Általános hitoktatási direktórium | |
Bevezetés | 15 |
A probléma aktualitása | |
Korunk világának alapvonásai | |
Az állandó fejlődő világról | 19 |
A mai világ pluralizmusa | 20 |
Korunk kinamizmusa | 21 |
A vallásos érzék állapota | 22 |
Korunk Egyházának vonásai | |
Az úgynevezett "hagyományos" hit | 23 |
A vallási közömbösség és az ateizmus | 24 |
A hit és a különböző kultúrák | 25 |
A megújítás műve | 26 |
Az Ige szolgálata | |
Az ige szolgálata és a kinyilatkoztatás | |
A kinyilatkoztatás Isten ajándéka | 29 |
A kinyilatkoztatás tettekben és szavakban történik | 29 |
Jézus Krisztus a teljes kinyilatkoztatás közvetítője és beteljesítője | 30 |
Isten Igéjének hirdetése az élő hagyomány cselekedete | 31 |
A Szentírás | 33 |
A hit válasz Isten Igéjére | 33 |
Az igeszolgálat feladata | 34 |
A hitoktatás sz Egyház lelkipásztori küldetésében | |
Az igeszolgálat az Egyházban | 35 |
A hitoktatás és az evangelizáció | 35 |
A hitoktatás formái | 36 |
A hitoktatás feladatai | 37 |
A hitoktatás és a hit kegyelme | 38 |
A hitoktatás és a hit feladatai | 38 |
A hitoktatás és a hitbeli megismerés | 39 |
A hitoktatás és az imádság | 39 |
A hitoktatás és az emberi lét | 40 |
A hitoktatás és a keresztények egysége | 41 |
A hitoktatás és az Egyház küldetése a világban | 41 |
A hitoktatás és az eszkatológikus remény | 42 |
A hitoktatás és a hívő élet fejlődése | 42 |
A hitoktatás gazdagsága | 42 |
Isten Igéjének hatékonysága a hitoktatásban | 43 |
Isten pedagógiája a kinyilatkoztatásban és az Egyház pedagógiája a hitoktatásban | 44 |
Hűség Isten iránt és az ember figyelembevétele | 44 |
Az Egyház tanúságtételének szükségessége | 45 |
A keresztény örömhír | |
Szabályok a hitoktatáshoz | |
A hitoktatás anyaga | 48 |
A hitoktatás célja a teljes üzenet továbbadása | 49 |
A hitoktatás anyaga szerves és eleven egység | 50 |
A hitoktatás középpontjában Krisztus áll | 50 |
A hitoktatás Szentháromság-központúsága | 51 |
Értünk és a mi üdvösségünkért | 52 |
Az igazságok hierarchiája | 53 |
Az üdvösség misztériumának történeti jellege | 53 |
A hitoktatás forrásai | 54 |
A hitoktatás általános módszertani elve | 55 |
A keresztény örömhír főbb elemei | |
A háromszemélyű egy Isten misztériuma | 56 |
Isten igazi tisztelete a szekularizált világban | 57 |
Isten megismerése és a szeretet tanúságtétele | 58 |
Jézus Krisztus, az Isten Fia, a mi Üdvözítőnk | 58 |
A teremtés az üdvösség rendjének kezdete | 59 |
Jézus Krisztus az egész üdvrend középpontja | 59 |
Jézus Krisztus valóságos Isten és valóságos ember, de egyetlen isteni személy | 60 |
Jézus Krisztus a világ Üdvözítője és Megváltója | 61 |
A szentésgek Krisztus művei az Egyházban | 62 |
A szentségek a maguk teljes gazdaságában | 62 |
Hitoktatás a szentségekről | 63 |
Az Eucharisztia az egész szentségi élet középpontja | 64 |
A házasság szentsége | 65 |
Az új ember | 66 |
Az ember és a keresztény szabadság | 67 |
Az emberi bűn | 68 |
A keresztények erkölcsi élete | 69 |
A szeretet tökéletessége | 70 |
Az Egyház Isten népe és az üdvösség intézménye | 71 |
Az Egyház mint közösség | 72 |
Az Egyház az üdvösség inzézménye | 73 |
Mária Isten Anyja, az Egyház Anyja és példaképe | 74 |
Végső életközösség Istennek | 74 |
Módszertani elemek | |
E rész természete és célja | 77 |
A hitoktató feladata | 77 |
Az induktív és deduktív módszer | 78 |
A formulák | 79 |
A tapasztalat | 79 |
A növendékek aktivizálása | 80 |
A csoportok | 81 |
Az életkorok szerint differenciált hitoktatás | |
E rész természete és célja | 83 |
A kisgyermekkor jellemző vonásai és jelentősége | 84 |
A gyermekkor jellemző vonásai és jelentősége | 85 |
Az iskolába nem járó gyermekek | 86 |
A vallásilag közömbös családban élő gyermekek | 87 |
A serdülőkor és az ifjúkor adottságai és jelentősége | 87 |
Az életérzés megszerzése | 89 |
A figyelem igaz értékekre irányítása | 90 |
A személyiség autonómiája | 90 |
A fiatalok csoportjai | 90 |
Értelmi igények | 91 |
A cselekvés | 92 |
Az iskolába nem járó fiatalok | 92 |
A fogyatékos gyermekek és fiatalok | 93 |
Az érett felnőttkor | 93 |
A felnőttkor dinamikus jellemzői | 94 |
A személy tökéletessége | 95 |
Az öregkor | 95 |
Különleges formák a felnőttek hitoktatására | 96 |
A felnőtt hitoktatás sajátos feladatai | 97 |
Az igehirdetés lelkipásztori megvalósítása. A lelkipásztori tevékenység | |
Helyzetelemzés | 100 |
A cél | 100 |
A helyzetfelmérés tárgya | 101 |
A módok | 101 |
A hatások | |
Tevékenységi program | |
Az elérendő cél | 103 |
Az alkalmazandó eszközök | 103 |
Szabályok | 104 |
A felelősség felosztása és felkeltése | 104 |
A hitoktatóképzés | |
A hitoktatók képzése | 105 |
Intézmények és iskolák hitoktatók számára | 106 |
Folyamatos továbbképzés | 106 |
A képzés célja | 106 |
A teológiai, antropológiai és módszertani képzés | 107 |
A hitoktatás művészetének megtanulása | 108 |
A hitoktatók lelki élete | 108 |
A hitoktatók képzése | 109 |
A munkaeszközök | |
A hitoktatási direktórium | 110 |
Munkatervek | 110 |
Katekizmusok | 110 |
Tanítási szövegek | 111 |
Segédkönyvek a hitoktatóknak | 111 |
Az audiovizuális eszközök | 112 |
A tömegkommunikációs eszközök | 112 |
Programozott oktatás | 113 |
A hitoktatás megszervezése | |
Hitoktatási szervezetek | 113 |
Egyházmegyei szervezetek | 113 |
Érsekségi szervezetek | 114 |
Országos szervezetek | 114 |
A hitoktatás összehangolása az általános lelkipásztori munkával | |
A hitoktatás és a lelkipásztorkodás | 115 |
A felnőttek keresztségi előkészülete | 116 |
A tudományos kutatás | 116 |
Nemzetközi együttműködés és kapcsolatok a Szentszékkel | |
Nemzetközi együttműködés | 117 |
A Római Szentszék | 118 |
A Klérus Kongregáció | 118 |
Kiegészítés az első gyónásról és áldozásról | |
Az értelem használatának kora | 121 |
A gyermekek lelkiismeretének alakítása és növekedése | 122 |
A gyónás fontosságának feltárása a gyermek előtt | 122 |
Néhány új tapasztalatról | 122 |
Az érvényben levő gyakorlat nagy értéke | 123 |
II. János Pál pápa apostoli buzdítása a katolikus egyház püspökeihez, papjaihoz és híveihez korunk hitoktatásáról | |
Bevezetés | |
Krisztus utolsó parancsa | 131 |
VI. Pál pápa törekvései | 132 |
A Szinodus | 132 |
Buzdításunk célja | 133 |
Egy a mi Mesterünk: Jézus Krisztus | |
Eljuttatni a Krisztussal való közösségre | 135 |
Jézus Krisztus tanításának átadása | 136 |
A tanító Krisztus | 137 |
Az egyetlen Mester | 138 |
Krisztus egész életével tanít | 138 |
Az Egyház régi tapasztalatai | |
Az apostolok küldetése | 140 |
Az apostoli kor hitoktatása | 141 |
Az egyházatyák korának hitoktatása | 142 |
A hitoktatás a zsinatokon és a missiókban | 142 |
A hitoktatás az Egyház joga és kötelessége | 143 |
Feladat, amelyet elsőbbség illet | 144 |
Általános és különleges felelősség a hitoktatásért | 145 |
Szüntelen és kiegyensúlyozott megújulás | 146 |
A hitoktatás az egyház lelkipásztori és missziós tevékenységében | |
A hitoktatás az evangelizáció egyik formája | 147 |
A hitoktatás és az Evangélium első hirdetése | 148 |
A hitoktatás sajátos célja | 149 |
A rendszeres hitoktatás fontossága | 150 |
A hitoktatás és az élet | 152 |
A hitoktatás és a szentségek | 153 |
A hitoktatás és az egyházi közösség | 153 |
A tág értelemben vett hitoktatás szükségessége a hit megérlelődéséhez és megerősödéséhez | 154 |
A teljes Evangélium | |
Az evangéliumi üzenet tartalma | 156 |
A forrás | 156 |
A Credo. a tanítás kiváltságos formulája | 157 |
El nem feledhető részek | 158 |
A hitoktatás anyagának szerves egysége | 160 |
A megfelelő pedagógiai módszerek alkalmazása | 161 |
A hitoktatás ökumenikus oldala | 162 |
Ökumenikus együttműködés a hitoktatás területén | 164 |
A különböző vallásokat egybefogó tankönyvek | 165 |
Mindenkinek szüksége van a hitoktatásra | |
A gyermekek és az ifjúság jelentősége | 166 |
A kisgyermekek | 167 |
A gyermekek | 167 |
A serdülők | 168 |
Az ifúság | 169 |
A hitoktatás alkalmazkodása az ifjúsághoz | 170 |
A fogyatékosok | 171 |
A vallásos háttér nélküli fiatalok | 172 |
A felnőttek | 172 |
A katechumenok | 173 |
Speciális és kiegészítő hitoktatások | 173 |
A hitoktatás néhány módja és eszköze | |
A hírközlő eszközök | 175 |
A hitoktatás helyei és alkalmai | 176 |
A homília | 177 |
A hittankönyvek | 178 |
A katekizmusok | 179 |
Hogyan történjék a hitoktatás | |
A hitoktatás különféle módszerei | 181 |
A kinyilatkoztatás és a megtérés szolgálata | 181 |
Az evangélium beleszövődése a kultúrákba | 182 |
A népi vallásosság elemeinek felhasználása | 184 |
A memorizálás | 185 |
A hit öröme a világ nehézségei között | |
A keresztény identitás megerősítése | 187 |
A viág közömbössége | 187 |
A kutatás és a hit bizonyossága | 188 |
A Hitvallás szolgálatára alkalmas nyelv | 189 |
Kutatás és bizonyosság a hit területén | 190 |
A hitoktatás és a teológia | 191 |
Mindannyiunk feladatáról van szó | |
Bátorítás mindazokhoz, akik felelősek a hitoktatásért | 193 |
A püspökökhöz | 193 |
A papokhoz | 195 |
A szerzetesekhez | 195 |
A laikus hitoktatókhoz | 196 |
A plébániákról | 197 |
A családokról | 199 |
Az iskola | 200 |
Az ifjúsági mozgalmak | 202 |
Hitoktatóképző intézetek | 202 |
Befejezés | |
A Szenlélek a lelkek tanítómestere | 204 |
Mária a tanítványok anyja és mintaképe | 206 |