Témakörök



Lezárt aukciók


Jenei Károly, Dr./Szekeres József, Dr.: Az IKARUS Karosszéria- és Járműgyár története 1895-1980

Szerző
Dr. Jenei Károly
Dr. Szekeres József
Szerkesztő
Farkas Béla
Grafikus
Kumor Gyula
Lektor
Dr. Incze Miklós
Dr. Drégely Tibor
Ikarus Karosszéria- és Járműgyár (Budapest) ,
Ragasztott papírkötés , 393 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-21-2847-0
Aukció vége:
2017-04-30 20:00

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

A borító kissé kopottas, az előlapon ajándékozási bejegyzés látható.

Előszó

Tisztelt Olvasó! Vállalatunk megalakulása óta több, mint 85 év telt el. A még élő idősebb nemzedék e mű olvasásakor, személyes emlékekkel is át tudja élni a gyár több évtizedes fejlődését. Ma már... Tovább

Előszó

Tisztelt Olvasó! Vállalatunk megalakulása óta több, mint 85 év telt el. A még élő idősebb nemzedék e mű olvasásakor, személyes emlékekkel is át tudja élni a gyár több évtizedes fejlődését. Ma már nem él azok közül senki, akik az 1895-ös esztendőben, mint jogelőd üzemnél emelték elsőként a kalapácsot, hogy megtegyék az első lépést az autóbusz gyártásához. A kezdettől a fakerék és a szekér gyártásán keresztül jutottunk el autóbusz iparunk megteremtéséig. Hazánkban, mint másutt a világban, a századforduló hozott gyökeres változást a személy és a teherforgalomban. A motorizáció forradalmat jelentő megjelenésével, új korszakot teremtett. Az 1910-es éveket követően jelennek meg az első autóbuszok, melyek a nagyközönség csodálatát nyerték el. A két világháború közötti gazdasági válságok az autóbuszgyártás fejlődésére is kihatással voltak. Az autóbuszgyártás töretlen fejlődése a II. világháború befejeződésével, majd az azt követő államosítással alapozódik meg. Vissza

Tartalom

Előszó9
Dr. Jenei Károly: Az elődvállalatok története az alapítástól az államosításig (1895-1948)
Bevezetés13
Uhri Imre kovács- és kocsigyártó üzeme (1895-1932)13
Új családi vállalat a régi romjain, az Uhri Testvérek Autókarosszéria és Járműgyára (1933-1938)17
Az Uhri Testvérek vállalata a hadiipar szolgálatában (1939-1942)22
A repülőgépsárkányok gyártásának bevezetése. A Repülőgépgyár Rt. alapítása 1942-ben28
Az autókarosszériagyár a második világháború utolsó éveiben (1943-1944)30
A Repülőgépgyár Rt. működése 1943-1944-ben36
A Karosszéria- és a Repülőgépgyár kitelepítése és pusztulásuk 1945-ben40
A karosszériagyár részbeni helyreállítása és a termelés megindítása42
A cég válságos helyzete a stabilizáció után 1946-1947-ben48
A mátyásföldi gyár a Nehézipari Központ kezelésében53
Ikarus Gép- és Fémárugyár Rt. története (1916-1948)55
Az I. rész jegyzetei62
Dr. Szekeres József: Vállalattörténet az államosítástól a Vasas Szakszervezet centenáriumi munkaversenyének megnyeréséig (1948-1977)
Autóbuszgyár születik71
Az üzem államosítása71
Az előzmények74
Autóbuszok a fővárosi közlekedés megjavítására77
Intézkedések a korszerű és gazdaságos autóbuszgyártás üzemi feltételeinek megteremtésére80
Ikarus Karosszéria- és Járműgyár NV alapítása és a 3 éves terv befejezése84
Autóbusztípusok és a termelés technológiája a 3 éves terv időszakában90
Az első 3 éves terv eredményei az Ikarus gyárbasn101
Fellendülés az első ötéves terv időszakában (1950-1954)110
Az ötéves terv általános és gépjárműipari célkitűzései110
Az autóbusz és különleges gépkocsigyártás eredményei és problémái a tervidőszakban112
Az 1953. évi új gazdaságpolitika kihatásai az Ikarus gyárra133
Az első ötéves terv eredményei az Ikarus gyárban137
Három nehéz év a gyár életében (1955-1957)147
Ötezer autóbusz három év alatt (1958-1960)167
Autóbuszgyártás a második ötéves terv időszakában (1961-1965)184
A második ötéves terv általános és iparági célkitűzései184
Eredmények és problémák 1962-ig188
A székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyár beolvasztása az Ikarus gyárba195
A második ötéves terv befejezése (1963-1965)198
A második ötéves terv fontosabb vállalati eredményei214
Az autóbusztermelés fellendülése a harmadik ötéves terv éveiben (1966-1970)222
Öt év eseményei a közúti járműprogram megvalósításának történetéből224
Az Ikarus gyár a III. ötéves tervidőszakban241
Tervezési-fejlesztési elképzelések241
Termelési eredmények243
Értékesítés249
Munkaügy, létszám, bérezés251
Termelékenység255
Beruházások, gyártmány- és gyártásfejlesztés258
Eszközök, források, jövedelmezőség262
Béren kívüli juttatások263
Munkaverseny, újítási mozgalom, kitüntetések265
A Közúti Járműgyártási Program teljesítése a IV. ötéves terv időszakában (1971-1975) 266
A 75 éves jubileumi ünnepség266
A IV. ötéves terv gyártási célkitűzései268
Az első tervév gondjai és eredményei269
A monacoi siker és más díjak272
Külkereskedelmi kilátások és a fejlesztés szükségletei 1975-ig273
Az 50 000. autóbusz elkészítése275
Az 1971. évi terv teljesítése275
Típusváltás és termelésnövekedés 1973-ban279
Beruházások és a gyártástechnológia fejlődése283
Az autóbuszgyártás fokozása285
Az V. ötéves terv előkészítése288
A nemzetközi kooperáció bővítése289
Gyártási eredmények és járművek a IV. ötéves terv éveiben290
A terv célok és sikeres teljesítésük290
Az Ikarus gyár termelése 1970-1975 között291
A 200-as és más új típusú autóbuszok nagysorozatú gyártása295
Autóbuszértékesítés298
Az Ikarus termelése és exportja a nemzetközi adatok tükrében302
Beruházások304
Bérek, jövedelmek305
Munkaverseny és újítások306
Munkavédelem, balesetek308
Egészségvédelem, szociális juttatások309
A Közúti Járműgyártási Program sikeres befejezése és az V. ötéves tervidőszak eseményei (1976-1977)312
Iparági és vállalati tervcélok312
Termelési eredmények 1976-ban314
A 100 000. autóbusz elkészítése316
A Közúti Járműgyártási Program második szakaszának befejezése 1977-ben317
A Nagy Októberi Szocialista Forradalom 60. évfordulója és a Vasas Szakszervezet centenáriuma tiszteletére rendezett munkaverseny megnyerése. Az 1977. év eredményei318
Napjaink eredményei és a távlati célkitűzések319
A II. rész jegyzetei323
Dr. Drégely Tibor: A világelsők között (1978-1980)
Az V. ötéves terv sikeres befejezése335
Az V. ötéves tervidőszak fontosabb eredményei339
Az Ikarus dolgozók élet- és munkafeltételei javításának eredményei az 1976-1980-as években343
A VI. ötéves tervidőszak autóbuszgyártási koncepciója344
Kumor Gyula: Gyártmányismertető (1948-1978)
Bevezetés349
Autóbuszok 1948-1973350
Különleges gépkocsik 1948-1968362
Alvázas és fenékvázas típusok 1966-1978374
A 200-as autóbuszcsalád384
Vissza
Tétel sorszám:
152

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
30.000 Ft Licitek száma: 5



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!