| Előszó | 9 |
| Áttekintés | 12 |
| A depreszió problémája | 12 |
| A pszichoterápia jelentősége a depresszióban | 12 |
| A kognitív terápia meghatározása | 13 |
| Mi az új a kognitív terápiában? | 16 |
| Kognitív modellek: történeti áttekintés | 17 |
| A depresszió kognitív modellje | 19 |
| A kognitív triász fogalma | 19 |
| A depresszív gondolkodás strukturális szerveződése | 20 |
| Hibás információfeldolgozás | 21 |
| A depressziós hajlam és a depresszió kialakulása | 23 |
| A reciprok interakció modellje | 23 |
| A depresszió kognitív tényezőinek elsőbbsége | 24 |
| Kognitív forradalom: tudományos és depresszív paradigmák | 26 |
| A depresszió kognitív terápiájának vezetéséhez szükséges feltételek | 27 |
| A kognitív terápia korlátai | 30 |
| A kognitív terápia elsajátításának gyakori csapdái | 31 |
| A kognitív terápia hatásának maximalizálása | 35 |
| Érzelmek szerepe a kognitív terápiában | 37 |
| Az érzelmek azonosítása és kifejezése | 38 |
| Az érzelmek szerepe a terápiás kapcsolatban | 41 |
| Az érzések szabadjára engedése | 42 |
| A terápiás kapcsolat a kognitív terápiában | 45 |
| A terapeuta kívánatos jellemzői | 45 |
| Melegség | 46 |
| Pontos empátia | 46 |
| Hitelesség | 48 |
| A terápiás interakció | 48 |
| Alapvető bizalom | 48 |
| A raport jelentősége | 49 |
| A terápiás együttműködés | 51 |
| A "nyers adatok" feltárása | 51 |
| Az introspekcióból származó adatok hitelesítése | 52 |
| A háttérben meghúzódó feltevések vizsgálata | 52 |
| Kísérletek felállítása | 53 |
| A házifeladatok kijelölése | 53 |
| "Nonkollaboratív" terápiás technikák | 54 |
| "Áttételes" és "viszontáttételes" reakciók | 54 |
| A terápiás interjú struktúrája | 57 |
| Speciális irányelvek a terapeuta számára | 57 |
| A páciens "személyes világképének" elfogadása | 57 |
| Kerüljük a páciens "címkézését" és az értékítéleteket! | 58 |
| Az önpusztító magatartást ne magyarázzuk "tudattalan vágyakkal"! | 59 |
| Az aktivitási szintet és a struktúrát igazítsuk a páciens szükségleteihez! | 59 |
| A kérdezés mint fontos terápiás eszköz | 61 |
| Vitatkozás és kioktatás helyett inkább kérdezzünk! | 63 |
| Alkalmazzuk megfontoltan a humort! | 64 |
| A kognitív terápia formális struktúrája | 65 |
| Készítsük fel a pácienst a kognitív terápiára! | 65 |
| Készítsünk terápiás tervet minden ülésre! | 67 |
| Az ülés elején készítsük el a npirendet! | 68 |
| Dolgozzunk ki konkrét hipotéziseket és ellenőrizzük azokat! | 70 |
| Kérjünk visszajelzést a pácienstől! | 71 |
| Végezzünk és végeztessünk tömör összegzéseket! | 73 |
| Hasznosítsuk a rokoni szálakat! | 74 |
| Alkalmazzunk kiegészítő technikákat! | 75 |
| Az első interjú | 76 |
| Az első interjú elkezdése | 76 |
| A lényeges információk feltárása | 77 |
| Diagnosztikai információk | 79 |
| A mentális státusz vizsgálata | 80 |
| A "legfőbb panasz" "céltünetbe" fordítása | 80 |
| Az első interjú terápiás céljai | 81 |
| A céltünetek kiválasztása | 82 |
| A céltünetek ellensúlyozása | 84 |
| Fókuszálás a hibás információfeldolgozásra | 85 |
| Az első interjú során adott visszajelzések | 85 |
| Összefoglalás | 87 |
| Kezelés ülésről-ülésre: egy terápia tipikus lefolyása | 89 |
| Az ülések áttekintése | 89 |
| Esettörténet | 90 |
| Viselkedésterápiás technikák alkalmazása | 99 |
| Viselkedésváltozással elért kognitív változások | 99 |
| A tevékenységek beütemezése | 101 |
| A uralás-érzés és a feladat-öröm képességének gyakorlására szolgáló technikák | 107 |
| A feladat-fokozatosság | 110 |
| Kognitív elpróbálás | 112 |
| Asszertív tréning és szerepjáték | 114 |
| Viselkedésterápiás techikák: elgondolás és időzítés | 115 |
| Kognitív technikák | 117 |
| A kognitív technikák alkalmazásának racionáléja | 117 |
| A racionálé elmagyarázása a páciensnek | 118 |
| A "kogníció" definiálása a páciens számára | 121 |
| A kogníciók hatása az érzelmekre és a viselkedésre | 121 |
| A kogníció és a friss élmények | 122 |
| Az automatikus gondolatok felderítése | 123 |
| Az automatikus gondolatok és képzetek vizsgálata és valóságvizsgálata | 125 |
| Reattribúciós technikák | 128 |
| Alternatív megoldások keresése | 130 |
| A diszfunkciónális gondolatok feljegyzése | 133 |
| Csuklószámláló használata | 134 |
| Összpontosítás a céltünetekre | 136 |
| A céltünetek és a technika kiválasztása | 137 |
| Affektív (érzelmi) tünetek | 138 |
| Szomorúság | 138 |
| Indukált düh | 139 |
| Figyelemelterelés | 139 |
| A humor használata | 140 |
| A diszfória kifejezési lehetőségeinek korlátozása | 141 |
| "Felső korlát a szomorúságnak" | 141 |
| "Fékezhetetlen" sírási időszakok | 143 |
| Bűntudatos érzések | 143 |
| Szégyen | 145 |
| Harag | 146 |
| Szorongás | 146 |
| Motivációs tünetek | 148 |
| A pozitív motiváció elvesztése és fokozott vágy az elkerülésre | 148 |
| Fokozott függőség | 149 |
| Kognitív tünetek | 150 |
| Döntésképtelenség | 150 |
| "Belefulladás" a problémákba | 151 |
| Önkritizálás | 154 |
| Abszolutisztikus (minden-vagy-semmi típusú) gondolkodás | 157 |
| Az összpontosítás és az emlékezet zavara | 158 |
| Viselkedéses tünetek | 159 |
| Passzivitás, elkerülés és tehetetlenség | 159 |
| A "gyakorlati problémák" kezelésének nehézsége | 164 |
| A szociális készségek zavarai | 164 |
| Szomatikus tünetek | 165 |
| Alvászavar | 165 |
| Az étvágy és a szexus zavarai | 165 |
| A tünetek szociális kontextusa | 166 |
| A szuicid páciens kezelésének különleges technikái | 168 |
| Az öngyilkosság kockázatának felbecsülése | 168 |
| Az öngyilkossági szándék mint kontinuum | 169 |
| Az öngyilkosság motívumainak vizsgálata | 170 |
| A mérleg átbillentése az élet javára | 172 |
| A reménytelenség kezelése | 173 |
| Problémamegoldás szuicid páciensekkel | 176 |
| Stressz-inokulációs tréning | 178 |
| Az öngyilkossági vágyak erősödései a terápia során | 179 |
| Interjú szuicid veszély esetén | 181 |
| Depressziogén feltevések | 194 |
| A diszfunkcionális feltevések azonosítása | 196 |
| A feltevések módosítása | 200 |
| A feltevések mint "céltünetek" | 200 |
| A "kellene" módosítása | 201 |
| A feltevések mint "személyes konstrukciók" | 203 |
| A feltevések mint önbeteljesítő jóslatok | 205 |
| A kognitív hibák alapját képező feltevések | 206 |
| A diszfunkcionális feltevések előnyeinek/hátrányainak számbavétele | 207 |
| A cselekvés szerepe a feltevések módosításában | 208 |
| Ellenérvek a pácienstől | 209 |
| Az önértékelésen alapuló feltevések támadása | 210 |
| A feltevések önkényes jellegének feltárása | 212 |
| A feltevések rövid- és hosszútávú hasznossága | 212 |
| A házifeladat beépítése a terápiába | 214 |
| A házifeladat elvégzésének elvei | 214 |
| A házifeladatok kijelölése | 216 |
| A feladatok végrehajtásának elősegítése | 217 |
| A házifeladattal kapcsolatos diszfunkcionális reakciók azonosítása | 219 |
| Aktivitási listák kidolgozása | 222 |
| A feladat-örömöt fokozó tevékenységek kiválogatása | 223 |
| Az uralás-érzést fokozó tevékenységek kiválogatása | 223 |
| Írott feljegyzések (jegyzőkönyvek) és kötelességek | 224 |
| A páciens szerepe a házifeladat megtervezésében | 226 |
| Különleges házifeladatok | 227 |
| Biblioterápia | 227 |
| Hangfelvétel készítése | 228 |
| Felkészítés a jövőbeli problémákra | 228 |
| Egy javasolt vázlat házifeladatok előírásához | 229 |
| Technikai kérdések | 230 |
| Irányelvek a terapeuta számára | 2314 |
| A páciens terápiát gátló hiedelmei | 232 |
| A páciens terápiát gátló viselkedései | 242 |
| A befejezéssel és visszaeséssel kapcsolatos kérdések | 247 |
| A befejezés előkészítése | 24 |
| Aggodalmak a befejezés miatt | 248 |
| Az idő előtti befejezés | 251 |
| A tünetek gyors megszűnése | 251 |
| A terapeutával szembeni negatív reakciók | 251 |
| Javulás hiánya vagy visszaesés a terápia során | 252 |
| A befejezést követő visszaesés | 254 |
| Kognitív csoportterápia a depresszió kezelésében | 255 |
| Általános megjegyzések | 255 |
| Speciális klinikai megfontolások | 257 |
| Negatív összehasonlítások | 257 |
| Más csoporttagokra gyakorolt negatív hatások | 258 |
| "Egyetemes" és személyes torzítások | 259 |
| Formai szempontok | 260 |
| Problémaorientált és folyamatorientált csoportok | 260 |
| Zárt és nyílt csoportok | 260 |
| A terapeuta szerepe és a terapeuták száma | 261 |
| A csoport összetétele és létszáma | 261 |
| A terápia tartama és az ülések gyakorisága | 262 |
| Időhatáros szerződések | 262 |
| Egyéni terápiával kombinált csoportterápia | 262 |
| A terápiás ülések vezetése | 263 |
| Előkészítő interjúk | 263 |
| A technikai eljárások folyamata | 263 |
| Sajátos kezelési problémák | 268 |
| Jellegzetes terápiás manőverek | 268 |
| Félbeszakítások felhasználása | 268 |
| A csoporttagok használata "segédterapeutaként" | 269 |
| A kognitív csoportterápiával kapcsolatos empirikus vizsgálatok | 270 |
| Következtetések | 272 |
| Kognitív terápia és antidepresszáns gyógyszerelés | 273 |
| A páciens értékelése | 276 |
| A gyógyszereléssel való együttműködés fokozása kognitív változásokat kiváltó technikákkal | 286 |
| A kognitív terápia eredményességének vizsgálata | 296 |
| Szisztematikus vizsgálatok: depressziós önkéntesek | 297 |
| Szisztematikus vizsgálatok: depressziós klinikai páciensek | 298 |
| Melléklet | 304 |
| Beck depressziós kérdőív (BDI) | 304 |
| Szuicid gondolatok skála | 306 |
| Diszfunkcionális gondolatok naplója | 308 |
| Kognitív terapeuta alkalmassági listája | 309 |
| Házifeladatok szabotálásának lehetséges okai | 313 |
| A Center for Cognitive Therapy eredményességi vizsgálatainak kutatási protokollja | 314 |
| Egyéb anyagok és technikai segédeszközök | 316 |
| Irodalom | 317 |
| Név- és tárgymutató | 321 |