| Bevezetés | 3 |
| A biológia tanítás célja és tartalma történeti fejlődésében | 4 |
| A biológiai oktatással kapcsolatos nevelési célok | 19 |
| Világnézeti-, erkölcsi-, közösségi-, hazafias- és honvédelmi nevelés | 19 |
| Értelmi-nevelés | 27 |
| Munkára nevelés és politechnikai képzés | 31 |
| Esztétikai nevelés | 36 |
| Egészségügyi nevelés | 39 |
| Koncentráció | 42 |
| A biológia oktatásának elemzése | 46 |
| A biológiai oktatás jellemző vonásai | 46 |
| A képzetek kialakításának az alkalmai a biológiaórákon | 47 |
| Képzetek kialakítása megfigyelés útján | 48 |
| Képzetek kialakítása összehasonlítás útján | 49 |
| Képzetek kialakítása gyakorlati tapasztalatok felelevenítésével | 50 |
| Képzetek kialakítása rajzolás segítségével | 50 |
| A figyelem új szempontokra irányításával | 50 |
| A szemléltetés útján | 52 |
| Képzetek kialakítása a tárgyak szóbeli leírásával | 53 |
| Az emlékezés sikerének biztosítása bevéséssel | 54 |
| A képzelet szerepe a képzetek kialakításában | 56 |
| A gondolkodásra nevelés a biológiaórákon | 57 |
| Biológiai gyakorlati jártasságok szerzése | 60 |
| Az oktatási folyamat jellemzői a biológia órákon, különös tekintettel a tanulók aktivizálására | 61 |
| A biológiai tárgyak tanításának módszerei | 70 |
| A szemléltetés (demonstráció) a biológia oktatásban | 70 |
| Rajzolás a biológiaórákon | 86 |
| A tanulók füzetei | 91 |
| A biológiai kísérletek módszere | 92 |
| Az elbeszélés, a magyarázat és a megbeszélés módszere | 98 |
| A számonkérés és értékelés módszere a biológia órákon | 99 |
| A biológiai tanulmányutak, üzemlátogatások, kirándulások szervezése | 102 |
| A gyakorlókert berendezése és felhasználása az oktató nevelő munkában | 107 |
| A biológia tanulásának a módja | 109 |
| A házi feladatok | 110 |
| Az oktatási, nevelési munka megtervezése | 112 |
| Tanterv és Utasítás | 112 |
| Az általános és középiskolai biológiai tankönyvek | 116 |
| A tanmenet | 118 |
| Óravázlat | 121 |
| A biológiai tanítási óra | 126 |
| Az órák felépítése | 126 |
| Csoportmunka a biológia órán | 130 |
| A biológiai tanítási órák elemzése | 131 |
| A tanár tanítási órán kívüli munkája | 134 |
| A biológiai szakkörök | 134 |
| Tanulói pályázatok | 138 |
| Az elmaradt tanulókkal való foglalkozás | 139 |
| Kiállítások, mozielőadások kollektív látogatása | 140 |
| A tanulók természettudományos olvasottságának biztosítása | 141 |
| Természetjárás, nem kötelező biológiai kirándulások | 142 |
| Biológiai délutánok | 143 |
| A tanár és a tanulók szertárfejlesztő munkája | 143 |
| A felnőttoktatás sajátos kérdései | 145 |
| A tanár önképzése | 148 |
| A tanár társadalmi munkája | 152 |
| Mellékletek | 155 |
| Irodalomjegyzék | 173 |