Baktay Ervin, Dr.: Szanátana Dharma (dedikált példány)
Az örök törvény/A hindu világszemlélet ismertetése
Szerző
Dr. Baktay Ervin
Révai Kiadás
(Budapest)
Kiadói egészvászon sorozatkötés
, 283 oldal
Aukciós tétel adatai
Budapest, [1936], Révai Irod. Int. kiadása (Révai Irod. Int. Nyomdája, Bp.), 283 p.; ill.
Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Szerző által dedikált példány. Első kiadás. Révai Világkönyvtár c. sorozatban (számjelzés nélkül) megjelent mű. Szanátana Dharma. Az örök törvény. A hindu világszemlélet ismertetése. Írta: Baktay Ervin.
A címlapon a szerző, Dr. Baktay Ervin név nélküli, tollal beírt, dátumozatlan, aláírt dedikációja látható: "nagyrabecsüléssel Dr. Baktay Ervin."
A neves magyar indológus szerző vallástörténeti összefoglaló munkájában a hindu világszemlélet magyar nyelvű ismertetésére vállalkozott. A kötet jól áttekinthető, esszenciális bemutatását adja az európai lelkület számára szokatlan, régről eredeztethető hindu vallásos világképnek.
Fekete-fehér ábrákkal illusztrált vallástörténeti tanulmánykötet. A könyvet a Révai Irodalmi Intézet Nyomdája nyomtatta Budapesten.
Kiadói egészvászon sorozatkötés feliratozott címfedéllel és könyvgerinccel, tiszta oldalakkal, hiánytalan, jó állapotban.
Előszó
SZANÁTANA DHARMA.
A hinduk vallását nemzetközi tudományos műszóval hinduizmusnak nevezik. Régebben, amikor a nyugati tudomány még nem ismerte eléggé a hindu világszemléletet, gyakori volt a...
Tovább
Előszó
SZANÁTANA DHARMA.
A hinduk vallását nemzetközi tudományos műszóval hinduizmusnak nevezik. Régebben, amikor a nyugati tudomány még nem ismerte eléggé a hindu világszemléletet, gyakori volt a brahmanizmus elnevezés is, de az utóbbi évtizedekben néhány kutató - különösen Hellmut von Glasenapp berlini egyetemi tanár - rámutatott arra, hogy a „brahmanizmus" kifejezés nem födi a hindu vallásrendszer egészét, s inkább félrevezető, semmint szabatos műszó. A „brahmanizmus" elnevezés arra vonatkozik, hogy a szóbanforgó vallásrendszer a bráhmanokkál, a hindu papi osztállyal áll összefüggésben, vagyis hogy ez a szisztéma a bráhmanok műve s elismeri az ő szellemi irányításukat...
Vissza
Tartalom
Szanátana Dharma | 1 |
A hindu Istenfogalom | 7 |
A Dharma | 13 |
A Dharma megnyilvánulása az életben | 18 |
Az Élet fokozatai | 19 |
A Dharma mint erkölcsi törvény | 25 |
A Dharma mitn kötelesség | 29 |
A három "sajátság" | 31 |
A Dharma szerepe az ind vallásrendszerben | 37 |
A Dharma útjai | 39 |
A négy életcél | 39 |
A Dharma ágazatai | 43 |
Dána. Adomány, jótékonyság | 48 |
Tapasz. Önfegyelmezés, aszkézis | 50 |
JAdzsna. Áldozat, felajánlás | 55 |
A Karma-Jadzsna ágazatai | 62 |
A voltaképpeni Upászaná-ágazatok | 63 |
A Jóga-ágazatok | 68 |
A Dnyána ágazatai | 71 |
A Karma törvénye és működése | 73 |
Mi a Karma? | 74 |
Az Egyén és a Karma | 85 |
A két pólus | 90 |
Az embersors a Karma értelmezésében | 92 |
Szabadulás a Karma kötelékéből | 97 |
Boldogság és szenvedés | 100 |
A Hódolat (Upászaná) | 103 |
A Valóság három megjelenése | 103 |
A Hódolat (Upászaná) fokozatai | 107 |
A Szeretet (Bhakti) | 112 |
Az Ember és a Mindenség | 120 |
A lélek és a test | 122 |
Élet és halál | 130 |
A Nagymindenség és az Ember | 132 |
A Jógáról általában | 136 |
A Jóga feladata | 138 |
Az elme öt állapota | 140 |
A Jóga útjai | 148 |
A Mantra-Jóga | 149 |
A Hatha-Jóga | 159 |
A világerők kölcsönhatásai és megnyilvánulásai az emberben | 169 |
A Laja-Jóga | 185 |
A Rádzsa-Jóga | 185 |
Felszabadulás a Jóga útján | 190 |
A Pítha. A hatóerők csomópontja | 195 |
Az emberi fejlődés fokozatai | 215 |
Az ind bölcseleti rendszerek | 224 |
A Njája-bölcselet | 227 |
A Vaisésika-bölcselet | 228 |
A Jóga-bölcselet | 229 |
A Szánkhja-bölcselet | 230 |
A Karma-mimánszá-bölcselet | 235 |
Az Upászaná- vagy Daivi-mimánszá-bölcselet | 236 |
A Védánta- vagy Brahma-mimánszá-bölcselet | 236 |
Tér és Idő | 239 |
A hindu vallásrendszer | 246 |
Ujraszületés | 249 |
A hinduizmus társadalmi rendszere | 251 |
Az életkorok kötelességei | 260 |
A Nő dharmája | 262 |
A hindu istentisztelet | 265 |
A "Nagy Áldozat" | 270 |
Befejező megjegyzés | 277 |
Irodalom | 280 |
Vissza