kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött papírkötés |
| Oldalszám: | 318 oldal |
| Sorozatcím: | Tanárképző főiskolai tankönyvek |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 24 cm x 17 cm |
| ISBN: | |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: 42 198. |
| Előszó | 3 |
| A földrajztanítás módszertanának tárgya, feladatai, kapcsolatai | 5 |
| A földrajz mint tantárgy | 5 |
| A földrajztanítás módszertanának tárgya és feladatai | 6 |
| A földrajztanítás módszertanának kapcsolata más tudományágakkal | 7 |
| A földrajztanítás módszertanának rendszere | 11 |
| Irodalom | 12 |
| A társadalmi igények visszatükröződése a földrajz tanításának történetében | 13 |
| A legrégibb társadalmak idején | 13 |
| Az ókori rabszolga-társadalmakban | 13 |
| A középkori feudális társadalomban | 15 |
| A földrajztudomány kibontakozása és a földrajz tanítása az újkorban | 17 |
| A földrajz tantárgy kialakulása | 17 |
| A földrajz feladatának és tartalmának tisztázása | 20 |
| Új módszerek keresése | 21 |
| A földrajzoktatás helyzete a Szovjetunióban | 23 |
| A magyar földrajztanítás történetének áttekintése | 26 |
| A Ratio Educationis előtt | 26 |
| A Ratio Educationis megjelenésétől 1867-ig | 29 |
| 1867-től a felszabadulásig | 31 |
| Változások a földrajztanításban a felszabadulás után | 32 |
| Irodalom | 34 |
| A földrajz tanításának sajátos nevelési feladatai | 35 |
| A földrajztanítás nevelési feladatai a művelődési javak szerint | 37 |
| Tudományos nevelés a földrajztanításban | 37 |
| A politechnikai nevelés lehetőségei a földrajztanításban | 38 |
| Erkölcsi nevelés a földrajztanításban | 41 |
| Esztétikai nevelés a földrajztanításban | 52 |
| Világnézeti nevelés a földrajztanításban | 53 |
| A földrajztanítás nevelési feladatai a pszichikum tevékenységei szerint | 65 |
| Értelmi nevelés a földrajztanításban | 65 |
| Az érzelmek nevelése a földrajztanításban | 67 |
| Az akarat nevelése a földrajztanításban | 67 |
| A tevékenységre nevelés feladatai a földrajztanításban | 68 |
| Irodalom | 69 |
| A földrajz tanításának tartalma | 70 |
| A földrajzi ismeretek sajátosságai | 70 |
| A földrajzi jelenségek | 70 |
| Földrajzi folyamatok és összefüggések | 72 |
| A földrajzi egyedi fogalmak tartalma és a topográfiai ismeretek | 74 |
| A földrajzi ismeretek általános struktúrája | 75 |
| A földrajz tantervelméleti kérdései | 87 |
| Az általános iskola célkitűzése és a földrajztanítás feladatai | 87 |
| A földrajz tantervi anyaga kiválasztásának szempontjai | 88 |
| A földrajzi ismeretek tantervi elrendezésének problémái | 91 |
| Az 1962-es földrajzi tanterv | 98 |
| A földrajz tanításának feladatai az általános iskolában | 98 |
| A környezetismeret földrajzi anyaga | 99 |
| A földrajz tanítási anyaga | 99 |
| A földrajz tanítási anyaga a középiskolákban | 103 |
| A tanterv és a követelményrendszer | 104 |
| A nevelési feladatok megvalósításának lehetőségei | 105 |
| Néhány megjegyzés az 1962-es földrajzi tantervhez | 105 |
| Irodalom | 106 |
| Didaktikai feladatok teljesítése a földrajz tanításban | 107 |
| A motiváció kérdése a földrajztanításban | 110 |
| Hogyan tehetjük a tanulók előtt vonzóvá a földrajzot? | 110 |
| Miképpen kelthetjük fel a tanulók érdeklődését? | 111 |
| Hogyan tehetjük a földrajzi ismeretek elsajátításában érdekeltté a tanulókat? | 114 |
| A földrajzi ismeretszerzés mozzanatai | 115 |
| Tényanyag biztosítása a földrajztanításban | 115 |
| A tényekre támaszkodó elemző tevékenység és általánosítás | 127 |
| A földrajzi ismeretek rögzítése | 138 |
| A földrajzi ismeretek alkalmazása | 143 |
| A meglevő ismeretek alkalmazása az ismeretszerzés mozzanataiban | 143 |
| Gyakorlati feladatok megoldása az iskolában | 144 |
| Képek, ábrák, grafikonok, statisztikai adatok értékelése | 145 |
| Az ismeretek gyakorlati alkalmazása az iskolán kívül | 145 |
| A földrajzi ismeretek ellenőrzése, értékelése és osztályozása | 145 |
| Az ellenőrzés funkcióinak érvényesülése a földrajztanításban | 146 |
| Az ellenőrzés helye a földrajztanítás folyamatában | 148 |
| A földrajzi ismeretek ellenőrzésének módjai | 150 |
| A teljesítmények osztályozása | 154 |
| Irodalom | 155 |
| A földrajz tanításában alkalmazott módszerek és eszközök | 157 |
| A földrajztanítás módszerének megválasztását meghatározó tényezők | 159 |
| A nevelési feladatok szempontjainak biztosítása | 159 |
| A tanítási egység tartalmához való alkalmazkodás | 160 |
| A tanulók fejlettségi foka és az osztály sajátos összetétele | 161 |
| Az iskola felszerelése | 162 |
| A földrajztanár személyisége, közvetlen és közvetett tapasztalatai | 162 |
| Módszerek és eszközök | 163 |
| A földrajzi ismeretek szóbeli átadása | 163 |
| A szemléltetés (bemutatás) módszerének alkalmazása a földrajztanításban | 175 |
| A tanulók önálló munkája a tankönyvvel, a munkafüzettel és egyéb írásbeli információ felhasználásával | 237 |
| A módszerek variálásának lehetőségei egy adott ismeretanyag feldolgozásában | 249 |
| Ismétlés a földrajzórán | 257 |
| Irodalom | 258 |
| A földrajztanítás szervezeti formái | 260 |
| Különböző óratípusok a frontális és az egyéni munka variált érvényesítésével | 260 |
| Új ismeret feldolgozására szolgáló óra. Az ellenőrzés megelőzi az ismeretfeldolgozást | 261 |
| Új ismeret feldolgozására szolgáló óra. Az ellenőrzés beékelődik az új anyag feldolgozásába | 265 |
| Új ismeret feldolgozására szolgáló óra alkalmazó ellenőrzéssel | 268 |
| Új ismeretek szerzése a munkafüzet feladatainak önálló megoldásával | 270 |
| Új ismeret feldolgozására szolgáló óra olvasmánytárgyalással | 271 |
| Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szolgáló óra | 272 |
| Ismétlő-rendszerező óra frontális és önálló tanulómunka variálásával, közbeiktatott egyéni ellenőrzéssel | 273 |
| Ellenőrző óra változatos ellenőrzési formákkal | 274 |
| Ellenőrző óra feladatlap kitöltésével és kollektív javításával | 274 |
| Csoportmunka a földrajzórán | 275 |
| A csoportmunka lehetőségei a földrajztanításban | 276 |
| A csoportmunka feladatainak összeállítása | 277 |
| A csoportalakítás problémája | 278 |
| A földrajzórán alkalmazott csoportmunka néhány típusa | 278 |
| Programozás a földrajztanításban | 282 |
| A tanulmányi kirándulás és az üzemlátogatás | 290 |
| A földrajzi szakkör | 295 |
| A tanulók iskolán kívül végzett munkájának megszervezése, segítése | 296 |
| A házi feladat elvégzésének biztosítása | 296 |
| Korrepetálás a napközi otthonban | 297 |
| Irodalom | 298 |
| Néhány gyakorlati kérdés | 299 |
| Az egész évi munka megtervezése | 299 |
| A tanmenet | 299 |
| A tématerv | 300 |
| Felkészülés a földrajzórára | 301 |
| A földrajzóra elemzése | 303 |
| A földrajzi szaktanterem (kabinet) | 306 |
| Irodalom | 308 |
| A felnőttoktatás és a földrajzi ismeretterjesztés metodikai kérdései | 309 |
| Földrajz a dolgozók általános iskolájában | 309 |
| A földrajzi ismeretterjesztés | 311 |
| Irodalom | 313 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.