| I. kötet | |
| Előszó | 7 |
| Bevezetés | 19 |
| A fényképezés | 21 |
| Történelmi áttekintés | 22 |
| Korai nézetek és irányzatok | 22 |
| Mai nézetek és irányzatok | 30 |
| Módszeres megfontolások | 38 |
| Az alapvető esztétikai elv | 38 |
| A fotográfus megközelítése | 41 |
| Affinitások | 51 |
| Hatások | 56 |
| A művészet kérdései | 59 |
| A film általános jellemvonásai | 63 |
| Alapfogalmak | 65 |
| A kifejezőeszköz sajátosságai | 66 |
| A két főirányzat | 69 |
| Lumiére és Mélies | 70 |
| A realista irányzat | 76 |
| A formaalkotó irányzat | 79 |
| A két irányzat összeütközése | 81 |
| Kinematográfiai megközelítés | 82 |
| A művészet kérdései | 86 |
| A fizikai lét megragadása | 91 |
| Rögzítő funkciók | 92 |
| A mozgás | 92 |
| Élettelen tárgyak | 97 |
| Feltáró funkciók | 99 |
| Rendszerint nem látható dolgok | 99 |
| Tudatunkat megbénító jelenségek | 121 |
| A valóság különleges formái | 124 |
| Eredendő rokonságok | 127 |
| Beállíthatatlanság | 127 |
| A véletlen | 131 |
| A végtelenség | 134 |
| Huszonnégy egymást követő óra | 134 |
| Átmenetek | 135 |
| A meghatározatlanság | 143 |
| Pszichofizikai összefüggések | 143 |
| A film-szerkesztés alapelve | 146 |
| Az "életfolyam" | 150 |
| Ismét az utca | 151 |
| Színpadi körjátékok | 153 |
| Színterek és alkotóelemek | 157 |
| Történelem és fantázia | 159 |
| Történelem | 159 |
| Nehézségek | 159 |
| Megalkuvások | 163 |
| Fantázia | 170 |
| Az analízis sémái | 172 |
| Színpadszerű megoldások | 174 |
| Kinematográfiai eszközök alkalmazása | 180 |
| A fizikai valóság kifejezései | 187 |
| Észrevételek a színészről | 193 |
| Tulajdonságok | 193 |
| A vitalitás | 195 |
| Esetlegesség | 196 |
| A fizikum | 198 |
| Funkciók | 199 |
| Tárgy a tárgyak között | 201 |
| Típusok | 202 |
| A nem színész | 202 |
| A hollywoodi sztár | 206 |
| A hivatásos színész | 208 |
| Dialógus és hang | 211 |
| Bevezetés | 211 |
| Kezdeti aggodalmak | 211 |
| Alapvető követelmények | 213 |
| A dialógus | 214 |
| A beszélt szó szerepe | 214 |
| A szinkronizálás különböző módjai | 230 |
| Maguk a hangok | 256 |
| A hangok természetéről | 256 |
| A hangok szimbolikus jelentőségének kiaknázása | 259 |
| Szerep | 263 |
| A szinkronizálás módjai | 265 |
| A zene | 275 |
| A zene fiziológiai funkciói | 275 |
| A film őskorában | 275 |
| A zene, a képek és a néző | 276 |
| Esztétikai funkciók | 289 |
| Kommentáló zene | 269 |
| Valóságos zene | 300 |
| A zene, mint a film központi magja | 316 |
| A néző | 325 |
| Hatások | 325 |
| Az érzékszervekre gyakorolt hatás | 326 |
| Csökkenő tudatosság | 328 |
| Kis kitérő: propaganda és film | 330 |
| Álmodozás | 337 |
| Engedmények | 344 |
| Film és televízió | 344 |
| Élet-éhség | 346 |
| Az életfelfogás | 350 |
| A film az élet "csillogó kereke" | 351 |
| Gyermeki mindenhatóság | 352 |
| Visszatérés álomországból | 354 |
| A kompozíció | 361 |
| A kísérleti film | 363 |
| Bevezetés: a filmek két fő típusa | 363 |
| Eredetek | 367 |
| Az avantgárd-mozgalom | 367 |
| Az avantgárd példamutatása | 368 |
| Avantgárd célkitűzések | 369 |
| A történet körüli viták | 369 |
| Kinematográfikus nyelvezet | 3771 |
| A fizikai valóság | 372 |
| "A legkevésbé realista művészet" | 374 |
| Avantgárd irányzatok | 376 |
| "ENTR' ACTE" | 376 |
| Ritmusláz | 379 |
| Minden a tartalom | 387 |
| Következtetések | 396 |
| Tényközlő filmek | 399 |
| Bevezetés | 399 |
| Műfajok | 399 |
| Jellegzetességek | 400 |
| Körülhatárolás | 401 |
| Képzőművészeti filmek | 403 |
| A háromdimenziójú valószerűség növekvése | 403 |
| Kísérletező irányzat | 405 |
| A dokumentáló irányzat | 412 |
| Dokumentumfilmek | 415 |
| A figyelem összpontosítása a fizikai valóságra | 416 |
| A fizikai valóság semmibevevése | 427 |
| Újra felbukkan a story | 437 |
| A színpadi történet | 443 |
| Bevezetés | 443 |
| Forma és tartalom | 443 |
| Egy nem-kinematográfikusu story-típus | 444 |
| Eredet és források | 445 |
| Jellegzetességek | 449 |
| Az emberi kapcsolatok hangsúlyozása | 449 |
| Komplex egységek | 450 |
| A jelentés különválasztható gyökerei | 454 |
| Egész, amelynek célja van | 455 |
| Áthidaló kísérletek | 456 |
| A "legcsodálatosabb dolgok" | 456 |
| Két alternatíva | 464 |
| Összegezés | 474 |
| Megoldhatatlan dilemma | 474 |
| Dicséretreméltó megoldatlanság D. W. Griffithnél | 476 |
| Közjáték: a film és a regény | 479 |
| Hasonlóságok | 479 |
| A film és a regény egyaránt az élet teljességének megragadására törekszik | 479 |
| A film és a regény egyaránt végtelenségre törekszik | 481 |
| Eltérések | 482 |
| Formai sajátosságok | 482 |
| Két világ | 488 |
| Regények filmrealkalmazásáról | 493 |
| Küllönbségek a kinematográfikus minőségekben | 493 |
| A regények tartalma | 494 |
| Kinematográfikus adaptáció | 495 |
| Nem kinematográfikus adaptáció | 499 |
| A "talált történet" és az epizód | 505 |
| A "talált történet" | 506 |
| Meghatározások | 506 |
| Típusok | 507 |
| Az epizód | 517 |
| Meghatározások | 517 |
| Típusok | 519 |
| Szerkezet | 523 |
| A keret-megoldás | 535 |
| Tartalmi kérdések | 539 |
| A tartalom három aspektusa | 539 |
| Nem kinematográfikus tartalom | 541 |
| Fogalmi okfejtés | 542 |
| A tragikum | 544 |
| Kinematográfikus tartalom | 555 |
| Témakör | 555 |
| Alapgondolatok | 559 |
| Epilógus | 581 |
| A film korunkban | 583 |
| Felsőbbség illeti-e meg a benső életet? | 583 |
| Az intellektuális világ | 587 |
| "Régi hitek romjai" | 587 |
| Lehetőségek | 589 |
| Utak a semmibe | 595 |
| Feladatok | 602 |
| A tapasztalat és annak anyaga | 605 |
| "A naplemente pompája" | 605 |
| A kezünk ügyében lévő valóság | 608 |
| A fizikai valóság, mint a film területe | 610 |
| A fizikai valóság felszabadítása | 613 |
| Művészet, amely más mint a többi | 613 |
| A mindennapi élet pillanatai | 619 |
| Tárgyi bizonyítékok | 622 |
| A lábtól a csúcsig | 630 |
| "The Family of Man" | 632 |
| Bibliográfia | 637 |