Anna Margit (dedikált példány)
Szerkesztő
Hegyi Lóránd
Róla szól
Anna Margit
Grafikus
Anna Margit
Fotózta
Lévai Jenő
Tóth J.
Siegfried Schreibner
KunstBetrieb
Kiadói egészvászon kötés
, 76 oldal
Sorozatcím: |
|
Kötetszám: |
|
Nyelv: |
Magyar
|
Méret: |
28 cm x 24 cm
|
ISBN: |
|
Aukció vége: |
2023-05-28 20:00
|
Aukciós tétel adatai
[Budapest], é. n., KunstBetrieb, [110] p., ill.
Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Anna Margit festőművész által dedikált példány. Anna Margit. Szöveg: Anna Margit és Hegyi Lóránd.
A címlapon Anna Margit festőművész filctollal beírt, egyedi, kézzel rajzolt illusztrációval és egy kivágott, beragasztott, színes képpel ellátott dedikációja olvasható: "Ezt a könyv-katalógust nem büntetésnek szántam, csak hogy megismerkedjék magasabb régióimmal is ne csak a seggivel Ölelem Anna Margit 1989 XII. 2."
Magyar, angol és német nyelvű kiadás. Néhány fekete-fehér fényképpel és számos színes reprodukcióval illusztrált, valamint műtárgyjegyzékkel és bibliográfiával kiegészített kötet. Fotók: Lévai Jenő, Tóth J. és Siegfried Schreibner.
Kiadói egészvászon kötésben lévő példány, feliratos címfedéllel és könyvgerinccel, színes, kiadói előzéklapokkal, tiszta belívekkel, hiánytalan, jó állapotban, kiadói nylon borítófedélben
A kötetet dedikálta, Anna Margit /Sichermann, majd Sólyom Margit/ (Borota, 1913. december 23. – Budapest, 1991. június 3.) festőművész. A Képzőművészeti Főiskolán tanult, mestere Vaszary János volt. Első gyűjteményes kiállítását férjével, Ámos Imrével együtt az Ernst Múzeumban rendezte meg (1936). A házaspár alkotói munkásságának színhelye Szentendre volt. 1937-ben ellátogattak Párizsba, ahol találkoztak Marc Chagall művészetével, ami mindkettőjükre mély benyomást tett. A II. világháborús években alig tudott dolgozni a zsidótörvények miatt, csak az Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület keretében, a zsidó közönség számára mutathatta be munkáit. 1945 és 1948 között az Európai Iskola kiállítótermében mutatta be alkotásait. Gazdag életművet hagyott hátra, a 20. század számos stílusirányának (expresszionizmus, szimbolizmus, szürrealizmus, absztrakt művészet) metamorfózisa valósult meg a festészetében, valamint a groteszk, a humor és a fekete humor sem idegen képein.
Előszó
Álom és valóság között - Egy festőnő Közép-Európában
Végletesen ellentétes pólusokat forraszt egységbe Anna Margit par exellence festői tehetsége. Már-már hedonisztikus, franciás iskolázottságú,...
Tovább
Előszó
Álom és valóság között - Egy festőnő Közép-Európában
Végletesen ellentétes pólusokat forraszt egységbe Anna Margit par exellence festői tehetsége. Már-már hedonisztikus, franciás iskolázottságú, magával ragadó érzékiség és kíméletlen, éles, leleplező tisztánlátás együtt él művészetében. Epikus hajlamú, történeteket és sorsokat megjelenítő festő, aki mégis a formai sűrítés és redukció mestere mindvégig. Minden részletnek óriási jelentősége van művein, mégis az egységes, szigorú kompozíció formai fegyelme a meghatározó mozzanat. Nem pszichológizál, de amit feltár az emberi tragédiákból, a lélek titkos és sötét rejtekeiből, az olykor az elviselhetetlenség határát súrolja. Kevés ilyen kegyetlenül lecsupaszító, ilyen bölcsen sokoldalú, ilyen végletesen reménytelen lélekábrázolás fogalmazódott meg a magyar művészetben, mint Anna Margit festészete. S ami a legmeglepőbb paradoxon: ez a festészet mégis szép, mégis felemelő, mégis a kép érzéki varázslatával ejt rabul bennünket.
Ebből a szempontból nézve Anna Margit útja valóban rendhagyó, egyedi út. Nem a formai szépség és a lelki nyomorúság harcaként, nem a varázslatos felület és a pokoli mélység küzdelmeként írható le, hanem egy merőben új, 20. századi szépség megformálásának kísérleteként. Ez a szépség nem a klasszikus harmónián, nem az antropomorf arányokon alapul, hanem a látomás igazságán, mélységén, lelki komplexitásán. Nem a leképezésen tehát, hanem a feltárás aktusán. Ez pedig mindig félelmetes és varázslatos, hiszen azt mutatja fel, amit addig soha nem láthattunk.
Vissza