| Előszó | 7 |
| A defektológia alapfogalmai | 9 |
| A defektus fogalma | 9 |
| A defektivitás fogalma | 9 |
| A defektológia fogalma | 10 |
| A speciális pedagógia | 11 |
| A fogyatékos gyermekek szelekciója | 14 |
| Defektológiai diagnosztika | 18 |
| Az anamnézis | 21 |
| A diagnózis | 23 |
| Defektológiai megelőzés | 36 |
| A különös gondozást igénylő gyermekek iskolái | 38 |
| Áthelyezés a különös gondozást igénylő ifjúság iskoláiba | 41 |
| A tanítóképzés | 44 |
| A szakvizsgák | 51 |
| Főiskolai képzés | 51 |
| Tudományos munkahelyek | 52 |
| Szaklapok | 56 |
| A tanulók némely rendellenességei | 58 |
| A rendellenességek jelentősége a nevelés szempontjából | 58 |
| Az ideges gyermek | 60 |
| A tudat zavarai | 65 |
| A pszichikai zavarok határesetei | 68 |
| A balkezes gyermekek | 79 |
| Az orrgaratmandula túltengése | 84 |
| A beteg gyermekek | 86 |
| Kórházi iskolák | 89 |
| Az értelmi fogyatékos gyermek | 94 |
| Jellegzetes ismertetőjelek | 94 |
| Olligofrénia | 94 |
| A demencia | 96 |
| Az értelmi fogyatékos gyermekek típusai | 97 |
| Az értelmi fogyatékosság megnyilvánulási formái | 98 |
| Az értelmi fogyatékosság fokozatai | 100 |
| A debilisek társadalmi hasznossága | 102 |
| Az értelmi fogyatékos gyermekek iskolái | 103 |
| A kisegítő iskolák | 104 |
| Kisegítő iskolák az imbecillis gyermekek számára | 108 |
| Iparitanuló-iskolák | 110 |
| A nehezen nevelhető gyermekek | 112 |
| A magatartási szokások | 112 |
| A nevelés jelentősége | 113 |
| Magatartási rendellenességek | 114 |
| Bűnöző gyermekek és fiatalkorú bűnözők | 122 |
| A nehezen nevelhető gyermekek iskolái | 125 |
| Osztályozó gyermekotthonok mellett létesített kilencéves alapiskolák | 126 |
| Gyermekotthonnal egybekapcsolt kilencéves alapiskolák | 127 |
| Védőnevelést nyújtó ifjúsági otthonok | 129 |
| A beszédhibás gyermek | 130 |
| Jellegzetes ismertetőjelek | 130 |
| A beszéd motorikus analizátora | 131 |
| A beszédszervek | 133 |
| A hallás jelentősége a beszédben | 134 |
| A mintaszerű beszéd | 135 |
| A beszédhibák | 136 |
| A pöszeség | 136 |
| Az orrhangzós beszéd | 142 |
| A dadogás | 146 |
| A hadarás | 154 |
| A hallónémaság | 155 |
| Logopédiai szolgálat | 162 |
| A beszédhibás gyermekek számára létesített iskolák | 165 |
| Kilencéves alapiskola a beszédhibás gyermekek részére | 165 |
| Kilencéves alapiskola a nem beszélő gyermekek számára | 166 |
| A hallási fogyatékos gyermek | 168 |
| Jellegzetes vonások | 168 |
| A hallási analizátor | 169 |
| Hallásvizsgálat | 170 |
| A hallási analizátor zavarai | 171 |
| A süket gyermekek nevelése a családban | 174 |
| A jelbeszéd | 177 |
| A süketség és következményei | 179 |
| A hallásmaradvány és következményei | 180 |
| A nagyotthallás és következményei | 183 |
| Nagyotthaló tanulók az alapiskolában | 187 |
| Később megsüketült gyermekek | 190 |
| A hallási fogyatékos gyermekek iskolái | 191 |
| A látási fogyatékos gyermekek | 209 |
| Jellegzetes vonások | 209 |
| A látási analizátor | 210 |
| Látásélesség vizsgálata | 211 |
| A látási analizátor zavarai | 212 |
| A vakság következményei | 214 |
| A vak gyermekek nevelése a családban | 220 |
| A gyengén látó gyermek | 222 |
| Tompa látású gyermekek | 223 |
| A látási fogyatékos gyermekek iskolái | 225 |
| A testi fogyatékos gyermekek | 246 |
| Jellemző vonások | 246 |
| Mozgási analizátor | 247 |
| A mozgási analizátor zavarai | 248 |
| A leggyakoribb testi fogyatékosságok | 249 |
| A pszichikum jelentősége | 251 |
| A fogyatékos gyermekek családi nevelése | 254 |
| A testi fogyatékos tanuló a kilencéves alapiskolában | 257 |
| A testi fogyatékosok iskolái | 261 |
| Kettős és halmozott fogyatékosságok | 267 |
| Jellemző vonások | 268 |
| Kettős fogyatékosságú gyermekek iskolái | 268 |
| A fogyatékos gyermekekkel foglalkozó tanító munkája | 270 |
| Szakkifejezések szótára | 273 |
| A felhasznált szakirodalom | 281 |
| A mű ismertetése orosz, német és angol nyelven | 285 |