávolata | 528 |
A világ szerkezete egy szabad teremtőre enged következtetni | 534 |
Arisztotelész felfogása a véletlenről | 549 |
Az arisztoteliánus elmélet a világ szükségszerűségéről | 552 |
Ellenvetések az előbbi nézettel szemben | 556 |
A teremtés elmélete elfogadhatóbb, mint a világ örökkévalóságának elmélete | 562 |
Arisztotelész elmélete a szférákról összeegyeztethetetlen a ptolemaioszi csillagászat felfeltételezéseivel | 565 |
A teremtés elméletét nem a Szentírás miatt fogadjuk el | 574 |
Rabbi eliézer nézete a teremtésről | 577 |
A Szentírás nem tanítja, hogy a világegyetem el fog pusztulni | 581 |
Salamon nézetei a világ örökkévalóságáról | 583 |
A világ pusztulását sugalló szentírási szövegek magyarázata | 586 |
A "teremtés műve" (maaszé berésit) | 603 |
A sabbat céljai | 620 |
Három elmélet a próféciáról | 622 |
Kinyilatkoztatás a Sinai hegyen | 627 |
Exodus 33, 20 értelmezéséről | 631 |
Mózes és a többi próféta közti különbségekről | 633 |
Elmélet a próféciáról | 635 |
Az aktív intellektus hatása a prófétára | 641 |
A vakmerőség és a gyanító erő (előérzet) a prófétáknál | 644 |
Mózes különleges próféciája | 648 |
Az isteni és az emberi törvények közti különbség | 652 |
A látomásokról | 656 |
A próféták csak álom vagy látomás révén érzékelik Istent | 661 |
A próféták képleteket (allegóriákat) használnak | 664 |
A prófécia módjai | 668 |
A prófécia fokozatai | 670 |
A próféták képletes cselekedetei látomásokban történtek | 681 |
A próféták által használt képletes kifejezések | 686 |
A Szentírás a természetes jelenségek okaként is Istent tünteti fel | 689 |
Corrigenda | 694 |
III. kötet | |
Előszó (Klein Mór) | 701 |
Előzetes megjegyzés | 705 |
A négy arcról (Ezékiel 1) | 708 |
A hajjot (állatok) és ofanim (kerekek) kifejezésekről | 710 |
További magyarázat Ezékiel 10 alapján | 718 |
Jonatán b. Uziél nézete az ofan szó jelentéséről | 720 |
Ezékiel látomásának három része | 723 |
Ezékiel és jesája látomásának különbsége | 725 |
A Merkáváról | 727 |
Az anyagról | 731 |
Az anyag akadályozza az értelem működését | 740 |
A rossz eredete | 742 |
Az ember a saját bajainak legfőbb oka | 746 |
A világ igazságos és jó | 747 |
A világ célja | 758 |
Nem az ember a világ célja | 769 |
A lehetetlen dolgokról | 774 |
Isten tudásáról | 777 |
Öt nézet a gondviselésről | 782 |
Az ember intellektuális tökéletesedésének arányában részesül a gondviselésből | 798 |
Régi tévedés, hogy Isten nem törődik az emberekkel | 802 |
Isten tudása különbözik az emberi tudástól | 807 |
A Teremtő tökéletesen ismeri művét | 813 |
Jób könyvének értelme | 816 |
Jób és társai különböző nézeteket vallanak a gondviselésről | 824 |
A próbákról | 836 |
Isten cselekedetei nem céltalanok | 844 |
Az Isteni előírások célokat szolgálnak | 851 |
A Tóra céljai | 857 |
Némelyik parancsolat célja könnyen átlátható, némelyiké nem | 860 |
Ábrahám és a bálványimádók | 863 |
A Tóra egyik célja a bálványimádás megszüntetése | 880 |
A Tóra az emberek javát szolgálja | 882 |
Isten fokozatosan hagyja érvényrejutni az igazságot | 884 |
A Tóra egyik célja az embert mértékletességre nevelni | 894 |
A Tóra nincs tekintettel rendkívüli dolgokra | 897 |
A parancsolatok tizennégy csoportja | 899 |
Első csoport: Isten ismerete, szeretete és félelme | 904 |
Második csoport: a bálványimádással kapcsolatos tilalmak | 906 |
Harmadik csoport: erkölcsi előírások | 920 |
Negyedik csoport: a könyörületességgel kapcsolatos előírások | 921 |
Ötödik csoport: a károk megtérítése | 928 |
Hatodik csoport: a bűnös büntetése | 933 |
Hetedik csoport: a tulajdonjogi törvények | 950 |
Nyolcadik csoport: a sabbat és az ünnepek | 953 |
Kilencedik csoport: az imádság | 959 |
Tizedik csoport: a Templom | 960 |
Tizenegyedik csoport: az áldozatok | 970 |
Tizenkettedik csoport: a tisztasági törvények | 988 |
Tizenharmadik csoport: az étkezési törvények | 997 |
Tizenegyedik csoport: a házassági törvények | 1002 |
A Szentírásban található családfák, listák, és más látszólag céltalan szövegek értelme | 1021 |
Az igazi istentisztelet | 1028 |
Az isten félelemről | 1044 |
A heszed (kegyelem), mispat (jog) és cedaka (könyörületesség) kifejezések értelmezése | 1047 |
A hokhma (bölcsesség) kifejezés értelmezése | 1049 |
Szómagyarázat | |
Smuel ben Rabbi Jehuda ibn Tibbon: A Mester művében előforduló idegen szavak magyarázata | 1061 |
Ibn Tibbon címszavainak magyar ábécérendes mutatója | 1115 |
Utószó | |
Heller Ágnes: Hogyan szólítja meg Maimonidész a Tévelygők útmutatójában azokat, akik nem tehetnek mást, minthogy útmutató nélkül tévelyegnek? | 1117 |
Mutatók | |
Név- és tárgymutató | 1135 |
Szentírási idézetek | 1138 |
Rabbinikus irodalom | 1146 |
Errata locorum | 1149 |
A fordításban előforduló régies filozófiai terminusok mai megfelelői | 1150 |
Héber szavak mutatója | 1150 |
Biográfia | |
A fordító Klein Mór életrajza | 1151 |