1.034.727

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Autószerelő szakmai ismeretek III.

Szakmunkásképző iskolák számára

Lektor

Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 267 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Harmadik kiadás. Tankönyvi száma: 260402/III. 160 fekete-fehér ábrával illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

AZ ÖNMŰKÖDŐ TENGELYKAPCSOLÓKRÓL ÁLTALÁBAN
A tengelykapcsolók rendeltetése, hogy össze-, illetve szétkapcsolják a motort és a sebességváltóművet. Jelenleg a súrlódótárcsás,... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

AZ ÖNMŰKÖDŐ TENGELYKAPCSOLÓKRÓL ÁLTALÁBAN
A tengelykapcsolók rendeltetése, hogy össze-, illetve szétkapcsolják a motort és a sebességváltóművet. Jelenleg a súrlódótárcsás, száraz tengelykapcsolók a legelterjedtebbek. Használatuk a sok kapcsolás miatt fáradságos, elvonják a vezető figyelmét a forgalomtól, figyelmetlen kezelésük pedig a közlőmű többi részét veszi erősen igénybe.
Tehergépjárművek és autóbuszok tengelykapcsolójának működtetése meglehetősen nagy erőt igényel, és kimeríti a vezetőt. Ha figyelembe vesszük, hogy egy autóbuszvezető a gépjármű napi üzemeltetése során, városi forgalomban kb. 1500—2000 alkalommal használja a tengelykapcsolót (kb. kétpercenként 5—7 alkalommal), akkor érthető a korszerűsítésre irányuló törekvés. Szükség volt tehát olyan önműködő (automatikus) tengelykapcsoló szerkezetekre, amelyek megfelelő üzembiztonság mellett a gépkocsivezető munkáját megkönnyítik, és az említett hiányosságokat megszüntetik.
Az önműködő tengelykapcsolók lehetnek:
a) mechanikus,
b) villamos,
c) vákuumos és
d) folyadék (hidraulikus)
rendszerűek.
a) Önműködő mechanikus tengelykapcsolók
Két jellegzetes típusát, a Newton és Talbot (ejtsd: Nyútn és Talbó) néven ismert szerkezeteket nagy számban gyártották. Működésük lényege, hogy a forgás közben keletkezett centrifugális erő kapcsolja be a tengelykapcsolót, és rugóerő kapcsol ki. Mindkét esetben kb. 600-as percenkénti főtengely-fordulat szükséges a bekapcsoláshoz. Vissza

Tartalom

37. Önműködő tengelykapcsolók
Az önműködő tengelykapcsolókról általában 3
a) Önműködő, mechanikus tengelykapcsolók 3
1. Newton-rendszerű tengelykapcsoló 4
2. Talbot-rendszerű tengelykapcsoló 4
b) önműködő, villamos tengelykapcsolók 5
1. Elektromágneses bekapcsolásit, villamos vezérlésű tengelykapcsoló 6
2. Rugóbekapcsolású villamos vezérlésű tengelykapcsoló 7
3. Mágneses vaspor bekapcsolásé, villamos vezérlésű tengelykapcsoló 7
c) önműködő, vákuumos tengelykapcsoló 7
d) önműködő, folyadék (hidraulikus) tengelykapcsolók 8
1. Az önműködő folyadék tengelykapcsolókról általában 8
2. A folyadék tengelykapcsoló működési elve 9
3. Gépkocsiba épített folyadék tengelykapcsolók 15
Összefoglalás 19
Kérdések 20
38. Részben önműködő sebességváltómű
Wilson-rendszerű sebességváltómű 21
a) Korszerűsítési törekvések 21
b) A bolygómű elvről általában 22
c) A Wilson-elv lényege 28
d) A Wilson-rendszerű, részben önműködő sebességváltómű szerkezete és működése 29
Összefoglalás 36
Kérdések 37
39. önműködő sebességváltóművek
Hydra—Matic sebességváltómű 38
a) Az automatizálásról és Hydra—Matic váltóról általában 38
b) Hydra—Matic önműködő sebességváltómű szerkezete és működésé 39
c) A Hydra—Matic önműködő sebességváltómű hidraulikus vezerloberendezése 47
d) Két folyadék" tengelykapcsolóval épített Hydra—Matic önműködő sebességváltómű 57
Összefoglalás 58
Kérdések 60
40. Folyadék (hidraulikus) sebességváltómű
a) A nyomatékmódosításról általában 61
b) A folyadék tengelykapcsoló és a folyadék sebességváltómű összehasonlítása 65
c) A folyadék sebességváltómű működési elve 66
d) A folyadék sebességváltóművek szerkezete, felépítése és működése 71
e) A folyadék sebességváltóművekben alkalmazott folyadékok 8
Összefoglalás 82
Kérdések 83
41. Egyesített önműködő sebességváltóművek
a) Az önműködő mechanikus és folyadék sebességváltóművek egyesítésének elve 84
b) A Borg—Warner-féle egyesített sebességváltómű szerkezete és működése 85
c) A Hydra—Matic egyesített sebességváltómű szerkezete és működése 99
d) Fordomatic egyesített sebességváltómű 106
Összefoglalás 108
Kérdések 108
42. Autógázturbinák
a) Gázturbinák alkalmazásáról általában 110
b) A gázturbinák működési elve 111
c) Autógázturbinák szerkezete és működése 114
d) A gázturbina egyes fő részeinek felépítése 117
1. Kompresszor-megoldások 117
2. Égőtér-megoldások 120
3. Turbina-megoldások 123
4. Közlőmű-megoldások 125
5. Egyéb szerkezetek 126
e) Gépkocsikban alkalmazott gázturbina-típusok 127
f) A gázturbina előnyei, hátrányai 133
Összefoglalás 136
Kérdések 136
43. Korszerű gépkocsiszerkezetek
a) Feltöltött motorok 138
b) NSU—Wankel bolygódugattyús motor 142
c) Korszerű motorelhelyezések 146
d) Korszerű gépkocsik kormányszerkezetei 149
e) Korszerű rugózási megoldások 152
1. A gumirugózás 153
2. A torziós rugózás 155
3. A légrugózás 158
f) A tárcsafék 163
g) Korszerű gumiabroncsok 166
h) Kényelmet és biztonságot szolgáló berendezések 168
i) Különleges célú autók 172
j) A gépkocsik fejlődésének irányvonala 178
Kérdések 181
44. A gépkocsi villamos berendezései
a) Az akkumulátor 182
1. A savas akkumulátor 183
2. A savas akkumulátor karbantartása és töltése 185
3. A lúgos akkumulátor 187
Kérdések 188
b) A töltődinamó 188
1. Az egyenáramú dinamók működésének elektrotechnikai alapjai 188
2. Egyenáramú gépek belső kapcsolásai 191
3. A töltődinamó szerkezete és működbe 192
Kérdések 195
c) A dinamók szabályozása 198
1. A feszültségszabályozó működési elve 198
2. A töltéskapcsoló működési elve 200
3. Egy-elektromágneses szabályozó 202
4. Két-elektromágneses szabályozó 203
5. Három-elektromágneses szabályozó 204
6. A háromszénkefés dinamó 207
7. A töltődinamó hibái és karbantartása 209
Kérdések 210
d) Indítómotorok 210
1. Indítómotorok működésének elektrotechnikai alapja 211
2. Bosch—Bendix rendszerű indítómotor 214
3. Csúszó fogaskerekes indítómotor 215
4. Csúszóarmatúrás indítómotor 216
5. Az indítómotorok hibái, karbantartása 218
Kérdések 219
e) A gyújtás 219
1. Az akkumulátoros gyújtóberendezés részei 220
2. Az akkumulátoros gyújtóberendezés áramkörei és működése 228
3. Az akkumulátoros gyújtóberendezés egyéb szerkezeti megoldásai 229
4. Az akkumulátoros gyújtóberendezés beállítása és hibái 232
5. A gyújtómágnesek működése 234
6. A gyújtómágnes szerkezeti felépítése és áramkörei 235
7. A gyújtómágnes beállítása, hibái 238
8. Diesel-motorok izzógyertyái és indítása 239
Kérdések 242
f) Világító és egyéb villamos berendezések
1. Az autó világítás 242
2. Egyéb villamos fogyasztók 247
3. Kapcsolók 251
4. Vezetékhálózat 254
Kérdések
45. Az Autó története
Kérdések 264
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv