Előszó
Hazánkban is egyre többen élvezik a motorizációs fejlődés nyújtotta kényelmet, gyorsaságot, amikor autóval, motorkerékpárral kirándulnak, munkahelyükre utaznak.
Sokan hivatásul választották a...
Tovább
Előszó
Hazánkban is egyre többen élvezik a motorizációs fejlődés nyújtotta kényelmet, gyorsaságot, amikor autóval, motorkerékpárral kirándulnak, munkahelyükre utaznak.
Sokan hivatásul választották a gépjárművezetést, nekik a közúti forgalom növekedése mellett kell naponta helytállni, balesetmentesen közlekedni.
A sokoldalú tudományos kutató- és elemzőmunka egyik lényeges megállapítása, hogy a gépjárműállomány és a forgalom növekedését nem kell törvényszerűen követnie a baleseti számok emelkedésének. A közlekedő emberek többsége nem szándékosan okoz balesetet, hanem különböző tényezők együttes hatására jut olyan balesetveszélyes helyzetbe, amelyet nem tud megoldani. Ha sikerül feltárni e tényezőket, azok hatásait, akkor megtaníthatjuk az embereket arra, hogy ezekhez alkalmazkodjanak, hogy csak ésszerű kockázatot vállaljanak. A régi propagandajelszavakat - Közlekedj óvatosan! Vigyázz a csúszós úton! stb. - tartalommal tölthetjük meg, vagyis azzal, hogy a különböző körülmények mit követelnek a közlekedő embertől.
A kötetben szereplő tanulmányok szerzői foglalkoznak a vezetés szociológiájával, az ember és gépjármű kapcsolatával, a közlekedő ember személyiségzavaraival, az élettani látáskvalitások és figyelem folyamatainak szerepével a közlekedésben, a gyógyszerrel mint kockázati tényezővel, a következményes betegségek kialakulásával és gondozásukkal.
Meggyőződésem, hogy hasznos segítséget nyújtanak a közlekedő ember és környezete formálásához, munkájukat egyaránt ajánlom gyakorló orvosoknak és mindazoknak, akik közvetlenül vagy közvetve részt vesznek a gépjárművezetők oktatásában, felvilágosításában.
Kalanovics László r. ezredes, az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács titkára
Vissza