1.034.668

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A budapesti metróközlekedés három évtizede

Szerző
Lektor

Kiadó: Budapesti Közlekedési Részvénytársaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 404 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN: 963-00-2574-4
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, néhány színes és fekete-fehér fotóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A budapesti közfogalmú közlekedés több mint másfél évszázados történetének kiemelkedő eseménye volt a 2-es metróvonal első szakaszának 1970. április 3-ai utasforgalmi megnyitása. A vonalszakasz... Tovább

Előszó

A budapesti közfogalmú közlekedés több mint másfél évszázados történetének kiemelkedő eseménye volt a 2-es metróvonal első szakaszának 1970. április 3-ai utasforgalmi megnyitása. A vonalszakasz megnyitásakor egy mindannyiunk számára új, ma már nem nélkülözhető közforgalmú közlekedési ágazat kezdte meg a működését Budapesten.
A budapesti metró építését, építésének történetét már többen megírták, azonban a közlekedés üzeméről és annak működéséről átfogó ismertetés eddig nem készült. A budapesti metró közlekedésének három évtizedét bemutató kötet ezt a hiányt igyekszik pótolni. A szerző kortörténetbe ágyazva ismerteti a metró üzemének megszervezését, a forgalom-lebonyolításához szükséges járműveket, járműtelepeket, a helyhez kötött műszaki berendezéseket, és mindezek együttműködését.
A könyv összefüggéseiben mutatja be a tervezés, az építés, az üzemszervezés és az üzemeltetés főbb mozzanatait, eseményeit. Mindezeket olyan szakember tárja elénk, aki részt vett a tervezés, az építés, az üzemszervezés és az üzemeltetés gazdag tapasztalatokat nyújtó munkáiban, a metróval kapcsolatos eseményeket pedig napjainkban is tevékenyen követi.
Ajánlom a könyvet a közlekedési szakembereknek, főként a metróval foglalkozóknak, és mindazoknak, akik a metrót részletesebben szeretnék ismerni. Vissza

Tartalom

Aba Botond: Előszó5
Bevezetés6
A metróközlekedés létrejöttének előzményei9
A közforgalmú személyközlekedés megjelenése a városokban9
A városi utak, úthálózat, az utazási idő10
A forgalomnövekedés okai, következményei11
A városi tömegközlekedés feladatai és eszközei12
A tömegközlekedési gerinchálózat13
A metró- és létesítésének alapismeretei13
A metró megjelenése Budapesten17
Az előzmények és a kelet-nyugati vonal építésének indulása17
A 2-es vonal építésének folytatása 1963 után19
A 2-es vonal vonalvezetése20
A 2-es metróvonal jármű- és fenntartási telepe21
A Fehér úti járműtelep építményei23
A Fehér úti járműtelep út- és vágányhálózata27
A 3-as metróvonal építésének megkezdése28
A 3-as vonal vonalvezetése29
A 3-as metróvonal jármű- és fenntartási telepe32
A Kőér utcai járműtelep létesítését megelőző problémák34
A Kőér utcai járműtelep építményei37
A budapesti metróvonalak építményei42
Az építeményekről általában42
Az állomások45
A felszín alatti állomások45
A mélyállomások61
A vonalalagutak63
A vonalalagutak és műtárgyak üzemi tapasztalatai67
Mozgólépcső műtárgyak70
A szellőztetés műtárgyai72
Egyéb műtárgyak74
Az építmények szigetelése74
A forgalomirányító központ (diszpécserház)79
A vonalak építészete81
A forgalom lebonyolítása86
A forgalomról általában86
A forgalomtervezés problémái87
Az előrebecsült és a tényleges utasforgalom89
A metróközlekedés helye, szerepe a budapesti tömegközlekedésben91
Az állomások forgalmi üzemvitele93
A forgalom központi irányítása101
Az állomási pénztárak forgalma102
A jármű104
A metrójárművekről104
A budapesti metró személyszállító járművei106
A járműbeszerzés előzményei106
A budapesti metró motorkocsijának főbb jellemzői109
A jármű-üzemeltetés114
Járműtárolás117
A járműfenntartás118
A járműfenntartás kialakulásának előzményei119
A járműfenntartás kezdetei121
Járműkarbantartás123
Járműjavítás125
A javítás feltételeinek, technológiájának kialakítása, létrejöttének körülményei126
A javítás, felújítás további problémái130
Járműhibák és azok kijavítása131
A hazai gyártmányú (Ganz) motorvonat135
Az üzemi technológia helyhez kötött létesítményei (Infrastruktúra)141
Pálya és pályafenntartás142
A vasúti pálya a budapesti metróüzemben142
Felépítménytípusok és jellemzőik147
Fenntartási tapasztalatok155
Említést érdemlő javítási módszerek, problémák, fejlesztések164
Az áramellátás166
Csatlakozás a közműhálózatra166
Az áramátalakítók feladatai, méretezésük alapelvei169
Az áramátalakító berendezések létrejöttének áttekintése171
A kapcsoló és átalakító berendezések177
A segédüzemi energiaellátás187
Az áramátalakítók központi vezérlése, a vezérlőberendezések fejlődési folyamata202
A kóboráramok és hatásaik210
Jelentősebb átalakítások és felújítások 1973-1994 között213
Vasúti jelző- és biztosítóberendezések214
Alapelvek és követelmények214
A biz.ber. szerepe a nagyvasútnál és a metrónál217
Építőelemek218
Rendszertechnikai felépítés220
Tervezési, gyártási és szerelési problémák és megoldásuk225
A berendezések szerelése, működése, a működés problémái228
Az automatikus vonatvezetés (AVR) kiépítése234
Előzmények234
Folytatás 1975 után235
Az automatikus vonat-vezetőrendszer (AVR) a 3-as vonalon240
A vonatvezetés, a biztonság és a gazdaságosság240
A gépesített járművezetés üzemmódjai242
Rendszertechnikai felépítés244
Összefoglaló az AVR létesítési indokairól, szolgáltatásairól, rendszertechnikai felépítéséről és működéséről250
A forgalomirányítás központi berendezései251
Az elvégzendő feladatok251
Az irányítóközpontok252
Hírközlőberendezések255
A metróüzem hírközlő rendszerei255
A hírközlőrendszerekről részletesebben255
A mozgólépcsők274
Történelmi visszatekintés274
A mozgólépcsők és az utasforgalom276
A szállítóképességről részletesebben278
A mozgólépcsők szerkezeti felépítése281
A villamos-hajtás és a vezérlés296
Az üzemeltetés és az üzemi ismeretek hasznosítása297
A mozgólépcsők főjavítása302
A Kőér utcai mozgólépcsőjavító főműhely306
Új mozgólépcsők a 2-es vonal három állomásán307
A forgalombiztonság és a jelentősebb üzemi események308
Épületgépészet a metróüzemben312
Szellőztetés és klimatizálás313
Főszellőztető berendezések313
A főszellőztetés tervezési problémái317
A főszellőztető ventillátorok321
Segédüzemi szellőztetés322
Klimatizálás325
Vízelvezetés, csatornázás, szennyvízkiemelés 328
Fűtőberendezések330
Tűzvédelem331
A metró tűzvédelmének általános kérdései331
A tűzkeletkezés legvalószínűbb helyei és esetei333
A tűz elleni védekezés módjai és eszközei337
Az üzemeltető szervezet létrehozása, folyamatos alakulása, működésének főbb eseményei341
Történelmi visszatekintés341
Az üzemeltetés előkészítése343
A kezdeti lépések (1964-1967)343
Szervezés és építés (1968-1969)348
A 2-es vonal üzembe helyezése és az üzem első évei (1970-1972)350
Az 1973-1976 közötti évek353
Egy mozgalmas és termékeny időszak (1977-1980)359
A Gyorsvasúti Igazgatóság - 1981-1985365
Az 1986-1999 közötti időszak378
A metró, mint tömegóvóhely386
Előzmények, indokok, alkalmazhatóság386
A védő- és befogadóképesség386
A műszaki berendezések387
Üzembe helyezések, üzempróbák388
Alkalmazásba vétel és üzemmód389
A Dél-Buda - Rákospalota (4-es) metróvonal építésének előkészületei392

Bata István

Bata István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bata István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv