| A szerző néhány gondolata a magyar kiadáshoz | 6 |
| Előszó | 7 |
| Ajánlások | 8 |
| Bevezetés | 11 |
| A "drog"-probléma megelőzése: védőoltás nem létezik, döntő jelentőségű a nevelés | 16 |
| A társadalom egészét megcélzó átfogó megközelítés | |
| Az elsődleges drogmegelőzés koncepciója és folyamata | 21 |
| Alapelvek | 22 |
| A folyamat áttekintése | 24 |
| A társadalom egészét megcélzó átfogó megközelítés | 25 |
| Társadalmunkat "átitatta" a kábítószer | 27 |
| Az átfogó megközelítés pszichológiai okai | 27 |
| A modell jelentősége az elsődleges megelőzésben | 28 |
| Az átfogó megközelítés strukturálása | 31 |
| Az akció terének behatárolása - regionalizáció | 32 |
| A megcélzott csoportok és közegek meghatározása | 32 |
| A különböző területeken dolgozó munkacsoportok felállítása | 36 |
| Az átfogó megközelítés közegek szerinti kidolgozása | 41 |
| Megelőzés az óvodában és az általános iskolában | 43 |
| Megelőzés a középfokú oktatási intézményekben | 47 |
| Megelőzés a családban | 49 |
| Megelőzés a lakóhelyen - orvosok és gyógyszerek segítségével | 55 |
| Megelőzés a munkahelyen | 57 |
| Megelőzés a szabadidőszférában | 60 |
| Az átfogó megközelítés koordinálása | 63 |
| A közvetlen előnyök | 64 |
| A központi koordinációs csoport | 66 |
| Koordináció a közösség szintjén | 72 |
| Egyeztetés nemzeti, európai és világszinten | 73 |
| A programban részt vevő munkatársak képzése | 77 |
| Az akcióra történő kiképzés | 78 |
| Az akció során történő kiképzés | 79 |
| Képzés a felmerülő igényeknek megfelelően | 80 |
| A képzés folyamatos jellege | 81 |
| A pedagógiai koncepció | 83 |
| A koncepció alapjai | 84 |
| A három alapvető célkitűzés | 86 |
| A célok megvalósításának útja, eszközei | 88 |
| A tömegkommunikációs eszközök bevonása | 93 |
| Az átfogó megközelítéssel dolgozó akció stratégiájának megtervezése | 95 |
| Az elsődleges megelőzés gyakorlata az USA-ban | 99 |
| Mérleg és perspektívák | 105 |
| Gyakorlati kézikönyv tanárok, nevelők és szülők számára | |
| A szempontok meghatározása | 113 |
| Az általános alapelvek | 114 |
| Tanárok, nevelők és szülők kézikönyve | 114 |
| A nevelői közösség cselekvő részesei | 115 |
| Az igazgató | 116 |
| A tanár-nevelő | 117 |
| A tanuló | 119 |
| A tanulók szülei | 120 |
| A megelőzési akció megszervezése | 123 |
| A középfokú oktatás ciklusaira kidolgozott általános munkaterv | 126 |
| Az iskolában tevékenykedő tanár-koordinátor és koordinációs csoport | 128 |
| A megelőzés integrálása a már oktatott tantárgyak anyagába | 132 |
| Az iskolai szintű megelőzés megszervezése - összkép | 138 |
| Az iskolaközi koordináció - egy külső szerv közvetítésével | 141 |
| Az átfogó megközelítésbe integrált iskolai szintű megelőzés | 142 |
| A folyamatos érlelés | 143 |
| Hogyan járjunk el a tanulókkal? | 145 |
| Első szakasz: Az osztály valós helyzetének megismerése | 149 |
| Második szakasz: Gondolkodás és tájékozódás, a stratégia felvázolása | 163 |
| Harmadik szakasz: A tanulókkal és a szülőkkel folytatott munka elmélyítése | 173 |
| Negyedik szakasz: Az értékelés | 189 |
| Mellékletek | |
| A különböző drogok használatával kapcsolatos vélemények | |
| Dohányzás | 195 |
| Alkohol | 197 |
| Pszichotróp szerek | 199 |
| Általában a gyógyszerek | 201 |
| Tiltott drogok | 203 |
| Hiányos képek | 204 |
| Didaktikai segédanyag a szituációs játékhoz | 213 |
| Az 1984-1988-ig terjedő időszakban a középiskolákban végzett megelőzési munka értékelésének néhány tapasztalata | 219 |
| Kérdőív az értékeléshez | 222 |
| Utószó | 225 |
| Drogproblémákkal foglalkozó intézmények | 227 |