| Bevezetés | 5 |
| A pedagógustársadalom kulturális életkeretei, összetétele és műveltsége | 7 |
| Budapest világvárossá fejlődése | 7 |
| A lakosság művelődési lehetőségei és műveltségi szintje | 8 |
| A fővárosi iskolarendszer | 11 |
| A fővárosi iskolahálózat tagozódásának sajátosságai | 11 |
| A fővárosi oktatáspolitika és Budapest iskolái | 17 |
| A polgári iskola és a szakoktatás fejlődése | 19 |
| A fővárosi értelmiség és a pedagógustársadalom arculata | 23 |
| A fővárosi pedagógusok képzettsége és továbbképzési lehetőségei | 29 |
| Az értelmiségi szerep módosulása és a pedagógushivatás | 39 |
| Az értelmiségi szerep módosulása | 39 |
| A nemzetnevelés és a keresztény eszme | 40 |
| Az értékközvetítő pedagógia és a valláserkölcsi nevelés | 45 |
| A hivatalostól eltérő nézetek érvényesülése a fővárosban | 48 |
| Milyen legyen az eszményi nevelő? | 51 |
| Pedagógus a nagyvárosban | 54 |
| A pedagógusok iskolai élete | 57 |
| Igazgatók szakfelügyelők, osztályfőnökök | 57 |
| A tanév menete, a pedagógusok főbb feladatai és munkakörülményei | 61 |
| Az ifjúsági egyesületek irányítása. Önképzőkörök, rendkívüli tárgyak, tanulmányi kirándulások | 64 |
| Iskolai ünnepek és kiállítások | 68 |
| A munkaiskola módszereinek alkalmazása | 72 |
| A filmoktatás jelentősége a fővárosban | 75 |
| Az iskolai társas kapcsolatok | 78 |
| Az egészséges életre nevelés | 81 |
| A fővárosi testnevelés-oktatás fejlődése | 81 |
| A táncoktatás | 89 |
| Munkatársak a gyermekvédelemben | 90 |
| Az ifjúsági turisztika | 91 |
| A cserkészmozgalom irányítása | 92 |
| A pedagógusok és a könyv | 95 |
| Könyvkiadás a fővárosban | 95 |
| A pedagógusok olvasmányai és könyvtárhasználata | 98 |
| Az iskolai ifjúsági könyvtárak | 105 |
| A tantestületi könyvtárak | 106 |
| Az iskolai értesítők | 107 |
| A pedagógusok tudományos és ismeretterjesztő munkássága | 113 |
| Tudós vagy tanár? | 113 |
| Tudományos és közéleti tevékenység kapcsolatai az egyesületi életben | 114 |
| A középiskolai tudós tanárok | 115 |
| A társadalomtudományok jelentős képviselői | 115 |
| Természettudósok és matematikusok | 118 |
| A pedagógiai szakirodalom főbb jellemzői | 119 |
| A fővárosi népművelés munkatársai. Pedagógusok a rádióban | 120 |
| Az egyesületi élet | 125 |
| A pedagógusegyesületek | 125 |
| Az Országos Polgári Iskolai Tanáregyesület (OPTE) kulturális élete | 127 |
| A Magyar Tanítónők Mária Dorothea Egyesületének Budapesti Szakosztálya a modern nőnevelésért | 130 |
| A fővárosi pedagógusok összefogása a Fővárosi Alkalmazottak Nemzeti Szövetsége Oktatóosztályának működésében | 132 |
| A pedagógusok társadalmi értékrendszere és életmódja | 135 |
| Középrétegek és pedagógustársadalom | 135 |
| A pedagógusok társadalmi értékrendszere | 137 |
| A pedagógusok jövedelmi viszonyai | 140 |
| A pedagógusok otthona, háztartása és étkezési szokásai | 150 |
| A nagyvárosi életmód hatása a pedagógusok családi helyzetére | 156 |
| A pedagógusok viselete | 157 |
| Az öltözködési szokások változása | 157 |
| A pedagógusnők viseletének jellemzői | 158 |
| A férfi pedagógusok viselete | 159 |
| A szórakozás hagyományos és újabb formái a fővárosi pedagógusok életvitelében | 163 |
| Összegzés | 169 |
| Jegyzetek | 173 |
| Névmutató | 185 |
| Források és irodalom | 189 |