| Előszó | |
| Élet a szentlélekből | |
| Kegyelemtan (Bernd Jochen Hilberath) | |
| Megközelítés | 3 |
| Utak és akadályok | 3 |
| A kegyelemtan helye | 4 |
| Bibliai alapok | 5 |
| Isten irgalmának gazdagsága az Ószövetség tanúsága alapján | 5 |
| A Szentháromság Egyisten kegyelme, mint az üdvösség foglalata az Újszövetségben | 8 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 12 |
| Pelágiusz és Ágoston jellegzetes vitája | 13 |
| A fejlődés a középkorban | 19 |
| A reformáció ésTrento | 27 |
| A fejlődés napjainkig | 33 |
| Szisztematikus reflexió | 36 |
| A teológiai irányzatok mérlege | 36 |
| Isten kegyelmes felénkfordulása | 38 |
| A kegyelem közlése és megvalósulása | 43 |
| Fontosabb irodalom | 48 |
| Ekkléziológia (Siegfried Wiedenhofer) | |
| Megközelítés | 49 |
| Nehézségek és esélyek | 49 |
| Az egyháztan helye | 54 |
| Bibliai alapok | 56 |
| Előzetes hermeneutikai megjegyzések | 56 |
| Vallási tapasztalatok a közösségről, és az egyház | 57 |
| Izrael és az egyház | 60 |
| Jézus és az egyház | 63 |
| Kitekintés | 74 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 74 |
| Az első századok egyháza: az egyház mint hit titka | 74 |
| A középkor egyháza: az egyház mint lelki hatalom | 77 |
| Az újkor egyháza: az egyház mint felekezet | 84 |
| Szisztematikus reflexió | 93 |
| Mi az "egyház"? | 93 |
| Az egyház alapfunkciói | 105 |
| Az egyház alaptulajdonságai | 116 |
| Az egyház alapformái | 138 |
| Fontosabb irodalom | 158 |
| Marimológia (Alois Müller/Dorothea Sattler) | |
| Megközelítés | 161 |
| Mai nehézségek az Újszövetségben | 163 |
| Az Újszövetség Máriára vonatkozó kijelentésének ószövetségi vonatkozásai | 170 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 173 |
| Ókor | 173 |
| A középkor és a reformáció kora | 177 |
| Az újkor | 180 |
| Szisztemtikus reflexió | 183 |
| Előzetes hermeneutikai megfontolások | 183 |
| Istenszülő (theotokosz) | 185 |
| Mindenkor szűz (aeiparthenosz) | 186 |
| Az áteredő bűn szeplőjétől megőrzött (immaculata) | 190 |
| A mennybe fölvett (assumpta) | 193 |
| Fontosabb irodalom | 194 |
| Általános szentségtan (Franz-Josef Nocke) | |
| Megközelítés | 195 |
| Elhelyezés | 195 |
| A mai problematika | 195 |
| Fogalmak | 196 |
| Módszertani következmények | 197 |
| Bibliai alapok | 197 |
| A "müsztérion" fogalma | 197 |
| Szakramentális gondolkodás: az üdvtörténet testi jellege | 198 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 203 |
| Az ókori egyház | 203 |
| A skolasztika | 207 |
| A viták a reformáció korában | 212 |
| A teológia a Trentói zsinat után | 215 |
| A 20. századi megújulás | 216 |
| Szisztematikus reflexió | 218 |
| A szentség alapvető jellegzetességei | 218 |
| Fogalmi pontosítások | 227 |
| Fontosabb irodalom | 233 |
| Részletes szentségtan (Franz-Josef Nocke) | |
| Keresztség | |
| Megközelítés | 235 |
| Elhelyezés | 235 |
| A mai problematika | 235 |
| Bibliai alapok | 236 |
| Vallástörténeti környezet: beavatási szertartások | 236 |
| A víz szimbolikája | 236 |
| Mosdások Iraelben | 238 |
| János keresztsége | 238 |
| Jézus keresztsége Jánosnál | 239 |
| Keresztelt-e maga Jézus? | 240 |
| A keresztény keresztség | 240 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 249 |
| Ősegyház: a keresztség mint átlépés az eszkatogoikus üdvösség közösségébe | 249 |
| A korai birodalmi egyház: a keresztség mint részesedés Krisztus titkában | 251 |
| Kora középkor: a keresztség mint uralom-váltás | 253 |
| A skolasztika: a keresztség teológiája a szisztematikus szentségtanban | 254 |
| A reformáció kora: "A hit szentsége" - más értelemben | 256 |
| Újabb reformok | 257 |
| Szisztematikus reflexió | 259 |
| Előzetes megfontolások | 259 |
| A központi keresztségi történés: beavatás a Jézus Krisztus uralma alá kerülésbe és a Háromságos Isten közösségében való életbe | 260 |
| Egyháztani szempontok | 262 |
| Az üdvösséghez való szükségesség kérdéséről | 264 |
| A gyermekkeresztség sajátos profilja | 266 |
| Fontosabb irodalom | 270 |
| Bérmálás | |
| Megközelítés | 271 |
| Elhelyezés | 271 |
| A mai problematika | 271 |
| Bibliai alapok | 271 |
| Külön szertartás a Lélek ajándékozására? | 272 |
| A beavatás felosztása keresztségre és Lélek-szertartásra? | 272 |
| A kézrátétel, megkenés és megpecsételés szimbolikája | 273 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 274 |
| Az egyetlen beavatási szertartás: keresztség, kézrátétel és megkenés | 274 |
| A kézrátétel elszakítása a keresztségtől | 275 |
| A szentségi mivolt körüli vita | 275 |
| A beavatás újra felfedezése | 276 |
| Szisztematikus reflexió | 277 |
| A bérmálás értelme | 277 |
| A bérmálás katekézis tartalma | 277 |
| A bérmálás időpontja | 278 |
| Bérmálás és konfrimáció | 278 |
| Fontosabb irodalom | 279 |
| Eucharisztia | 280 |
| Megközelítés | 280 |
| Elhelyezés | 280 |
| A mai problematika | 280 |
| Bibliai alapok | 281 |
| Az étkezés szimbolikája | 281 |
| Étkezés Iraelben | 282 |
| Az étkezés Jézus igehirdetésében | 284 |
| Az utolsó vacsora | 286 |
| Az Úrvacsora az újszövetségi gyülekezetekben | 288 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 297 |
| Egybegyűlés az Eucharisztiára | 297 |
| Megjelenítés képben | 298 |
| A valóságos jelenlét kiemelése | 299 |
| Vita a reformáció korában | 302 |
| Liturgikus megújulás és ökumenikus közeledés | 305 |
| Szisztematikus reflexió | 307 |
| Az Eucharisztia teológiájának alapvonásai | 307 |
| Speciális kérdések | 316 |
| Fontosabb irodalom | 320 |
| Bűnbánat | |
| Megközelítés | 321 |
| Elhelyezés | 321 |
| A mai problematika | 321 |
| Bibliai alapok | 322 |
| Bűn, megtérés és megbocsátás Izraelben | 322 |
| Hangsúlyok Jézus igehirdetésében | 324 |
| Az újszövetségi közösségek gyakorlata | 325 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 329 |
| Az egyszeri, nyilvános kiközösítő bűnbánat | 329 |
| A megismételhető titkos feloldozással elnyert bűnbocsánat kialakulása | 331 |
| Az egyházi bűnbánati gyakorlat külön formái | 333 |
| Tanítóhivatali döntések | 336 |
| Szisztematikus reflexió | 339 |
| A történeti adatok hermeneutikai következményei | 339 |
| Régi-új felismerések | 340 |
| A bűnbocsánat szentsége más egyházi bűnbánati formák keretében | 344 |
| A bűnbocsánat szentségének két alapítpusa | 348 |
| A bűnbánati liturgia és a bűnbocsánat szentsége | 349 |
| Fontosabb irodalom | 351 |
| Betegek kenete | |
| Megközelítés | 352 |
| Elhelyezés | 352 |
| A mai problematika | 352 |
| Bibliai alapok | 353 |
| A betegség | 353 |
| A gyógyulás | 354 |
| Jelcselekvések | 354 |
| A betegek megkenése | 355 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 357 |
| Szentelt olaj a gyógyításhoz és megerősítéshez | 357 |
| A haldokló szentségének kialakulása | 357 |
| "Betegek kenete" az "utolsó kenet" helyett | 359 |
| Szisztametikus reflexió | 359 |
| Előzetes hermeneutikus döntés | 359 |
| A betegek kenetének értelme | 360 |
| Egyháztani jelentés | 361 |
| Fontosabb irodalom | 362 |
| Papszentelés | |
| Megközelítés | 363 |
| Elhelyezés | 363 |
| A mai problematika | 363 |
| A nyelvhasználat kérdéséhez: "Papszentelés" és "ordináció" | 364 |
| Bibliai alapok | 364 |
| Királyok, papok és próféták Izraelben | 364 |
| "Királyi papság vagytok" (1Pét 2,9) | 365 |
| Különleges szolgálatok az újszövetségi közösségekben | 366 |
| Szentelés kézrátéttellel | 367 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 368 |
| Egységesülés és differenciálás az ősegyházban | 368 |
| A konszekráló hatalom hangsúlyozása a középkorban | 369 |
| Viták a reformáció idején | 370 |
| Újratájékozódás a 20. században | 371 |
| Szisztematikus reflexió | 372 |
| Az alaptétel keresése | 372 |
| Az ordináció mint szentség | 373 |
| Püspök, pap, diakónus | 374 |
| A szentelés feltételei | 376 |
| A hivatalok ökumenikus elismerése | 378 |
| Fontosabb irodalom | 380 |
| Házasság | |
| Megközelítés | 381 |
| Elhelyezés | 381 |
| A mai problematika | 381 |
| Bibliai alapok | 382 |
| A házasság mint teremtett ajándék | 382 |
| A házasság mint Isten hűségének képe | 383 |
| Jézus felhívása a feltétlen hűségre | 383 |
| A keresztények közötti házasság, Krisztus szeretetének képe | 384 |
| A dogmatörténeti fejlődés | 385 |
| Küzdelem a házasságellenes áramlatokkal | 385 |
| Az egyházi jurisdictió kialakulása a házasságkötésben | 386 |
| A szakramentalitás értelmezésére irányuló kísérletek | 387 |
| Ellentétek a reformáció idején | 389 |
| Úton a házasság személyre irányuló teológiája felé | 390 |
| Szisztematikus reflexió | 391 |
| Szerető elfogadás | 391 |
| Megvalósító jel | 392 |
| A hit jele | 393 |
| Példaszerű jel | 394 |
| Fontosabb irodalom | 396 |
| Eszkatológia (Franz-Josef Nocke) | |
| Megközelítés | 397 |
| Elhelyezés | 397 |
| A mai problematika | 397 |
| Fogalmak | 398 |
| Bibliai alapok | 399 |
| Ősi ígéretek | 400 |
| Apokaliptika | 402 |
| Isten uralmának hirdetése | 404 |
| A parúzia-várás | 406 |
| A parúzia és az ítélet összekapcsolása | 408 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 410 |
| A végidő-várás változása az ősegyházban | 410 |
| Kiliazmus | 411 |
| Civitas Dei és Civitas terrena | 415 |
| Eszkatológia és az újkori haladás-gondolat | 422 |
| Szisztematikus reflexió | 425 |
| A jelenkori vita | 426 |
| Hermeneutikai szempontok | 433 |
| Tartalmi kijelentések | 437 |
| Megközelítés | 442 |
| Elhelyezés | 442 |
| A mai problematika | 442 |
| Bibliai alapok | 443 |
| Életközpontúság | 443 |
| Seol-elképzelések | 443 |
| Maradandó közösség Istennek (Zsolt 73) | 444 |
| A feltámadás hitének elő-képei? (Ez 37, Oz 6, Iz 25) | 445 |
| Egyéni jövő reménye a késői Ószövetségben | 446 |
| Szkepszis és lemondás (Prédikátor könyve) | 447 |
| A halottak feltámadása Jézus tanításában az Isten országáról | 449 |
| Győzelem a halál felett (Pál) | 451 |
| Örök élet már ma (János) | 453 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 454 |
| Egyetemes remény és ítélet | 455 |
| Feltámadás, halhatatlanság és közbülső állapot | 461 |
| Szisztematikus reflexió | 470 |
| Emlékeztető a hermeneutikai megfontolásokra | 7470 |
| A halál | 470 |
| Feltámadás | 476 |
| Közbülső állapot a halál és a feltámadás között? | 478 |
| Az ítélet | 482 |
| A tisztulás | 485 |
| A végérvényes bukás lehetősége | 488 |
| Beteljesedés | 490 |
| Fontosabb irodalom | 495 |
| Összegzés. A Szentháromság: az élet teljessége | |
| Szentháromságtan (Jürgen Werbick) | |
| Megközelítés | 499 |
| A szentháromságtannal kapcsolatos nehézségek | 499 |
| A szentháromságtan helye a teológiában | 500 |
| A szentháromságtan beillesztése a jelen kézikönyvbe | 501 |
| Bibliai alapok | 502 |
| A Szentháromság kinyilatkoztatásának ószövetségi előtörténete | 502 |
| A Szentháromság kinyilatkoztatása az Újszövetségben | 502 |
| Dogmatörténeti fejlődés | 510 |
| A szentháromságos keresztségi hit és a hívő reflexió a Nkaiai zsinat előtti teológiában | 510 |
| A szentháromságtani fogalmak rögzítése | 516 |
| A Nyugat "pszichológiai" szentháromságtana | 520 |
| Szentviktori Richárd és a ferences iskola | 528 |
| A szentháromságtan krízise és próbálkozások az újrafogalmazásra | 532 |
| Szisztematikus reflexió | 534 |
| A vita jelenlegi állásáról | 534 |
| Isten értelmezése - A szentháromságtan hermeneutikájáról | 535 |
| Isten hármas egysége önközlésének ökonómiájában | 542 |
| Ökonómiai (üdvösségtörténeti) és immanens (az isten belső életét jellemző) szentháromság | 547 |
| Az önközlés, az isteni kapcsolat-képesség titka | 558 |
| A szentháromságtani személyfogalom problematikája | 565 |
| A három isteni személy lényegi egysége mint a vonatkozások valósága | 575 |
| A szentháromsági eredések és a személyi sajátosságok tana | 581 |
| Az üdvtörténeti küldések | 588 |
| Fontosabb irodalom | 600 |
| Függelék | |
| Rövidítések és idézett irodalom | 605 |
| Névmutató | 618 |
| Tárgymutató | 623 |
| Dogmatikai tételek | 635 |
| A könyv szerzői | 639 |