| Bevezetés | |
| A tárgy meghatározása | 5 |
| A tanulók életkori sajátosságairól | 9 |
| A gyermek testi fejlődése | 11 |
| Az egyes életkorok általános jellemzése | 13 |
| Oktatás és nevelés a fizikaórán | |
| A gimnáziumi fizikatanítás célja | 19 |
| Az oktatási feladatok | 22 |
| A nevelési feladatok | 23 |
| A dialektikus materialista világnézet alakítása | 25 |
| A természettudományos gondolkodás fejlesztése | 33 |
| Egyéb nevelési feladatok | 44 |
| A politechnikai képzésről | 46 |
| Az iskolai fizikai ismeretszerzésről | |
| Fizikai tapasztalatok szerzése az iskolában | 55 |
| A fizika fogalmi rendszerének iskolai kialakítása | 61 |
| A fizika törvényeinek iskolai feltárása | 78 |
| A fizika mint iskolai tantárgy | |
| A fizikatantárgy helyzetének alakulása | 90 |
| A gimnázium fizikatantárgy tartalma | 92 |
| A fizika tankönyveiről | 100 |
| A fizika tanításának és tanulásának módszerei | |
| A fizikatanítás módszereinek fejlődése | 103 |
| Az ismeretanyag szóbeli kifejtésének lehetőségei a fizikaórán | 108 |
| Szemléltetés a fizikatanításban | 122 |
| A tanár előadási kísérletei és mérései | 122 |
| A szemléltetés egyéb eszközei | 142 |
| A tábla használata | 150 |
| Üzemlátogatások | 158 |
| A komplex szemléltetés | 162 |
| A tanulók önállóbb fizikai problémamegoldásai | 163 |
| A tanulói kísérletezés és mérés | 164 |
| Fizikai feladatok megoldása | 168 |
| A fizika otthoni tanulásának módszerei | 190 |
| A tanulók munkájának ellenőrzése és értékelése | |
| Az ellenőrzés területei és módszerei | 196 |
| Az osztályozás néhány kérdése | 206 |
| A fizikaórák felépítése és elemzése | |
| Részletek a tanítási órák elméletéből | 213 |
| A fizikaórák típusai | 216 |
| A bevezető óra | 218 |
| Az új ismeretek feldolgozása | 220 |
| Az ismétlés és rendszerezés | 222 |
| A kombinált óra | 228 |
| Az óraelemzésről | 229 |
| A fizikaórák tervezése és előkészítése | |
| A tervező munka jelentősége | 233 |
| A tanár sokoldalú felkészültségésnek biztosítása | 235 |
| A tanár munkatervei | 237 |
| A tanmenet | 237 |
| Az óravázlat | 241 |
| A gyakorlati órák szervezése és vezetése | |
| A fizikai gyakorlati órák célja | 257 |
| A munkafeladatok | 258 |
| A gyakorlati órák tárgyi feltételei | 264 |
| A gyakorlati órákon folyó munka szervezése | 266 |
| A tanár munkaterve | 268 |
| A tanulók előkészítése | 270 |
| A gyakorlati órák vezetése | 276 |
| A tanulók munkájának ellenőrzése és értékelése | 279 |
| A fizikatanítás tárgyi feltételei | |
| A fizika tanításához szükséges termek | 283 |
| A fizika tanításához szükséges eszközök | 288 |
| Segédkészülékek | 289 |
| Mérőeszközök, mérőműszerek és tartozékaik | 291 |
| Demonstrációs eszközök | 291 |
| A tanulói kísérletezés és mérés eszközei | 294 |
| Egyéb szemléltető eszközök | 296 |
| Az eszközök használata és nyilvántartása | 296 |
| Adatok néhány bonyolultabb eszköz megismeréséhez | 297 |
| Vetítőgépek | 297 |
| Elektromos mérőműszerek | 307 |
| Áramforrások és egyenirányítók | 312 |
| Elektromos ellenállások | 322 |
| A demonstrációs iskolai rádiópad | 324 |
| Az elektronsugaras rezgésvizsgáló (katódsugár-oszcilloszkóp) | 340 |
| A tanári szakkönyvtár | 347 |
| A szertár fejlesztése | 353 |
| A fizika tanításának és tanulásának különleges formái | |
| A fizikai (technikai) osztályon kívüli foglalkozások sajátosságai | 357 |
| Az osztályon kívüli foglalkozások szervezeti formái | 359 |
| Az iskolai fizikai szakkör | 359 |
| Az üzemi szakkör | 363 |
| A fizikai és technikai délutánok | 363 |
| A tanfolyamok | 364 |
| Az elmaradt tanulókkal való foglalkozás | 365 |
| A természettudományos ismeretterjesztés | 366 |
| Tárgymutató | 369 |