| Előljáró beszéd | |
| Az ember | |
| Gyermekévek | 9 |
| Iskoláztatása | |
| Lakatosinas | |
| Lakatoslegény | |
| Ipariskolai növendék | |
| Történelmi emlékek hatása képzeletére | |
| Művészálmok | |
| A faszobrásziskolában | 16 |
| Művészi álmodozások | |
| Jellem kialakulása | |
| A legmagasabb eszmények kultusza | |
| Katonáskodása Prágában | 20 |
| Művészi hatások | |
| Szabadulása | |
| Újra fafaragó | 23 |
| Megösmerkedik Batka Jánossal | |
| Tanul magyarul barátaitól | |
| Porcellánfestő | |
| Az óratartó története | |
| Szobrászálmok | |
| Kőfaragások | |
| Batka agitációja | |
| A gnómok | |
| A pozsonyi takarékpénztár ösztöndíjat ad | |
| Bécsben Tilgnernél | 29 |
| Tilgner műtermében | |
| Bécs hatása szellemére | |
| A pozsonyi magyar | |
| A liberális eszmék pátosza | |
| Első szerelme | |
| Viaskodás a sorssal | |
| "Büszke vagyok a lakatosinasra" | |
| Név és rang | |
| Idegen kéz nem formálhatja | |
| Nagy csalódás | |
| Női ideáljának kialakulása | |
| Két képzeletstruktúra | 40 |
| Poláris ellentétű művészet | |
| Canova és Thorwaldsen stílellentétei | |
| Az akadémizmus | |
| A festészet hatása a szobrászatra | |
| A tónusfestő szobrászat | |
| Franica, görög, olasz példák | |
| Tilgner virtuozitása | |
| Korai arcképszobrászata | |
| A festői szobrászat bírálata | |
| Ellentétek Tilgnerrel | |
| Hellmer mint mester | |
| Akadémiai pályázatok | |
| Vendég a bécsi akadémián | 53 |
| Hellmer Fadruszról | |
| A morceau és az egész | |
| Akadémiai növendék | |
| A Rónay-arckép | |
| Apolló a szárnyas Ámorral | |
| Az anyagmegmunkálás elve | |
| "Szegény Lázár" | |
| A kétféle relief-felfogás | |
| Az amazonok harca | |
| Thorwaldsen és a görög relief | |
| Az átvételek önálló feldolgozása | |
| Friss kitalálások | |
| Krisztus a keresztfán | |
| A feszület pozsonyi sikere | |
| A feszület pesti sikere | |
| A feszület sorsa | |
| A Mária Terézia-emlékpályázat története | 70 |
| harc Batkával | |
| "A város fia vagyok" | |
| Dolgozik a tervezeten | |
| Megkapja a megbízást | |
| Kritikai szempontjai | |
| Művészeti tanulmányúton | |
| A kolozsvári Mátyás-emlékpályázat | 78 |
| Megnyeri a kolozsvári pályázatot | |
| Megnősül | |
| A budai műteremház | |
| Készül a Mária Terézia-emlék | 82 |
| Folyik a munka Carrarában | |
| A szobor kifaragása | |
| Hazaszállítása | |
| Az utolsó simítások, már Pozsonyban | |
| A szobor leleplezése | |
| A király megjegyzései | |
| Az egykorú kritika | |
| A takarékpénztár iránt érzett hálája | |
| A Mátyás-szobort mintázza | 89 |
| A szobor öntése | |
| Hellmer elismerése | |
| A Mátyás-szobor leleplezése | |
| A Mátyás-szobor kismintája | |
| Az egykorú kritika | |
| A Wenckheim-szobor | 94 |
| A Wesselényi-szobor | |
| A Tuhutum-emlék | |
| Vita a rovásírás körül | |
| A Tisza-szobor eszméje | |
| Rokon Dalou szobrával | |
| Toldi viaskodása a farkasokkal | |
| Dekoratív munkák | |
| Félbemaradt művek | |
| Arcképei | 101 |
| Jellemfejlődése | |
| Irodalmi érdeklődése | |
| Anyja iránti szeretete | |
| Hálaérzete | |
| Nemes büszkesége | |
| Öntudata | |
| Kollégialitása | |
| Vitája Tóth Bélával | |
| Nézetei a nemzetiségi kérdésről | |
| Kritikagyűlölete | |
| Kozma Andor levele a kritikáról | |
| A deklamatív magyar irány | |
| Készülődés a párisi világkiállításra | |
| Művészi küzdelmek | |
| Egy őstehetség felfedezése | |
| Tehetség-kultusz | |
| Ötletessége | |
| Erkölcsi felfogása | |
| Feledékenysége | |
| Fanatikus magyarsága | |
| Az erő kultusza | |
| Férfierejéből fakadó hős-kultusza | |
| A művész | 121 |
| A monumentális szobrászat problémája | 123 |
| A monumentális hatás alapfeltételei | 124 |
| A nagy tárgy és a nagy érzés | |
| Fadrusz áradó érzései | 125 |
| Reliefsorozat Magyarország diadalívén | 127 |
| A magyarság erkölcsi ideáljának formálója | |
| Képzeleti képeinek foganása | 129 |
| Az absztrakt képzelet tiszta formája | |
| A monumentális körvonal | 130 |
| A liberális magyar polgárság eszményeinek formálója | |
| Plasztikus mozdulatai | |
| A feszület problémája | 134 |
| Megnyugvás a vallási kételyekből | |
| A feszület tradíciója | |
| Ó-keresztény feszületek | |
| Román és gótikus feszületek | |
| A kora-reneszánsz feszülete | |
| A reneszánsz és barok feszület | |
| Fadrusz feszülete | |
| A kora-reneszánszhoz áll közel | |
| Rokon Velasquez feszületével | |
| A Mária Terézia-emlék belekapcsolódik a magyar hagyományba | 144 |
| Az egynézetűség | |
| Rodin művészetének lényege | |
| Ellentétje Hildebrandnak | |
| A többnézetűség | |
| Michelangelo idálja | |
| Statikus formában szenvedelmes mozgás | |
| Nála a homloknézet uralkodik | |
| A Mária terézia-emlék főnézetei | |
| Az emlék felállításának hibája | |
| Az emlék mint korrajz | |
| A királynő a báj és méltóság egyesítése | |
| A Mária Terézia-emlék nem barok | |
| Az anyagkezelés | 157 |
| A Mária Terézia-emlék lova | |
| A hippológus ló-kánonja | |
| A képzelet formálja a típusokat | |
| A lóábrázolás története | |
| Jégkorszak | |
| Az egyiptomi művészet | |
| Az asszír, a keleti, az archaikus görög művészet | |
| A Parthenon | |
| Az ú. n. Sándor-szarkofág | |
| Marcus Aurelius szobra | |
| A korai keresztény művészet | |
| A bambergi és magdeburgi, a Scaliger-emlékek | |
| Donatello és Verrocchio | |
| Leonardo, Schlüter és Donner | |
| A Mária Terézia-emlék lova | |
| A Mátyás-emlék, mint vizió, mint szimbólum | 175 |
| A Mátyás-emlék lova | |
| Az emlék pszikológiai hatása | |
| A kompozíció elemzése | |
| Reliefszerű szabadplasztikai csoport | |
| A mintázás | 181 |
| A két képzeletstruktúra két mintázási elve | |
| A térábrázolás kettőssége | |
| A vízió kiépítése | |
| Való-forma és ható-forma | |
| A lényeges elemek egybefoglalása | |
| Az érzés maximumát a síkok minimumával fejezi ki | |
| Különböző miljők azonos formatörekvése | |
| Kevéssel sokat fejez ki | |
| Titáni viaskodása a kor realizmusával | |
| A magyar művészet nemzeti jellege | |
| Mély érzés és leegyszerűsített forma | |
| A két stílustörekvés a művészet gyökere | |
| Az első Erzsébet-emlékpályázat | 190 |
| A pályázat története | |
| Intrikák és rágalmak | |
| A második pályázat | |
| Betegsége, halála | |
| Temetése | |
| Félbemaradt tervek | |
| Pozsony hűsége | |
| Utóhang | 202 |
| Fadrusz János műveinek jegyzéke | 203 |
| Névmutató | 204 |
| Tartalom | 206 |
| Képek | 209 |