Hamvas Béla/Kemény Katalin: Forradalom a művészetben (dedikált példány, címlap Lossonczy Tamás)
Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon
Szerző
Kemény Katalin
Hamvas Béla
Misztótfalusi
Kiadói varrott papírkötés
, 112 oldal
Sorozatcím: |
|
Kötetszám: |
|
Nyelv: |
Magyar
|
Méret: |
20 cm x 13 cm
|
ISBN: |
|
Aukció vége: |
2018-02-25 20:00
|
Aukciós tétel adatai
[Budapest], é.n., Misztótfalusi Könyvkiadó (Műegyetemi Nyomda, Budapest), 112 p.
Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Szerző által dedikált példány. Első kiadás. Forradalom a művészetben. Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon. Írta: Hamvas Béla - Kemény Katalin. A címlapot tervezte: Lossonczy Tamás. Szerzői ajánlással ellátott kötet.
Címlapon az egyik szerző, Hamvas Béla névre szóló dedikációjával: "Gereblyés Lászlónak barátsággal 947.VI.15 Hamvas Béla".
A dedikáció címzettje: Gereblyés László József Attila-díjas költő, műfordító.
"Hamvas Béla hitelességét eredetisége és a tiszta szellemhez és a »bölcs valósághoz« való megszállott elkötelezettsége adja. Ennek a valós látásnak örök tulajdonsága marad a megvehetetlenség és a tisztaság." - fogalmazott a szerzőről Karátson Gábor festő, író, filozófus, műfordító.
Kiadói varrott papírkötés kétszínű, illusztrált, kis sérüléses címfedéllel, feliratozott könyvgerinccel, tiszta belívekkel, hiánytalan állapotban.
Előszó
Ez a kis könyv mai festészetünk élő pillanatáról szól. Fülep Lajos a magyar művészetről írt könyvében festészetünk történetszemléletének és sajátos jellegének alapját már megvetette s a feladat...
Tovább
Előszó
Ez a kis könyv mai festészetünk élő pillanatáról szól. Fülep Lajos a magyar művészetről írt könyvében festészetünk történetszemléletének és sajátos jellegének alapját már megvetette s a feladat csak az volt, hogy e történet néhány fejezetét átugorva ezt a szemléletet valaki a jelenkorra alkalmazza. Éppen ezért a szerzőket ebben az ajánlásban Fülep Lajos iránt nemcsak a tisztelet kötelezi, hanem annak a ténynek belátása is, hogy a magyar művészet kérdéseihez érdemlegesen nem szólhat hozzá az, aki a "Magyar művészet" által megteremtett hagyományt nem akarja vállalni.
Fülep Lajos nevére való hivatkozás nem jár felelősség nélkül. Ez a felelősség csak részben vonatkozik a színvonalra. Nagyobbik része hitvallásszerű. Egyaránt érinti a humanitást, a művészet szuverenitását, de ezenfelül a művészetnek, mint a leghasonlíthatatlanabb és legmélyebb népi értéknek hangsúlyozását. Ezeket az elveket Fülep Lajos építette fel s ezért ez a könyv az általa megteremtett hagyományba tartozónak vallja magát.
Vissza
Tartalom
Ajánlás, Fülep Lajosnak | |
Ferenczy Károly önarcképe | |
Az igazságkeresés | |
Ferenczy önarcképének értelme | |
A lelki szegény | |
Gulácsy Lajos | |
Franciák és prerafaeliták | |
Csontváry Tivadar | |
A panaszfal | |
A "Ma" | |
Irodalom és zene 1920-1940 | |
Derkovits Gyula | |
Európai diagnózis | |
A kor arcvonala | |
Festészet | |
Nem festészettörténet | |
Nostalgie réciproque | |
A modern művészet alapaxiómája | |
A modern művészet egzisztenciális problémája | |
A kép jelentése | |
A csak-ember művész | |
A pont | |
A kép valósága | |
A szem | |
Keleti és európai művészet | |
Festészet és zene | |
A közösség képe a mítosz | |
Arany és Csontváry | |
A Cédrus | |
A szentendrei festő | |
Az Özönvíz és a Bárány | |
Az alászállás | |
A bohóc legyőzése | |
Ezüst égben alvó lélekmadarak | |
A gyűrű | |
A fekete angyal | |
Az Arlequin | |
Teória nélkül | |
A miniatűrfestő | |
A kérdés | |
Hatalom és bölcsesség | |
Az aktuális helyzet | |
A felelet | |
A kukoricaistennő | |
A kagyló mélyén ébredő gyöngyszem | |
A csurunga | |
A lila-ruhás nő | |
A színek lila játéka megfehéredik | |
Az ősasszony | |
Boldogasszony | |
Mit jelent szürrealizálni? | |
Színkabbala | |
Plaisir des yeux | |
A csendesség szobrai | |
Az absztrakció | |
Az ornamentika értelme | |
Festészet és írás | |
Paradoxonok | |
A delfin | |
Martyn Ferenc | |
A festőiség diadala | |
Vízió és geometria | |
A yantra | |
Martyn plasztikája | |
Lossonczy Tamás | |
Jelek | |
A tíz tábla | |
A körök | |
Káprázat | |
Az absztrakt művészet első és utolsó szava | |
Vissza