| Bevezetés | 11 |
| A modern pedagógia történeti gyökerei | |
| Az írásbeliség előtt | 15 |
| Ókor | 16 |
| Az ókori keleti kultúrák | 16 |
| Az ókori görögök nevelése | 20 |
| Róma (Kr. e. VIII. - Kr. u. V. század) | 32 |
| A korai keresztény nevelés | 36 |
| Középkor | 42 |
| Klerikus nevelés | 42 |
| Világi nevelés | 48 |
| Gyermekszemlélet a középkorban | 51 |
| Reneszánsz és humanizmus | 54 |
| Új világkép kialakulása | 54 |
| A humanisták embereszménye | 54 |
| A reneszánsz főúri nevelés | 57 |
| Humanista gondolatok a nevelésről | 59 |
| A reneszánsz gyermekképe | 66 |
| Az iskolák új tananyaga | 67 |
| Reformáció és ellenreformáció | 69 |
| Luther | 69 |
| Melanchton | 70 |
| Az ellenreformáció pedagógiája | 72 |
| Az átmenet évszázada | 80 |
| Johannes Amos Comenius | 80 |
| Változások a gyermekkor megítélésben | 86 |
| A korai felvilágosodás | 87 |
| A felvilágosodás diadala | 94 |
| Jean-Jacques Rousseau | 94 |
| Helvetius | 102 |
| A német felvilágosodás és az iskolaügy | 102 |
| A tanítóképzés | 104 |
| A filantropisták mozgalma | 105 |
| A neohumanizmus | 107 |
| Pestalozzi | 108 |
| A német filozófiai pedagógia | 118 |
| Kant | 118 |
| Fichte | 121 |
| Hegel | 122 |
| Schleiermacher | 124 |
| Fröbel | 126 |
| Herbart | 127 |
| A modern pedagógia kialakulása és fejlődése | |
| A XIX. század új nevelési törekvései | 135 |
| A társadalmi-gazdasági fejlődés főbb jellemzői | 135 |
| A család szerepének és nevelési gyakorlatának változásai | 136 |
| A század tömegmozgalmainak hatása | 141 |
| A modern európai közoktatási rendszerek létrejötte | 146 |
| A pedagógiai gondolkodás alakulása | 152 |
| A pozitivizmus hatása | 152 |
| August Comte | 153 |
| Herbert Spencer | 154 |
| Alexander Bain pedagógiai rendszere | 156 |
| Az evolucionizmus és a materializmus | 157 |
| A pedagógia önálló tudománnyá válása és fejlődése | 160 |
| Trapp - korai empirikus pedagógiai törekvések | 160 |
| Milde - a vallásos szemléletű tudományos pedagógia megteremtője | 161 |
| A herbartiánus pedagógia kibontakozása és térhódítása | 163 |
| Az iskolaügy és a pedagógia a XX. század első felében | 166 |
| A fejlődés általános jellemzői a századforduló táján | 166 |
| A bírálat hangja: kultúrakritika és az életfilozófia hatása | 167 |
| A család, a gyermekfelfogás és -nevelés új elemei | 174 |
| Új pedagógiai és pszichológiai törekvések | 177 |
| A pragmatizmus nevelésfelfogása | 178 |
| A gyermektanulmány | 181 |
| A reformpedagógia kialakulása és fejlődése az első világháborúig | 186 |
| Ellen Key radikális neveléskritikája | 186 |
| A művészetpedagógiai irányzat | 187 |
| A "New School", a reformpedagógia első iskolamodellje | 189 |
| Természettudományos, biológiai-antropológiai koncepciók | 191 |
| Adolphe Ferriére - a reformmozgalom szervezője | 194 |
| Georg Kerschensteiner és a munkaiskola | 195 |
| A reformpedagógia fejlődésének második szakasza | 197 |
| A Waldorf-pedagógia | 197 |
| Freinet és a modern iskola | 201 |
| Orosz-szovjet reformtörekvések | 202 |
| Amerikai reformpedagógiai törekvések | 206 |
| Peter Petersen és a Jena-plan | 209 |
| A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái | 211 |
| Az elméleti pedagógia főbb irányzatai | 213 |
| W. Dilthey, a szellemtudományos irányzat megalapozója | 214 |
| Spranger kultúrfilozófiai és pedagógiai koncepciója | 215 |
| A kultúrpedagógia főbb áramlatai és sajátos vonásai | 218 |
| A neokantianizmus | 219 |
| A szociálpedagógiai törekvések és irányzatok | 222 |
| A korszak pszichológiai irányzatainak hatása | 229 |
| A pedagógiai lélektan megszületése | 236 |
| Foerster morálpedagógiája | 236 |
| Az amerikai szociológiai irányzatok hatása | 238 |
| Iskolaügy és pedagógia a XX. század második felében | 244 |
| A korszak általános fejlődési tendenciái | 244 |
| A család és a gyermekkor változásai | 247 |
| Az oktatásügy fejlődésének főbb tendenciái | 251 |
| Nevelés az új évezred kezdetén | 255 |
| A magyar iskola ezer éve | |
| Középkor és humanizmus | 261 |
| A magyar iskola első évszázada | 261 |
| A klerikus és világi nevelés kiszélesedése | 264 |
| A humanizmus hatása | 269 |
| A reformáció-ellenreformáció pedagógiai törekvései | 275 |
| Újkor | 278 |
| Új iskolarendszer kialakulása | 278 |
| XVIII. századi pedagógiai reformok | 283 |
| A modern magyar nevelés elmélete és gyakorlata | 293 |
| Újító törekvések a XVIII-XIX. század fordulóján | 293 |
| A XIX. század első fele | 297 |
| Forradalom után, kiegyezés előtt | 303 |
| A dualizmus kora | 307 |
| Iskolaügy a forradalmak idején | 317 |
| Oktatásügy és pedagógia 1919-1945 között | 319 |
| A magyar neveléstudomány kialakulása és fejlődése 1948-ig | 338 |
| A budapesti egyetem pedagógiai professzorainak munkássága | 338 |
| A kolozsvári-szegedi egyetem pedagógiaprofesszorai | 344 |
| A debreceni egyetem pedagógiaprofesszorai | 347 |
| A XX. század második fele | 350 |
| Közoktatás-politikai irányzatok 1945 és 1948 között | 350 |
| Szocialista iskolaügy és pedagógia | 355 |
| Rendszerek változása | 376 |
| Válogatott bibliográfia | 383 |
| Hivatkozások | 396 |
| Névmutató | 403 |
| Tárgymutató | 406 |