A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig
Ginop popup ablak bezárása

A balatoni turizmus fejlesztési koncepciója

Szerző
Budapest
Kiadó: KIT Képzőművészeti Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 314 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 963-336-639-9
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, térképekkel illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Szeretem a Balatont. A színét percenként változtató vizet, az ember léptékű szelíd pannon tájat, az itt élő embereket, a hozzájuk kötődő irodalmi, zenei, festészeti és történelmi emlékeket, saját... Tovább

Előszó

Szeretem a Balatont. A színét percenként változtató vizet, az ember léptékű szelíd pannon tájat, az itt élő embereket, a hozzájuk kötődő irodalmi, zenei, festészeti és történelmi emlékeket, saját emlékeimet, a nyaralásokat édesanyámmal, diáktársaimmal és családommal a tóparton, a kirándulásokat a lankás somogyi dombságra, a Balaton-felvidékre, a zalai erdőkbe...
Augusztus végi estén hajtok a tó partján Aligától Badacsony felé. Alig néhány kocsi jön szembe, akár nyolcvannal is lehetne haladni a településeken, mintha nem is egy üdülőhelyen, hanem valahol a pusztában lennék. Eltűnt a tíz napja még hullámzó tömeg, a discók harsogása, a fényreklámok vibrálása. A kempingekben alig van már sátor, csak egy-két lakókocsi. Kihalt, pedig még el sem múlt a nyár... Fűzfőnél a Nitrokémia savanyú illata varázsolja elő az állandóság érzetét, Csopak előtt útépítés ébreszt, Füreden a már városiasabb fények és a kemping melletti szennyvíz-átemelő tapintatlan bűze. Azután ismét csend és magány, egy vonat robog át az út és a tó közötti hagyományőrző síneken, Zánka előtt felvillan a Gyermeküdülő Centrum betonkolosszus főépületének néhány kivilágított ablaka, arrébb a falu már teljesen kihalt, aminthogy Szepezd, Révfülöp és a többi település is, közöttük a part menti útról fel-feltárul a tó ezüstös tükre és a déli part fénykoszorúja, jobbra fentebb egy-egy szőlősornyi csíkra szétaprózott tábla gazos rengetegén túl néhány nyaraló kitartó fénye pislákol, este tíz óra van 1993 nyarán...
Féltem a Balatont. Velünk emberekkel igazi nagy ellensége támadt, aki képes elrabolni partjait, és a nádasokat betonteknővé, a ligeteket és a tájba simuló kis falvakat túlzsúfolt városka szörnyetegekké, a tó ivóvizét fertőzéseket okozó kotyvalékká átformálni. Néhány évtized alatt meg tudtuk rontani a természet húszezer éves ajándékát és még mindig folytatjuk a rontást... Vajon meddig lehet még?
Kutatom a Balatont. A turizmusát, annak a jövőjét, tehát mindent. A legjobb tapasztalatok a világban azt mutatják, hogy sikeres turizmust csak a környezetével együtt lehet kifejleszteni, a Balatonon pedig erre van szükség, hiszen a térség adottsága a turizmus és a mezőgazdaság. Fontos ezért a turizmus jövője szempontjából is a természeti, társadalmi, gazdasági és kulturális környezet alakulása és fontos, hogy milyenfajta turizmust sikerül a jövőben létrehoznunk majd... Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS ..............................................9
1. HELYZETELEMZÉS..............................................15
1.1. VILÁGTURIZMUS..............................................15
1.2. MAGYARORSZÁG TURIZMUSA..............................................17
1.3. A TURIZMUS FEJLESZTÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI MAGYARORSZÁGON.. 19
1.3.1. Magyarországnak vannak jól kihasználható turisztikai adottságai................19
Az exkluzív turizmus.....................................................................................20
1.3.2. A turizmusnak van piaca................................................................................21
1.4. A BALATONI TURIZMUS JELENLEGI HELYZETE........................................22
1.4.1. Visszatekintés és jelenlegi nagyságrend........................................................23
1.4.2. A kereslet jellemzői........................................................................................26
1.4.2.1. Nemzetközi aktív turizmus..............................................26
1.4.2.2. Belföldi turizmus..............................................27
1.4.3. A kínálat helyzete..............................................28
1.4.3.1. Vonzerők..............................................28
1.4.3.2. Természeti környezet..............................................29
1.4.3.3. Infrastruktúra és megközelíthetőség..............................................29
1.4.3.4. Szálláshelyek..............................................30
1.4.3.5. Vendéglátóipar, közvetítő szektor és kereskedelem...................................31
1.4.3.6. Tájékoztatás és egyéb nonprofit tevékenységek..................31
1.4.3.7. Kultúra és sport................................... 32
1.4.3.8. Közbiztonság és higiénia..............................................32
1.4.3.9. Szervezeti feltételek..............................................33
1.4.3. 10. Emberi tényezők..............................................33
Összegzés..............................................34
2. TEHERBÍRÓ KÉPESSÉG..............................................35
2.1. ÖKOLÓGIAI HELYZET ÉS VÍZMINŐSÉG.........................................................35
2.2. A PARTI SÁV..............................................41
2.3. A HÁTTÉRTERÜLETEK..............................................45
3. A TURIZMUS ELŐNYEI ÉS HÁTRÁNYAI..............................................48
3.1. KÖRNYEZETI HATÁSOK..............................................49
3.2. TÁRSADALMI ÉS KULTURÁLIS HATÁSOK....................................................50
3.3. GAZDASÁGI HATÁSOK..............................................51
3.4. A LAKOSSÁG ÉLETÉNEK MINŐSÉGE.............................................................53
Összegzés..............................................54
4. SZINTÉZIS ÉS ELŐREJELZÉSEK......................................55
4.1. A JELENLEGI HELYZET MINŐSÍTÉSE........................................55
Gyengeségek és erősségek.........................................................................57
4.2. ELŐREJELZÉSEK..............................................58
4.3. FEJLŐDÉSI ALTERNATÍVÁK..............................................62
A Főnix szcenário..............................................62
5. A FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ..............................................64
5.1. TUDATOS FEJLESZTÉS SZÜKSÉGES................................................................64
5.2. HOSSZÚ TÁVÚ CÉLOK..............................................66
A balatoni turizmus jellemzői..............................................69
6. A KONCEPCIÓ MEGVALÓSÍTÁSA..............................................73
6.1. SZERVEZETI FELTÉTELEK..............................................75
6.2. JOGI FELTÉTELEK..............................................79
A Balaton törvény..............................................79
A balatoni turisztikai vállalkozások specifikus szabályozása..................................80
6.3. KÖZGAZDASÁGI FELTÉTELEK..............................................81
A Balaton megóvása és a Balaton Alap...................................................................82
A Balaton Alapítvány...............................................................................................83
A balatoni turizmus infrastruktúrájának megteremtése...........................................83
Központi, regionális és helyi források......................................................................83
A balatoni turisztikai vállalkozások működési feltételei.........................................84
A fejlesztésekhez szükséges közgazdasági ösztönzők.............................................84
6.4. MARKETING..............................................86
A fő turisztikai termékek..........................................................................................88
A szűk keresztmetszetek felszámolása.....................................................................91
Kisrégiók és közös túrák...........................................................................................96
A part menti üdülőhelyek arculata...........................................................................98
Árpolitika..............................................100
Az elosztás és értékesítés........................................................................................101
A kommunikáció..............................................101
A teherbíró képesség és a marketing......................................................................101
Az emberi erőforrások fejlesztése..........................................................................102
UTÓSZÓ..............................................103
MEGVALÓSÍTÁSI PROGRAM..............................................104
MELLÉKLET..............................................109
RECENZIÓ A BALATONNAL KAPCSOLATOS KIVONATOLT TANULMÁNYOKBÓL, KÖNYVEKBŐL..............................................111
Összeállította: Dr. Sándor Judit
A BALATONI TURIZMUS STATISZTIKAI VIZSGÁLATA......................................124
Írta: Dr. Próbáld Ákos
A BALATONTOURIST, A SIOTOUR ÉS A ZALATOUR...........................................135
Összeállította: a három megyei turisztikai vállalat
A TURISZTIKAI KERESLET JELLEMZŐI A BALATONON....................................142
Összeállította: Rátz Tamara
A TURISTÁK KÖRÉBEN VÉGZETT FELMÉRÉS TÁBLÁI......................................161
Számítógépen feldolgozta: Kovács István és Parragh Sándorné
AZ ÖNKORMÁNYZATOK ÉS A TURIZMUS.............................................................214
Összeállította: Rátz Tamara
A LAKOSSÁG VÉLEMÉNYE A TURIZMUSRÓL......................................................223
Összeállította: Rátz Tamara
VÁLLALKOZÓK A TURIZMUSBAN...........................................................................230
Összeállította: Rátz Tamara
A BALATON TERHELHETŐSÉGE..............................................................................242
Írta: Dr. Héder Sándor
FÖLDHASZNOSÍTÁSI TÉRKÉPEZÉS ÉS TERVEZÉS...............................................254
Írta: Dr. Kertész Ádám
VONZERŐLELTÁR és TÉRKÉP..............................................261
Összeállította: Dr. Lengyel Márton és Kovács István
A BALATON HÁTTÉRTERÜLETEIN TALÁLHATÓ TURISZTIKAI
SZEMPONTBÓL HASZNOSÍTHATÓ ÉRTÉKEK ÉS KISRÉGIÓK.......................267
Írta: Dr. Fodor János (déli part) és Tar Kálmán (északi part)
A BALATONI TURIZMUS FEJLESZTÉSÉNEK JOGI FELTÉTELEI........................300
Írta: Dr. Seprűs Zoltán
A TURIZMUS GAZDASÁGI-PÉNZÜGYI SZABÁLYOZÓ KÖZEGE.......................305
Írta: Dr. Szemrédi József

Dr. Lengyel Márton

Dr. Lengyel Márton műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Lengyel Márton könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem