| A tragikum elemei | 5 |
| A targikai hatás megnyugtató eleme | 6 |
| Az egyetemes hatalom érvényesülésének két módja | 6 |
| Ütközés az egyetemes és az egyén között | 7 |
| A tragikai egyén kiválósága mindig gyarlósággal párosul | 8 |
| Az egyén kiválóságának széptani formái | |
| Az eszme és alak viszonya a szép körében | 10 |
| A kellem. Schelling a kellemről | 11 |
| A fenség | 13 |
| Képzeletünk munkája a fenség hatásában | 14 |
| A fenség hatása | 15 |
| A kellembeli kiválóság | 17 |
| Lehet-e a kellemes tragikus? | 17 |
| A kellem mint a köztől elzárkózó | 18 |
| Melinda és Kemény Tarnóczi Sárája | |
| A kellem elszigetelése | 21 |
| A kellem mint csábító | 22 |
| Kleopatra | 22 |
| Adelheid | 25 |
| A franczia társadalmi dráma hősnői | 26 |
| Greguss a tragikus kellem alapjáról | 28 |
| Fenségbeli kiválóság; a páthosz | 29 |
| Aristoteles a tragikus hősökről | 29 |
| A franczia és magyar új klasszikus hősei | 31 |
| Vörösmarty véleménye | 32 |
| Aristoteles nyilatkozatának velej; nagyság és erő | 34 |
| A fenséges erő | 34 |
| Az akarat önállósága | 35 |
| Az erő mértéke | 36 |
| A páthosz | 38 |
| Az egyéni kiválóság összhangban az egyetemessel | 40 |
| Horwitz szerint a fenséges tragikus is | 40 |
| A páthosz mint állandóan hódoló az egyetemessel szemben | 41 |
| Hunyadi János és Fernando herczeg | 41 |
| A páthosz mint meghódolt | 43 |
| Pál apostol | 43 |
| A magyar közhangulat a mohácsi vész után | 41 |
| E körbe tartozik-e Madách Ádámja? | 45 |
| A korlátlanságra törekvő akarat; az elbizott akarat | 47 |
| A páthosz a végetlen ellenében | 47 |
| Hatásosságának oka | 47 |
| Szilágyi és Hajmási | 48 |
| A tragikai egyén korlátlanságra törekvése | 50 |
| A tragikai kitámadás fenségei elemei; Macbeth | 51 |
| Ponnard Galileije | 53 |
| A korlátlanságra törekvő akarat | 54 |
| A korlátlanságra törekvő akarat; az elbízott akarat | 55 |
| Önzés és elbizottság | 55 |
| Az utóbbinak természete, tévedése és példái | 56 |
| A hitelhagyott Julianus | 58 |
| Savonarola | 60 |
| Aescylos Prometheusa | 63 |
| Shakspere Brutusa | 65 |
| Kemény Jenő Eduardja | 67 |
| Átmeneti forma az elbízott akaratról az önzőre; Coriolan | 68 |
| A korlátlanságra törekvő akarat; az önző akarat | |
| Az önző akarat természete és csalódása | 71 |
| Bonaparte Napoleon | 72 |
| Shakespere Julius Caesarja | 74 |
| Arany Edvárd királya | 77 |
| A gonosz fensége; III. Richárd | 78 |
| A gonosz önigazolásra törekvése | 82 |
| Magánya | 83 |
| Ádám és Faust | 84 |
| Kiinduló pontok különbözése; csüggedés és elbizottság | 84 |
| Viszonyuk az ördöghöz | 87 |
| Faust önzése és érzékisége; A Margit-epizód | 90 |
| A tragédia második része; Faust a megoldás küszöbéig önző | 92 |
| Ádám viszonya Évához | 95 |
| Az önzetlenség mozzanatai Ádám pályájához | 97 |
| Ádám elbizottságának kettős iránya | 101 |
| Összevetés; a két tragédia megoldása | 104 |
| Külön forma-e a korlátlanságra törekvő ész? | 106 |
| Zeising nézete | 106 |
| A tudás mint a művészet tárgya | 107 |
| A tudásszomj mint szenvedély | 108 |
| Hatvani, Bisterfeld, a boszorkányok | 109 |
| Miért nem tekinthetjük külön formának az ész korlátlanságra törekvését? | 110 |
| A korlátlanságra törekvő érzés | 112 |
| Természete | 112 |
| Romeo és Júlia | 113 |
| A szükségszerűség mozzanata tragédijákban | 116 |
| A szegény Henrik legendája | 117 |
| Racine Phaedrája | 118 |
| Kármán Fannija | 119 |
| A nő az érzés kiváló képviselője; ennek tragikai fejleményei | 122 |
| Átmeneti formák az érzés és akarat között; Teleki Petron Maximja | 123 |
| Az egyén kiválósága és gyarlósága | 125 |
| A hős erkölcsi és eszthetikai joga; Szigligeti Boresa | 125 |
| Elég-e az erőfeszítés relatív nagysága? | 127 |
| A kiválósg magában nem lehet tragikus | 128 |
| Kölcsey Körner Zrínyijéről | 129 |
| A gyarlóság sem lehet az egyedüli | 130 |
| Tehetetlen-e Hamlet? | 131 |
| Hamlet tragikuma és fensége | 134 |
| Goethe Clavigoja és Kisfaludy Károly Rajnáldja | 136 |
| Milyen gyarlóság van kizárva a tragikum köréből? | 1347 |
| Az ártatlanúl szenvedő gyöngeség; franczia és német érzékenyjátékok | 138 |
| A sülyedtség | 139 |
| A kegyetlenség | 139 |
| Seneca Neroja és Kisfaludy Stiborja | 141 |
| A tragikai gyarlóság természete és fő formái | 144 |
| A kiválóság és gyarlóság egymásba olvadva | 144 |
| Az ellenmondás megoldása | 145 |
| A gyarlóságnak négy fő formája | 147 |
| A szenvedély fejletlensége; eszmei irányban | 149 |
| A szenvedély érzéki elemének túlsúlya; a thümosz | 149 |
| Rokonsága a természeti erőkkel | 150 |
| Shakspere Northumberlandja és Timonja; Petőfi Boricsa | 151 |
| A mennyiségi mozzanat; a tömeg szenvdélyei | 152 |
| Az ádázság - Marlowe Tamerlánja | 153 |
| Az ó-angol dráma és Shakespere Titus Andronicusa | 155 |
| Keménynek egy nyilatkozata | 158 |
| A gyülölködés; Eötvös pór-hada | 158 |
| Marlowe máltai zsidaja | 160 |
| Shylock | 162 |
| Gyülölködés és gyűlölet: Hamlet és Kemény Barnabás deákja | 164 |
| A gonosz alaki kifejezése; a rútság | 166 |
| Köstlin természeti tragikuma | 167 |
| A fogalom szorosabb mehatározása; Werster fehér ördöge és Hugo Borgia Lukréciája | 168 |
| A szenvedély fejletlensége: érzéki irányban | 170 |
| A szenvedély eszmei elemének túlsúlya | 170 |
| Csalódásai; viszonya a rokon jelenségekhez | 171 |
| A kötelesség félszeg felfogása; Shakspere VI. Henrikje | 173 |
| Gyarlóságát hogyan emelte kiválósággá Shakespere? | 175 |
| Eötvös Ulászló királya | 177 |
| Oktalan bűntudat; Szász Károly Géza herczege | 178 |
| A szenvedély mértéktelensége | 181 |
| A hübrisz és természete | 181 |
| Sophokles Ajasa | 182 |
| Példák a görög tragikusokból | 185 |
| A fájdalom korlátlansága | 188 |
| A tragikai megsemmisülés érzete | 189 |
| A Schopenhauer-féle lemondás az élet akaratáról | 190 |
| A mértéktelen szenvedély emelei a lelki tehetségeket; Macbeth tragikai fejlődése | 191 |
| Shaksperei példák | 196 |
| A nemes szenvedélyek mértéktelensége; Kenény Gyulai Pálja | 197 |
| A küzdés szenvedélye az Ember tragédiájában | 200 |
| A szenvedély egyoldalúsága | 203 |
| Természete és összeütközésének magyarázata | 203 |
| Hegel Antigoneról | 205 |
| Mi emeli tragikussá a kényszerhelyzetet? | 206 |
| Antigone fejlődése és tragikuma | 207 |
| Antigone és Tompa Bosnyák Zsófiája | 212 |
| A makacsság jelentéktelen; Tennyson Arden Enocbja | 217 |
| A makacsság mint fontos mozzanat; Goethe Tassoja | 219 |
| Cordelia tragikuma | 222 |
| Vischer a forradalmak hőseiről | 225 |
| A szenvedély következetlensége | 227 |
| Miben áll a következetlenség? | 227 |
| Esetei | 227 |
| Arany János Eteléje | 228 |
| A Buda halálának tragikai eszméje | 232 |
| Sciller orleansi szűze | 233 |
| Brutus alakja Shaksperenél; viszonya Casiushoz | 237 |
| Következetlenség mint a boszúló nemezis eszköze | 241 |
| A megtérő következetlenség; Vörösmarty Két szomszédvára | 243 |
| A megfeledkező következetlenség; Biberach | 245 |
| Az epikai és tragikai jellem | 248 |
| A tragikus egyén lelkének fő tartalma | 248 |
| Az epikai és tragikai jellem viszonya; példák | 248 |
| Az époszi hős mint tragikus | 251 |
| A sikert kivíva; Rusztem | 252 |
| A sikert biztosítva; Achilles | 254 |
| Időleges győzelem és általános bukás; Etele | 255 |
| A világnézet, melyen e mondák alapúlnak | 256 |
| Szász Károly Dsemsidről | 257 |
| A jellem teljessége | 259 |
| Az emberi képzelet személyesítő hajlama; példák | 259 |
| A jellemvonások sokasítása | 260 |
| A jellem teljessége az époszi formában | 263 |
| Vörösmarty Árpádja és a Zrinyiász hőse | 264 |
| A tragikai jellem teljessége | 265 |
| Odysseus alakja Homérnél és a tragikusoknál | 267 |
| Henszlamann a görög és keresztyén jellemrajz természetéről | 271 |
| Tévedése; Aristoteles éthosza, a görög színpad | 273 |
| Az analitikus forma | 276 |
| Mi a szenvedély egyéni kifejezése? | 278 |
| A jellem teljessége a tragikai érzelmek segítője | 279 |
| A tragikai vétség | 281 |
| A páthosz öntudatlan és öntudatos ellenkezése az egyetemessel | 281 |
| A belső küzdelem; Corneille nevei | 284 |
| Erkölcsi és széptani jelleme | 285 |
| Az aristotelesi hamartia | 288 |
| A vétség formája a görög és keresztyén drámában | 289 |
| A vétség kifejezi a jellem teljességét; Macbeth | 290 |
| Az ősvétség | 291 |
| A valódi vétség mindig a teljes egyetemest hívja ki; ismét Macbeth | 292 |
| Szabadság és kényszerűség a vétségben; Hamlet, Petron Maxim | 294 |
| Schiller nyilatkozata e kérdésben; Greguss nézete | 297 |
| A tragikai akarat kitörésének módjai; A belső fejlődés | 298 |
| Tetőpontja; a viziók; Hamlet | 299 |
| A csábítás és izgatás | 302 |
| Az ördög ész szerepe | 304 |
| Bánk bán vétsége | 307 |
| A vétség kifejezi a jellemet | 307 |
| Példák; Oedipus, Rikhárd, Maxim | 308 |
| A vétség és jellem közötti ellentét ltászatossága | 309 |
| Rákosi tragikai fölfogása | 310 |
| Vélemények Bánk tragikumáról; Gyulai, Arany | 312 |
| A tragikai helyzet Bánk-bán | 315 |
| Bánk egyes jellemvonásai vétségében | 317 |
| Bánk és Petron Maxim | 323 |
| Az egyetemesről általában | 326 |
| Mi az egyetemes? | 326 |
| Az egyetemes győzhetetlen hatalom; következtetések | 328 |
| Foglalatának változásai; az Ember tragédiájának egyes színei | 329 |
| A természeti és erkölcsi törvények viszonya, tartósság tekintetében | 331 |
| Következtetések a tragikai hatás szempontjából; Othello és Don Gutierre | 333 |
| A természeti és erkölcsi rend egymást áthatása | 338 |
| Az egyetemes; mint természeti törvény | 340 |
| A romboló természeti erők | 340 |
| Mellékes motivumul szereplésök | 341 |
| Erkölcsi vonatkoztatásuk; Caesar, Lear, V. László | 342 |
| A fátum kézete | 344 |
| A halál; a félelmességét enyhítő mozzanatok | 345 |
| A haláltánczok | 347 |
| Schiller és Petőfi | 349 |
| Tragikus-e magában a halál? | 349 |
| A világtörvény tragikuma; Szép Ilonka és Kemény Csiafferje | 350 |
| Az isteni irigység képzete a görögöknél | 352 |
| A természeti fölfogás nyomai költészetünkben; Virág, Berzsenyi | 356 |
| Mikor tragikus a halál? | 359 |
| A haláltipusok különbségének magyarázata | 360 |
| A xanthosi hárpia-emlék, a pisai halálfresko, Holbein haláltáncza | 361 |
| Természeti törvény és babona | 365 |
| A sors-tragédiák; Schiller Messinai arája | 368 |
| Viszonyuk a franczia naturalizmushoz | 371 |
| Nyomaik a magyar kötlészetben; Kisfaludy Sándor regéi és Gombos Esküvése | 371 |
| A természeti törvény mint sértett | 375 |
| Kapcsolat az előbbiekhez | 375 |
| Vétség a vérközösség ellen; Alfieri Mirrája s rokon költői motívumok | 476 |
| A Medeia-tragédiák | 376 |
| E körről általában; az Árpádok | 380 |
| Vétség a természeti korlátok ellen; az Ikarus-monda és Peregrinus Proteus | 381 |
| Átmeneti formák a természeti és erkölcsi törvény között | 384 |
| A család fölött lebegő végzetet az egyéni vétség hívja ki; Dárius | 385 |
| A szenvedélyek öröklése; a Labdakidák | 386 |
| A vétség isteni akaratból származik; Phaedra | 380 |
| Az egyetemes; mint erkölcsi törvény | 392 |
| A hübrisz; Bayer nézete | 392 |
| A dölyf fensőbbek iránt; Ajas | 393 |
| A dölyf alsóbbak iránt; Odysseus és a kérők | 395 |
| Ellenkezés a közszellemmel; politikai ballépés | 396 |
| A magyarországi török párt | 397 |
| Az egyetemes egységének megbontása; a reformátorok | 401 |
| Sokrates | 402 |
| Gotschall históriai tragikuma | 403 |
| A szenvedő Krisztus | 405 |
| Tragikus-e Krisztus pályája? | 406 |
| Vischer erkölcsi összeütközése | 412 |
| Tévedése fogalom körére nézve | 414 |
| Az erkölcsi ütközések megoldása; Antigone és Kreon | 415 |
| Az erkölcsi törvény előtérben; a támadások különbözése | 417 |
| Az elkeseredés szóbeli kitörése; Camilla | 418 |
| Vétségek jó szándékból; Iréne és Fehér Anna | 419 |
| A szeszély vétsége; Kund Abigél | 421 |
| A szenvedély oktalansága és tudatos gonoszsága; Macbeth | 424 |
| Az ily hősökkel ellenes rend természete | 427 |
| Teljes föláldoztatásunk szüksége | 431 |
| A Kereszt imádása Calderontól | 432 |
| A természeti és erkölcsi törvény mint sértett | 435 |
| Tájékozás | 435 |
| Az ide tartozó mondák lélektani alapja | 436 |
| A démoni és megszemélyesítése | 437 |
| Az ördög mint természetfölötti hatalom; Bíron Manfrédje | 438 |
| Az ördög mint a jó ellensége; a Theofilus-legenda | 443 |
| Viszonya Fausthoz | 444 |
| Cyprianus | 447 |
| Byron Kainja; Brandes magyarázata | 449 |
| Calderonnak egy autoja és Madács drámája | 453 |
| Az egyetemes teljességének képe; az Ember tragédiája | 455 |
| Tragikum a görög és keresztyén drámában | 459 |
| A kérdés | 459 |
| A görög szellem érzékenysége a disharmonia iránt; nyomai a mithoszban | 461 |
| A Dionysos-kultusz s a tragédia eredete | 464 |
| A görög tragikai fölfogás a természeti nézeten alapul | 465 |
| A keresztyén liturgia s a misztériumok; alapjog az erkölcsi fölfogás | 468 |
| A különbség nem merev | 470 |
| Ethikai vonatkozások a görög tragikusoknál; Aristoteles | 471 |
| Ungvárnémeti Tóth László | 478 |
| A görörg tragédia fátuma | 479 |
| Jóslatok és álmok | 482 |
| Végzetesség a keresztyén költészetben | 484 |
| A természetfölötti; csak lélelektani igazságok kifejezése; a beszámíthatóság | 487 |
| A fátum a külső és belső szükségszerűség teljessége; Orestes és Hamlet | 492 |
| A családi végzet Aeschylosnál és Shaksperenél | 495 |
| Oedipus | 496 |
| A kar és a görög tragikai felfogás fejlődése | 498 |
| A kérdés magyar fejtegetői; Greguss, Gondol, Szász | 499 |
| Összefoglalás | 502 |
| A katasztrófa | 505 |
| A vétség és megtorlás kapcsolatának törvénye | 505 |
| Etele halála a Csaba királyban | 507 |
| Az egyetemes a katasztrófában | 509 |
| A hősön kívül lép föl | 509 |
| Magában a hősben érvényesül | 511 |
| A két forma egyesülése; Rikhád | 515 |
| A hős ellenfelei | 515 |
| A tragikai irónia; elmélete és formái; Byron Sardanapalja | 517 |
| A katasztrófa hirtelensége; a peripetia; A Kegyencz | 522 |
| A halál szükségszerűségének kérdése a tragédiában; Szász Károly véleménye | 623 |
| A tragikai megsemmisülés nem szükségkép fizikai; Bánk bán | 525 |
| Magyarázata a páthoszból | 529 |
| Vezethet-e a tragikai fejlődés kibékülés felé? | 530 |
| A haláltalanság; fogalma és példái | 535 |
| A tragikum hatása | 538 |
| Aristotelesnek ide vonatkozó helye | 538 |
| Magyarázatai; Ethikai rányban; Corneille, Lessing, Manns | 539 |
| Eszthetikai irányban; Goethe | 541 |
| Orvostudományi irányban; Egger, Bernays | 542 |
| A műélvezet mozzanatának kérdése a tragikumban | 544 |
| Megfejtésének nehézségei; Campbell, Lessing, Schiller, Vischer | 546 |
| Névy, Szigligeti, Greguss | 548 |
| A tragikai hatás magyarázata a balladán; Ágnes asszony | 550 |
| A szánalom és félelem megtisztulása s a fölemelkedés | 553 |
| Eltérő vélemények | 558 |
| A szenvedés elégtelensége; János király | 561 |
| A szenvedés aránytalansága | 564 |
| A tragikai hős áldozatai; felfoghatók-e s mennyiben tragikailag? | 566 |
| A felindulás és megnyugvás alapjának közössége; Gyulai a Lelencről | 568 |
| A tragikum fajai | 571 |
| Osztályozások; Bayer József | 571 |
| Vischer és Gotschall | 572 |
| Köstlin és Zisinog | 573 |
| Névy, Szász Károly, Gregus | 575 |
| Különböztetés új alapon | 577 |
| A fogyatékos tragikum és két formája | 578 |
| A teljes tragikum; viszonya a drámai formához | 581 |
| A tragikomikum | 583 |
| Magyarázata | 583 |
| Tragikomikus képek; Lear, Kemény lantosa | 584 |
| Tragikomikus cselekvények | 586 |
| Két formájok; Don Quijote és Alcest, Sven Dufva és társai | 587 |
| A tragikum a művészetekben | 592 |
| A tragikum viszonya a térbeli és időbeli művészetekhez | 592 |
| Építés | 593 |
| Szobrászat | 594 |
| A szenvedély kifejezése a görög képfaragásban | 595 |
| A Niobidák | 598 |
| Képírás; az ó-kori festés tárgyai | 602 |
| Rafael Heliodorja, Cornelius Trójai pusztulása, Mateljko Varsói országgyűlése | 608 |
| A cziklusos ábrázolatok; Michelangelo Utolső ítélete | 606 |
| Zene; Carriere Beethoven symphoniáriról | 610 |
| A tragikum a költészetben | 614 |
| A költészet és eszközei a tragikum kifejezésésre | 614 |
| Líra; Zeising tragikai lírája | 615 |
| Epika | 619 |
| Tragikai époszok; Iliász, Mahabharata | 626 |
| Tragikum a regényben; Kemény | 622 |
| A ballada; Arany balladája | 624 |
| Dráma; a tragédia | 627 |