A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A felsőoktatás minősége

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: FKI
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 159 oldal
Sorozatcím: Felsőoktatás és munkaerőpiac
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-404-413-1
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Munkaerőpiac orientációjú minőségbiztosítási rendszer a felsőoktatásban c. kutatás1 célja az volt, hogy elemezze a minőség gazdasági és felsőoktatási értelmezése közötti azonosságokat és... Tovább

Előszó

A Munkaerőpiac orientációjú minőségbiztosítási rendszer a felsőoktatásban c. kutatás1 célja az volt, hogy elemezze a minőség gazdasági és felsőoktatási értelmezése közötti azonosságokat és eltéréseket, ezek hatását a felsőoktatási minőségpolitikára és minőségbiztosításra. Megvizsgáltuk a felsőoktatás minőségbiztosításának sajátosságait, s felvázoltuk egy munkaerő-piaci orientációjú minőségbiztosítási rendszer indikátorait, szervezeti elemeit és folyamatait. Feltártuk a munkaadók felsőoktatással szembeni minőségi elvárásait, megvitattuk a gazdasági szféra aktorainak feladatait, bevonhatósági lehetőségét a felsőoktatás minőségbiztosítási folyamataiba és a döntésekbe. Felvázoltuk a felsőoktatás munkaerő-piaci orientációjú minőségbiztosítási rendszerének elemeit, központi szervezetét és intézményi elemeit, feltételeit.
A kutatás második részében a Minőségi Díj felsőoktatási alkalmazhatóságát vizsgáltuk. Célunk az volt, hogy elemezzük a felsőoktatás sajátosságait a Minőségi Díj aspektusából. Ennek érdekében elemeztük a Díj szervezeti, pályázati és kritériumrendszerét. Felvázoltuk a Nemzeti Felsőoktatási Minőségi Díj alapításának feladatait, a szervezeti és a pályázati rendszerét, valamint a felsőoktatási intézmények esetében kialakítandó követelményrendszerét, illetve a megvalósítás lépéseit és feladatait. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
POLÓNYI ISTVÁN
A MUNKAERŐPIACRA ORIENTÁLT FELSŐOKTATÁSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS
Bevezetés 10
A minőség értelmezése - általában és a felsőoktatásban 11
Minőségbiztosítás az akkreditációtól a piacig 14
A gazdasági szféra minőségi elvárásai - egy empirikus vizsgálat 18
A jövő felsőoktatási minőségbiztosítása 21
A kormányzati minőségbiztosításról általában 21
A felsőoktatási minőség lehetséges indikátorai 23
A felsőoktatás ágazati minőségfejlesztési rendszere a törvény alapján - javaslatok 24
Javaslat az ágazati felsőoktatási minőségirányítás szervezetére 26
A Minőségi Díj felsőoktatási alkalmazhatósága 27
A magyar Nemzeti Minőségi Díj modellje 27
Befejezésül 31
Irodalom 32
SIKLÓS BALÁZS
A MUNKÁLTATÓI OLDAL IGÉNYEIT IS FIGYELEMBE VEVŐ FELSŐOKTATÁSI
MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZEREK
Az intézményi autonómia 39
Alkalmazhatóság 40
Lehetséges problémák a minőségbiztosítással kapcsolatban 41
Indikátorok és standardok 42
Nemzetközi kitekintés 43
Francia tapasztalatok 44
Dél-afrikai tapasztalatok 47
Japán tapasztalatok 48
Az Egyesült Államok tapasztalatai 49
Irodalom 51
POLÓNYI ISTVÁN
A FELSŐOKTATÁS MINŐSÉGE ÉS A GAZDASÁGI SZFÉRA ELVÁRÁSAI
- EGY EMPIRIKUS VIZSGÁLAT
Bevezetés 55
A kérdőív 55
A minta 61
A kérdések értékelése 63
A kérdéscsoportok átlagos súlyszámai 63
A jelentkezők sajátosságai (5. kérdés) 65
A kar és az oktatók jellemzői (8. kérdés) 68
A hallgatók jellemzői (9. kérdés) 70
A hallgatói vélemények (6. és 7. kérdés) 72
A végzettek társadalmi gazdasági beilleszkedésének (2. és 3. kérdés) 75
Az intézmények jellemzői (4. kérdés) 78
Az oktatás jellemzői (10. kérdés) 80
Oktatáshatékonysági mutatók (11. kérdés) 82
A szereplők elégedettsége (12. kérdés) 84
A felsőoktatás minőségének megítélése szempontjából releváns szereplők (13. kérdés) 86
A legmagasabb pontszámot kapott 15 tényező 88
A legmagasabb pontszámot kapott 15 tényező tulajdonviszony szerint 89
A legmagasabb pontszámot kapott 15 tényező szektor szerint 91
A humánerőforrás fejlesztési tervvel rendelkező és nem rendelkező vállalatok pontszámai
közötti különbség 93
A vállalat és a felsőoktatás kapcsolatának hatása a pontszámokra 94
Melléklet 96
BÁLINT JULIANNA
A MINŐSÉGI DÍJ FELSŐOKTATÁSI ALKALMAZHATÓSÁGÁNAK VIZSGÁLATA
Bevezetés í§5
A minőségi díjak általános ismertetése 105
Az EFQM-modell nyolc alapelve a következő 105
A modellek alkalmazása a felsőoktatásban 115
Az EFQM Kiválóság Modell alkalmazásának példái 124
Az önértékelés tapasztalatai a bemutatott intézményekben 132
A minőségdíj oktatási alkalmazásának hazai helyzete és tapasztalatai 133
Közoktatás 133
A Szakiskolai Önértékelési Modell 135
Felsőoktatás 137
Az önértékelés megvalósítása 144
Feladatok, lépések 144
Az önértékelés végzéséhez szükséges készségek 144
Az önértékelést befolyásoló tényezők 146
A minőségdíj-modell alkalmazásának várható eredményei és fejlesztése
a hazai felsőoktatásban 148
Összefoglalás 154
Javaslatok 156
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv