| Előszó | 9 |
| Időrendi táblázat | 12 |
| Bevezetés | 18 |
| Egyetemes művészettörténet 1945 után | 18 |
| Az absztrakció európában | 35 |
| A "nem-objektív" festészet | 35 |
| A nemzetközi absztrakció vezető mesterei | 35 |
| Az érzelemmentesség víziói | 398 |
| Tasizmus, az informel | 44 |
| Művészet, ami sohasem vigasztal | 45 |
| A közhelyek költészetté válnak | 47 |
| A festészet mint cslekményes látvány | 50 |
| Konstrukció és destrukció ("dadával" a háttérben) | 52 |
| Föld(táj)-emlékképek | 53 |
| Búcsú a történeti témák örökségétől | 57 |
| Az absztrakció romantikus idealizmusa Németországban | 57 |
| A szín mint formaképző elem | 59 |
| Küzdelem a festmény teréért | 61 |
| Pszichografikák. Wolfgang Schultze (Wols) | 64 |
| Az egyetemes káosz poétikája. Henri Michaux | 68 |
| Európa és Amerika párharca | |
| A századközép művészete az USA-ban | 72 |
| A kezdetek, 1913 | 72 |
| Az amerikai avantgard felemelkedése | 74 |
| Amerika és Európa különös versengése | 78 |
| A századközép festészete az USA-ban | 78 |
| Az absztrakt expresszionizmus | 86 |
| Az USA legújabb kori művészete | 88 |
| Az automatikus közléstechnikák | 92 |
| Adolph Gottlieb | 95 |
| Természet-fantasztikum-gesztus | 98 |
| A gesztusok festői | 101 |
| Rítus és civilizáció. Jackson Pollock | 105 |
| Gyönyör-erőszak-fájdalom | 117 |
| André Masson | 125 |
| A mítosztalanság mítoszai | 125 |
| Az automatizmus és a "színmező" között | 127 |
| A hagyományok átlényegítése. Clifford Still | 132 |
| Az én transzcendentális átalakítása. Mark Rothko | 135 |
| Csak a tiszta eszmének van jelentése. Barrett Newman | 141 |
| A fekete szerzetes. Ad Reinhardt | 147 |
| Összegzés | 150 |
| Az absztrakt expresszionizmus a művészeti irodalomban | 151 |
| Európai reakciók az absztrakt expresszionizmusra | 152 |
| Meditáció és a mozgás abszolútumai | 152 |
| A fény mint anyagi médium | 154 |
| Egy összefoglaló mű | 156 |
| Yves Klein, a színes monokromia mestere | 162 |
| Radikális realizmus Párizsban | 167 |
| Álom a totális műtárgyról, avagy az idea kezdi legyűrni az anyagot | 171 |
| Csendes forradalom. Angol szobrászat a hatvanas években (Természettől a technikáig) | 172 |
| A "pop" képzőművészet | 183 |
| Forrásai, művészettörténeti kapcsolatai | 183 |
| A pop művészete Amerikában | 189 |
| A pop "népmozgalmi" adatai | 195 |
| Az angol "pop" | 205 |
| A keserédes valóság | 215 |
| Rohanó gondolatok: Jasper Johns | 217 |
| Heraldika, emblematika | 219 |
| A jelteremtők | 222 |
| Szatíra és nosztalgia | 227 |
| Dolgok | 228 |
| A nem elkötelezett szemlélő | 230 |
| Warhol "karriertörténete" | 234 |
| Magány köznapokban | 240 |
| Az ember mint "ready made" | 241 |
| A titok földi mechnaikája | 244 |
| A Fluxus | 247 |
| Milyen izmus a Fluxus? | 247 |
| A nem "akart" művészet | 254 |
| A Fluxus története | 255 |
| Proto-Fluxus és a korai Fluxus performansz: 1961-1964 | 256 |
| Kiadványok és sokszorosított tárgyak (Multiples) 1964-1970 | 262 |
| A késő Fluxus performansz: 1970-1978 | 267 |
| A víz és a kő között. Példák | 272 |
| Egy performansz | 273 |
| További lejegyzett események | 275 |
| Humor Fluxorum | 281 |
| Nemek, nemi szerepek a Fluxus-eseményekben | 284 |
| A Fluxus tárgyai | 287 |
| A Fluxus-performansz mint a társadalmi gyakorlat modellje | 290 |
| A zene szelleméből születő avantgard | 291 |
| Intermédia | 298 |
| Kinetikus optikai művészet | 300 |
| "Nekünk elektronikus vésőink vannak..." | 300 |
| Térdinamika | 300 |
| A fénydinamika | 301 |
| Az idődinamizmus | 303 |
| A zárt és nyitott rend. Franciois Morellet | 307 |
| Technológia és humanizmus. Victor Vasarely | 314 |
| A fogalmak művészete | 320 |
| A "Koncept Art" | 320 |
| Sol Le Witt: Mondatok a "Konceptuális művészetről" | 323 |
| Első jelzések | 325 |
| Az érzékek és a jelentések átválthatósága | 326 |
| Az Art and Language csoport | 328 |
| A conventry nyelvművészeti csoport | 329 |
| Robert Barryvel készült interjú | 331 |
| "A művészet nem lázadó" | 332 |
| A koncept (fogalmi) művészet | 334 |
| Joseph Kosuth | 339 |
| A Ian burn: Dialog (Párbeszéd) | 342 |
| A Fibonacci-sorozat. Mario Merz | 343 |
| William Wegman | 344 |
| Christine kozlov | 345 |
| Hanne Darboven | 345 |
| Agnes Denes | 346 |
| Michael Kirby | 347 |
| Legjobb módszer a művészet előállítására | 349 |
| Gilbert & George | 350 |
| A koncept és a land art határterületén | 354 |
| A "Művészi kert" | 356 |
| A minimal art | 358 |
| A minimal art wittgensteini vonalai | 363 |
| Európai és amerikai minimalizmus | 367 |
| A "táj művészete". A land art | 375 |
| A "land art" és mesterei | 375 |
| Jan Dibbets | 384 |
| A "performance". A képzőművész "előadásai" | 386 |
| A művész és élet egységében | 386 |
| John Cage | 391 |
| Az új performance (előadás, teljesítmény, mutatvány) művészete. John Cage és Black Mountain College | 393 |
| Happeningek | 394 |
| Fluxus | 396 |
| Judson Táncszínház | 397 |
| A performansz művészei | 398 |
| Joseph Beuys | 407 |
| Vito Accionci | 414 |
| A kockázat mint a test tudata | 415 |
| Kelet-európai közjáték. A lengyel új-avantgard Tadeusz Kantor | 422 |
| Az "új művészet" példái Csehszlovákiában | 427 |
| Az akcionizmus | 428 |
| Az olasz transzavantgard | 431 |
| Utószó | 436 |
| Általános bibliográfia | 439 |
| Névmutató | 482 |