1.031.442

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A felnőttképzés története Közép-Európában: a felvilágosodástól a II. világháborúig

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A felnőttképzés története a „felvilágosodás századáig", a XVIII. századig nyúlik vissza. Az, hogy a felnőttképzés történetének kezdetét az egyes európai országokban mikorra tehetjük, az függ attól... Tovább

Előszó

A felnőttképzés története a „felvilágosodás századáig", a XVIII. századig nyúlik vissza. Az, hogy a felnőttképzés történetének kezdetét az egyes európai országokban mikorra tehetjük, az függ attól is, hogyan határozzuk meg a felnőttképzést magát és annak feladatait. Ennek függvényében a kezdetek még korábbi időre is tehetők.
Ezen időben messzi kezdetek ellenére és a felnőttképzés történetében tapasztalható „csúcsok" dacára a felnőttképzés történetével kapcsolatos kutatások hosszú időn keresztül igen nehéz helyzetben voltak - legalábbis a legtöbb közép-európai országban.
Ennek sok oka volt. A felnőttképzésben mindig is dominált a gyakorlat, és ha már kutatásokat végeztek, akkor elsősorban az aktuális kérdések, és a kutatás eredményeivel igazolható gyakorlati érdeklődés állt az előtérben. így pedig a terület saját történetének a feltárása szenved csorbát. Az egyes országokra jellemző professzionalitás hiánya, vagy csekély mértéke ugyancsak nem kedvezett a történeti kérdésfeltevések iránti kutatói érdeklődésnek. Ugyanez vonatkozik a felnőttképzésnek az állami forrásokból való notórius alulfinanszírozására is, úgy, hogy emiatt a történetének feldolgozásához szükséges minimális pénzügyi eszközök sem álltak rendelkezésre.
A felnőttképzés, és főként annak története azonban tudományos kutatói szempontból sem jelentett sokszor fontos témát, ennek tudható be, hogy sok ország egyetemén alig történtek kezdeményezések abban a tekintetben, hogy a felnőttképzés történetének oktatási-, kulturális-, és tudománytörténeti szempontból rendkívül érdekes kérdését közelebbről kutassák.
A nyolcvanas években azonban változás következett be. Egyszerre több, azóta rendszeresen megrendezett, a felnőttképzés történetével foglalkozó nemzetközi konferenciára és szimpóziumra került sor.
Egyes országokban a felnőttképzés és népfőiskolák archívumait is létrehozták, amelyek munkatársai a történeti kutatásokat ösztönzik, könnyítik, forrásanyagokkal megalapozzák, és ami a legfontosabb, gondoskodnak a folyamatosságról és a minőségről.
A konferenciák és az archiválási tevékenység számos publikációban jelentkezett, és egyúttal a hasonló területen tevékenykedő kutatók szakmai kapcsolatait is létrehozták. Az osztrák népfőiskolai archívum még folyóiratot is kiad „Spurensuche" (Nyomkeresés) címen, amely a népművelés történetével és annak tudományos feldolgozásával foglalkozik.
A fentiekben vázolt tevékenység közös jellemzője, hogy országokat átfogó, hálózatszerű együttműködéséről van szó, amelynek keretében elsősorban egyetemeken dolgozó, de egyetemeken kívül is tevékenykedő kutatóknak és a felnőttképzés gyakorlati területein dolgozó szakembereknek az együttműködéséről van szó. Vissza

Tartalom

A sorozatszerkesztő előszava............................................................................5
Előszó................................................................................................................7
A kezdetektől a felvilágosodásig........................................................................11
Jurij Jug:
Felnőttképzés és társadalmi mozgalmak Szlovéniában
Történelmi áttekintés a XVIII. és XIX. századról...........................................12
Elke Gruber:
A szakmai továbbképzés története Ausztriában
Első megközelítés............................................................................................18
Wilhelm Filla:
A felvilágosodás mint a "modem irányzatok" előfutára és eleme
az osztrák népművelésben...............................................................................30
Soós Pál:
A felvilágosodás kezdetei és tő jellemzői a magyar kultúrában és
felnőttnevelésben.............................................................................................49
Milada Brtková:
Felnőttnevelés és -képzés Szlovákiában a XVIII. században.........................57
1848-tól a századfordulóig.................................................................................61
Franz Pöggeler:
A felnőttképzés története Németországban 1848-1900-ig.............................62
Milán Kips:
A Matica Slovenská és szerepe a felnőttképzésben........................................84
Kamil Skoda:
Felnőttképzés a cseh tartományokban a felvilágosodás korában....................89
Hans Altenhuber:
Egyetemi keretek között folyó népművelés Közép-Európában.......................92
Felkai László:
Felnőttképzés a korai magyarországi munkásmozgalom keretei között
(1848-1900).....................................................................................................96
Berta Friedl-Sieglhuber:
A mezőgazdasági társaságok, mint a paraszti (tovább) képzés ösztönzői.....102
Volker Otto:
Az olvasótársaságoktól a munkásművelődési egyesületekig vezető út.........113
A két világháború közötti időszak..................................................................121
Zenon Jasinski:
Felnőttképzés Lengyelországban (1918-1939 között).................................122
Heribert Hinzen:
A népfőiskolák 1919-es alapítása fennállásuk 75. évfordulója
alkalmából megjelentetett emlékkönyvek tükrében......................................129
Ilija Lavrnja - Silvije Pongrac:
A horvátországi felnőttképzés irányzatai 1918-tól máig..............................147
Maróti Andor:
Egyetemi hallgatók népművelési tevékenysége Dél-Magyarország
falvaiban 1934 és 1944 között........................................................................156
Jana Bezensek:
A szlovéniai oktatás- és nevelésügy társadalmi célkitűzései a két
világháború közötti időszakban (1918-1941)...............................................162
Frantisek Mezihorák:
Az európaiság - az andragógia elmulasztott esélye a két világháború
között.............................................................................................................171
Emil Gímes:
A Masaryk Munkásakadémia hatása Csehszlovákiában a két
világháború közötti időszakban.....................................................................177
Martha Friedenthal-Haase:
„ítélőképesség" - a művelődési célok történeti-rendszerező vizsgálata.......182
Metód Cernetic - Janez Jereb:
A Gorenjskai terület vállalati dolgozóinak oktatása és továbbképzése
az 1918-1945 közötti időszakban..................................................................198
Dokumentáció
Wolfgang Seitter:
A történeti-összehasonlító felnőttoktatási kutatások problémái és azok
megközelítésének módjai...............................................................................211
Helmut Konrád:
Történelmi műhelyek....................................................................................217
Függelék............................................................................................................225
Egyéb konferenciaanyagok listája
A sorozatszerkesztő előszava, valamint összefoglaló angol nyelven............228
A sorozatszerkesztő előszava, valamint összefoglaló német nyelven..........232
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A felnőttképzés története Közép-Európában: a felvilágosodástól a II. világháborúig A felnőttképzés története Közép-Európában: a felvilágosodástól a II. világháborúig
Állapot:
2.440 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba
konyv