Lezárt aukciók


Belting, Hans: Kép és kultusz

A kép története a művészet korszaka előtt

Szerző
Hans Belting
Fordító
Schulcz Katalin
Sajó Tamás
Lektor
Bugár István
Kiss Etele
Balassi Kiadó (Budapest) ,
Fűzött kemény papírkötés , 685 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-506-321-0
Aukció vége:
2025-01-19 20:00

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Jó állapotú példány.
Fekete-fehér, színes fotókkal illusztrálva.

Előszó

A kép története nem azonos a művészet történetével. De mit értünk ezeken a fogalmakon? A közkeletű szóhasználatban a ,,kép" fogalma mindent lefed és semmit sem, és ehhez szoktunk hozzá a... Tovább

Előszó

A kép története nem azonos a művészet történetével. De mit értünk ezeken a fogalmakon? A közkeletű szóhasználatban a ,,kép" fogalma mindent lefed és semmit sem, és ehhez szoktunk hozzá a ,,művészet" fogalmával kapcsolatban is. Ezért szeretnénk elöljáróban megjegyezni, hogy képen a következőkben elsősorban a személyes képmást, az imágót értjük. Ez rendszerint egy személyt ábrázolt, ezért úgy is viszonyultak hozzá, mint egy személyhez. Ennek jegyében vált a vallásgyakorlás kitüntetett tárgyává. E közegben kultuszképként tisztelték, ezt pedig megkülönböztették a képi elbeszéléstől vagy historiától, amely a mintegy olvasó néző szeme elé tárta az üdvtörténetet.
A ,,művészetnek", abban az értelembe, ahogy most a szerző érti, előfeltétele a régi kép válsága, majd műalkotásként történt újraértékelése a reneszánszban, tehát az autonóm művész képzetéhez és az invenciójának művészi jellegéről folytatott vitához kapcsolódik Miközben a régi típusú képeket elpusztítják a képrombolók, újfajta képek jönnek létre a műgyűjtemények számára. Ez már a művészet korszaka, amely a mai napig is tart. Vissza

Fülszöveg

Belting könyve az első összefüggő képtörténet - 1200 esztendőt fog át, a késő antik kortól a kora újkorig, a kultuszkép megjelenésétől a kép válságba kerüléséig. A ,,művészet korszakától"... Tovább

Fülszöveg

Belting könyve az első összefüggő képtörténet - 1200 esztendőt fog át, a késő antik kortól a kora újkorig, a kultuszkép megjelenésétől a kép válságba kerüléséig. A ,,művészet korszakától" megkülönböztetve rekonstruálja a ,,kép korszakát"; a kép történetét, a társadalomban betöltött szerepét, helyzetét Keleten és Nyugaton, valamint sajátos esztétikáját. Vissza

Tartalom

Képek jegyzékeix
Előszóxxi
1. Bevezetés1
a) A képek hatalma és a teológusok korlátai1
b) Képmás és emlékezet9
c) A teológusok ,,hatalomátvétele" és az önmegtapasztalás az újkor művészetében14
2. Az ikon modern szemlélete és történetének néhány tanulsága17
a) Az Athosz-hegyi festőkönyv és a romantika17
b) Az ikon újrafelfedezése Oroszországban19
c) Az itáliai táblafestészet mint az ikon örököse21
d) Leletek Rómában és a Sínai-hegyen25
e) Milyen problémákat vet föl egy lehetséges ikontörténet? Formatörténeti hiányok26
3. Miért kellenek a képek? Képpel kapcsolatos kérdések és vallási praktikák az antik kor végén30
a) A Mária-kép Bizáncban. Ikontípusok és történetiségük30
b) Mária alakjának létrejötte. Isten anyja és az istenek anyja32
c) Istenképek és ikonok37
d) Miért kellenek képek?42
4. Égi csodaképek és földi portrék. Lukács-kép és ,,nem kézzel alkotott" eredeti Rómában és Keleten48
a) Nem kézzel alkotott Krisztus-képek és érintésereklyék53
b) Lukács-képek és a portré konceptusa58
c) Ereklye és képmás a magán- és a köztérben60
d) Korai kultuszképek a pápai Rómában64
e) A Hodégétria Konstantinápolyban77
5. A rómaiak halotti portréja és a keresztény szentkép79
a) Pogány és keresztény képkultusz79
b) A szentkép kezdetei80
c) Kultuszkép és fogadalmi kép82
d) Halotti portrék és ikonok87
e) Idealizmus és realizmus az antik portrén98
6. Az antik császárportré és a keresztény képkultusz problémája103
a) A császárportré tisztelete103
b) A császár személye és képmásának jogi státusa106
c) A hadizászló és a kereszt mint a kép hordozója109
d) Krisztus-képmások az állami ikonográfiában112
7. Devóció, propaganda és teológia az antikvitás végén117
a) Fali ikonok egy római Mária-templomban117
b) Korai táblák Rómában és az ikon stílusának kérdése123
c) Kép és politika a pápai kúrián128
d) Képi konvenciók és stílusok a korai ikontáblákon133
e) Ikon és politika a császári udvarban: a Krisztus-érme139
f) Teológiai érvelés az ikonokon146
8. Egyház és kép: hagyományos képteológia és a képrombolási vita 726-843149
a) A kép a kereszténységben149
b) A bizánci képrombolási vita151
d) A képelmélet és tradíciói154
e) Kép és jel, ikon és kereszt160
9. A templombelső a képrombolási vita után. Új képpolitika - elméletben és gyakorlatban170
a) A császári udvar szerepe a képek újbóli bevezetésében170
b) Phótiosz pátriárka a Hagia Szophiában173
c) Új képprogramok az udvar templomaiban177
d) Képtan és képprogramok178
e) Liturgia és képek a templombelsőben180
10. Zarándokok, császárok és konfraternitások. Az ikontisztelet kultuszhelyei Bizáncban és Velencében192
a) A császárok193
b) Konfraternitások és körmenetek198
c) Zarándoklatok és a Hagia Szophia kultusztopográfiája200
d) A velencei San Marco és ikonjai204
11. Krisztus ,,igazi képmása": versengő képek és legendák216
a) Az Abgar-kép ,,eredetije" és legendája218
b) Az Abgar-kép Konstantinápolyban és az ideális portré új esztétikája222
d) Veronika kendője, a római rivális228
12. A képfal és az ikonok szerepe a liturgiában és az egyéni üdvösség biztosításában235
a) A templomtér és az ikonok helye236
b) Kereszt, evangéliumoskönyv és ikon a liturgiában238
c) A képadományozás mint az üdvösség eszköze és az alapító emlékének őrzője241
d) A szentélyrekesztő mint képfal247
e) Az egyház képe a kalenfáriumi-ikonok és életút-ikonok tükrében262
13. ,,Lelkes képek": az újfajta ikonok költészete és retorikája a XI. és XII. században273
a) Újfajta ikonok273
b) Esztétika, etika és teológia274
c) Változatlan retorika egy változó társadalomban279
d) A Keresztrefeszítés paradoxonai és a kép valósága282
e) Festett költemények és traktátusok. Négy ünnepi ikon elbeszélő struktúrája284
f) Új Mária-képek és szerepköreik294
14. Szobrok, kegytárgyak és jelek. Képek és ereklyék a nyugati középkorban310
a) A képtisztelet másfajta előfeltételei Nyugaton310
b) A feszület és az ülő szobor mint a testszerű kép példái312
c) Ereklye és képmás viszonya316
d) Teológiai esztétika?317
e) Legendák az ,,eredetiről", s a kép és személy különbsége319
15. Az ikonok Róma városi életében326
a) Képek és intézmények a korai középkorban326
b) Régi ikon új szerepben: Mária mint a római nép közbenjárója330
c) Vetélkedés az igazi Madonnáért336
d) Egy ,,eredeti" kép másolatai, és az augusztusi körmenet341
16. ,,Görög modorban". Import-ikonok Nyugaton346
a) A keleti eredet: eszme és valóság346
b) A prágai császári udvar és ikonjai351
c) A képek bevándorlása Itáliában355
d) A Lukács-ikon a reneszánsz történelmi legendákban358
17. Norma és szabadság: itáliai ikonok a városállamok idején368
a) Kelet és Nyugat között: mi a kép?368
b) Új képtípusok meghonosodása375
c) Ikon és devóciós kép. A gesztusok nyelve383
d) ,,Maniera greca" és ,,dolce stil nuovo". Duccio és az ikonok390
18. A sienai Madonnák. A kép a város életében és az oltáron399
a) A pisai koldulórendek ünnepi képei399
b) A sienai és firenzei konfraternitások Mária-táblái409
c) Az oltárkép421
d) Duccio szintézise a sienai dóm főoltárán428
19. Párbeszéd a képpel. A magánáhitat képeinek időszaka a középkor végén433
a) Misztika és kép az áhitati gyakorlatban435
b) Devóciós kép és udvari kincsek445
c) Versengő médiumok: festészet és sokszorosított grafika450
d) Archaizmus és formai citátum a kultuszkép esztétikájában458
e) A szárnyasoltár mint a nyilvános kultuszkép színpada471
f) Zarándoklat a regensburgi Szép Madonnához477
20. Vallás és művészet. A képek válsága az újkor kezdetén485
a) Képkritika és képrombolás a reformáció korában486
b) Kép és szó az új tanításban492
c) Kép és művészet a reneszánsz festészetben498
d) Vita Raffaello Sixtus-Madonnájáról507
e) A művészet mint a képek színrevitele a katolikus reform korában512
Színes képek521
Függelék: Szövegek a képek és ereklyék történetéhez és használatához525
Jegyzetek595
Irodalom643
Mutatók655
Vissza
Tétel sorszám:
042

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
30.000 Ft Licitek száma: 39



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!