| I. kötet | |
| A szerző előszava | 3 |
| A fizika módszertanának általános kérdései | |
| A fizika módszertanának feladatai | |
| A fizika mint tudomány | 9 |
| A fizika mint tantárgy | 10 |
| A fizika módszertana és annak feladatai | 11 |
| A középiskola fizika tananyagának tartalma és feladatai | |
| A hétéves iskola általános feladata | 13 |
| A fizika alapfokú tanyagának feladatai | 14 |
| A tanulók fizikai ismereteinek tartalma | 15 |
| Kísérlet és elmélet a fizika-tananyagban | 16 |
| A fizikai elmélet elemei az általános iskolai fizikai tananyagban | 20 |
| A fizika és a technika történetének elemei a fizika tanításában | 25 |
| Politechnikai képzés és a fizika tanításának nevelési feladatai | 38 |
| A fizika tanításának nevelési feladatai | 42 |
| A fizika tanításának módszerei | |
| A fizikaórák megszervezése | |
| A fizikaórák szerkezete | 47 |
| Készülés a fizikaórára | 61 |
| Fizikai bemutatások | |
| A bemutatások formái | 65 |
| A kísérletek bemutatásának jelentősége | 66 |
| Szemléltető eszközök | |
| A szemléltető eszközök jelentősége és fajtái | 70 |
| Gépek és alkatrészeik | 71 |
| Gyűjtemények | 77 |
| Képek | 79 |
| Grafikonok | 88 |
| Diagrammok | 90 |
| Diapozitívek és episzkópikus vetítés | 93 |
| A film | 97 |
| Rajzolás a fizikaórákon | |
| A rajzok jelentősége | 107 |
| A rajzokkal szemben támogatott legfontosabb módszertani követelmények | 112 |
| Laboratóriumi munkák | |
| A laboratóriumi munkák jelentősége és fajtái | 116 |
| A laboratóriumi munkák módszertana | 122 |
| A laboratóriumi munkák megszervezése és irodalma | 130 |
| A kirándulások | |
| A kirándulások rendeltetése és fajtái | 136 |
| A kirándulások tárgyköre | 139 |
| Kirándulások szervezése és lebonyolítása | 145 |
| Fizikai feladatok | |
| A feladatok megoldásának céljai | 150 |
| Gyakorló feladatok | 152 |
| Fizikai feladatok | 154 |
| Kérdő feladatok | 164 |
| Szórakoztató feladatok | 170 |
| Grafikonok alkalmazásával megoldható feladatok | 172 |
| Matematika a fizika órákon | 174 |
| A feladatok megoldásának technikája és leírásuk alapja | 179 |
| A megoldandó feladatok kiválasztásának sorrendje | 182 |
| Irodalom | 184 |
| A fizikatanítás tervének elkészítése. Ismétlés | |
| A tanterv elkészítése | 187 |
| A tanulók ismereteinek számonkérése | 194 |
| Ismétlés | 202 |
| Fizikai tankönyvek | |
| A fizika-tankönyv | 205 |
| A tanulók otthoni olvasmányai | 208 |
| A tanár könyvtára | 210 |
| Osztályonkívüli foglalkozások fizikából | |
| Az osztályonkívüli foglalkozások formái és jelentősége | 214 |
| Osztályonkívüli foglalkozások | 218 |
| Szakkörök | 235 |
| Kiegészítő foglalkozások az elmaradott és a kitűnő tanulókkal | 247 |
| A tanterv egyes tárgyainak módszertana | |
| A fizika tanterve | |
| A közép- és hétéves iskolák fizikai tantervének általános áttekintése | 249 |
| Az anyag radiális, koncentrikus és lépcsőzetes elosztása | 252 |
| A hétéves iskola tantervének tartalma | 255 |
| Módszertani utasítások a "Legegyszerűbb mérések" c. fejezethez | |
| A fejezet tartalma | 258 |
| Módszertani megjegyzések | 259 |
| Bevezető a fizika tanításához | 263 |
| Hosszúság, terület és térfogat mérése | 268 |
| Súly mérése. Fajsúly | 275 |
| Erők és mérésük | 282 |
| Módszertani utasítások "A szilárd, folyékony és légnemű testek tulajdonságai" c. fejezethez | |
| A fejezet tartalma | 289 |
| Bevezető | 290 |
| A szilárd test tulajdonságai. A nyomás | 291 |
| Folyadékok tulajdonságai | 299 |
| Archimedes törvénye folyadékokra | 305 |
| Gázok tulajdonságai | 307 |
| Archimedes törvénye gázokra | 316 |
| Általános módszertani megjegyzések a "Hőtan" c. fejezethez | |
| A tanterv változatai a hőtannál | 320 |
| A kinetikai elmélet jelentősége | 321 |
| Bevezető a hőtan fejezetéhez | 322 |
| A testek kitágulása melegítés közben | 322 |
| A hő terjedése | 329 |
| A hőmennyiség | 338 |
| Olvadás | 344 |
| Forrás és párolgás | 349 |
| A kinetikai elmélet elemei | 354 |
| Módszertani utasítások az "Elemi ismeretek a mechanikából" c. fejezethez | |
| A tanterv tartalma | 357 |
| Módszertani megjegyzések a mechanika tantervéhez | 359 |
| A bevezetés | 360 |
| A mozgás formái. A tehetetlenség | 361 |
| A súrlódás | 365 |
| Munka és teljesítmény | 368 |
| Egyszerű gépek | 372 |
| Az energia fogalma | 377 |
| Gépek | 386 |
| Az elektromosságtanra vonatkozó módszertani megjegyzések | |
| Az elektromosságról szóló tananyag helye és tartalma | 397 |
| Az alapfogalmak bevezetése az elektromosség tanításában | 399 |
| Az elektronelmélet | 401 |
| Analógiák az elektromosság tanításában | 403 |
| Módszertani utasítások az "Elektromosság" c. fejezethez | |
| Bevezető | 409 |
| Az elektrosztatika elemei | 410 |
| Az elektromos áram, ismertetőjelei és iránya | 416 |
| Elektromos áramforrások | 418 |
| Az elektromos áramkör | 423 |
| Az elektromos áram erőssége | 428 |
| Az ellenállás | 437 |
| Az áram feszültsége, munkája és teljesítménye | 439 |
| Ohm törvénye | 445 |
| Az elektromos energia átalakítása hővé | 449 |
| Mágnesség és elektromosság | 457 |
| Elektromos energia átalakítása mechanikai energiává | 466 |
| A mechanikai energia átalakítása elektromos energiává | 479 |
| Az elektromos energia távvezetése és szétosztása | 486 |
| Módszertani utasítások az "Elemi ismeretek a fénytanból és hangtanból" c. fejezethez | |
| A fejezet tartalma | 492 |
| Módszertani megjegyzések | 493 |
| Bevezető | 494 |
| A fény terjedése | 496 |
| A fény visszaverődése | 500 |
| A fénytörés | 505 |
| A fény részei | 513 |
| Elemi ismeretek a hangtanból | 516 |
| II. kötet | |
| A szerző előszava | 3 |
| A hétéves iskola fizikai szertára | |
| A fizikai bemutató kísérletek módszertanának és technikájának alapjai a hétéves iskolában | |
| Az iskolai fizikai kísérletek osztályozása | 9 |
| A fizikai kísérletek módszertanának és technikájának viszonya | 11 |
| A bemutató kísérletek | 13 |
| A laboratóriumi rend | 21 |
| Biztonsági rendszabályok | 23 |
| A fizikai szertár felszerelése | |
| Helyiség és bútorzat | 26 |
| A fizikai szertár és laboratórium különleges berendezése | 36 |
| Műhely | 50 |
| Könyvtár | 53 |
| Fizikai készülékek | |
| A fizikai készülékek osztályozása | 54 |
| A bemutatás láthatóságának biztosítása | 56 |
| Segédkészülékek | 66 |
| Vetítőkészülékek | 75 |
| Technikai modellek | 93 |
| Mérőeszközök | 103 |
| Műszerek a laboratóriumi munkákhoz | 120 |
| Elektromos áramforrások | 123 |
| Melegítő készülékek | 136 |
| A készülékek megőrzése | 142 |
| Bemutató kísérletek a hétéves iskolában | |
| Módszertani utasítások a tanítójelöltek számára a fizikai kísérletek módszertani és technikai gyakorlata során végzendő munkákhoz | 149 |
| Diapozitívek és készülékek vetítése | |
| Diapozitívek diaszkópikus vetítése | 151 |
| Episzkópikus vetítés | 157 |
| Készülékek diaszkópikus vetítése | 159 |
| Árnyképvetítés | 162 |
| Egyszerű fizikai mérések bemutató kísérletei | |
| Hosszúság, térfogat és súly mérése | 171 |
| Erők és mérésük | 173 |
| A szilárd, cseppfolyós és légnemű testek tulajdonságait bemutató kísérletek | |
| A szilárd testek tulajdonságai | 177 |
| Cseppfolyós testek tulajdonságai | 179 |
| Archimedes törvénye folyadékokra és gázokra | 190 |
| A gázok tulajdonságai | 203 |
| Légszivattyúk | 217 |
| Molekuláris jelenségek | 235 |
| Mechanikai bemutató kísérletek | |
| A mozgások fajai. Tehetetlenség. Súrlódás | 243 |
| A munka és energia. Egyszerű gépek | 250 |
| Bemutató kísérletek a hőtanhoz | |
| Melegítők és edények | 261 |
| A testek hőokozta kiterjedése | 263 |
| A hő terjedése | 273 |
| A hőmennyiség | 292 |
| A testek halmazállapotváltozása | 293 |
| Hőerőgépek | 301 |
| Bemutatások az elektromosságtanhoz | |
| Óvatossági rendszabályok a készülékek rongálódásának elkerülésére | 302 |
| Elektrosztatika | 311 |
| Az elektromos áramkör. Reosztátok | 324 |
| A kémiai energia átalakulása villamos energiává és viszont | 331 |
| Mérőműszerek. Az elektromos áram törvényei | 342 |
| Az áram hőhatása | 359 |
| Mágnesség | 370 |
| Elektromágnesség | 381 |
| A vezető mozgása a mágneses erőtérben. Elektromotorok | 397 |
| Elektromágneses indukció | 412 |
| A váltóáram | 427 |
| Bemutatások a fénytan és a hangtan köréből | |
| Általános észrevételek a fénytani kísérletekhez | 437 |
| A fény terjedése | 439 |
| A fény visszaverődése | 443 |
| A fénytörés | 450 |
| Színszórás. A testek színe | 461 |
| Hangtan | 472 |
| Laboratóriumi foglalkozások a hétéves iskolában | |
| Módszertani megjegyzések a laboratóriumi munkához | |
| A laboratóriumi munkák eredményének felhasználásáról | 481 |
| Mérési hibák és azok befolyáas a számításokra | 484 |
| A főiskolai hallgatók laboratóriumi gyakorlatai | 492 |
| Alapvető mérések laboratóriumi gyakorlatai | |
| Hosszúságmérés | 495 |
| Terület- és térfogatmérések | 502 |
| Súlymérés és fajsúly meghatározása | 506 |
| Laboratóriumi gyakorlatok a mechanikából | |
| Emelő. Mérés dinamométerrel | 511 |
| Laboratóriumi gyakorlatok a hőtanból | |
| Hőmérsékleti grafikonok | 518 |
| Kalorimetria | 522 |
| Laboratóriumi gyakorlatok az elektromosságból | |
| Az elektromos áramkör | 527 |
| Elektromos mérések | 534 |
| Mágnesség. Elektromágnesség | 542 |
| Laboratóriumi gyakorlatok a fénytanból | |
| Visszaverődés és fénytörés | 548 |
| Képek előállítása lencsével | 554 |
| Függelék | |
| Akkumulátortöltés | 558 |
| Szélmotoros iskolai áramfejlesztő telep | |
| A fizikai kísérlet módszertanára és technikájára vonatkozó irodalom jegyzéke | 566 |