| Előszó | 5 |
| Homérostól Marathónig | |
| Homéros világa | 13 |
| A görög történelem kezdete | 13 |
| A mykénéi kultúra | 14 |
| Új világ a régi romjain | 19 |
| A gazdasági élet | 23 |
| A társadalom szerkezete | 26 |
| A királyság és hanyatlása | 29 |
| Az arisztokrácia uralma | 32 |
| Az arisztokrácia ideológiája | 34 |
| Két korszak határán | 36 |
| Az istenek | 42 |
| Szóbeliség és írásbeliség | 47 |
| A görög képzőművészet születése | 51 |
| A homérosi eposzok régészeti hitelessége | 51 |
| A görög templom születése | 54 |
| Sírok és szentélyek | 57 |
| Geometrikus művészet | 58 |
| A földrajzi látóhatár | 62 |
| Epika és képzőművészet | 64 |
| A polis kiformálódása | 67 |
| A nagy gyarmatosítás | 67 |
| A gazdasági forradalom | 67 |
| A társadalmi átalakulás | 73 |
| A politikai forradalmak. A törvényhozás és a tyrannis | 75 |
| A tyrannis az Isthmos-államokban | 78 |
| A tyrannis a keleti görögöknél | 82 |
| Solón reformjai Athénban | 84 |
| Az egyéniség megszólalása | 89 |
| Hésiodos | 90 |
| Archilochos | 95 |
| A kardal | 97 |
| A felelős egyén: Solón költészete | 100 |
| A lesbosi líra | 103 |
| A görög képzőművészet "orientalizáló" kora | 107 |
| Keleti kapcsolatok | 108 |
| Új technikák, új motívumok | 112 |
| Epikus kapcsolatok | 114 |
| A geometrikus művészet felbomlása | 116 |
| Protókorinthosi vázafestészet | 118 |
| Városépítés | 120 |
| Kultuszhely és kultuszszobor | 122 |
| Daidalos és a VII. századi görög mesterek | 125 |
| Templomépítészet | 126 |
| A tyrannusok építkezései; Korinthos | 130 |
| A görög nagyszobrászat születése | 132 |
| Egyiptomi és görög állószobrok | 133 |
| Görög tájak és városok a VII. század művészetében | 137 |
| A démos győzelme | 141 |
| A megváltozott világhelyzet | 141 |
| A gazdasági-társadalmi élet fejlődése | 142 |
| Peisistratos tyrannisa Athénban | 144 |
| Polykratés samosi tyrannisa | 148 |
| A spártai államrend és peloponnésosi szövetség kialakulása | 149 |
| Az athéni tyrannis bukása és Kleisthenés demokráciája | 151 |
| Új formák - új normák | 156 |
| Az ión filozófia | 156 |
| A pythagoreusok | 159 |
| Az eleai filozófia kezdete: Xenophanés | 161 |
| Kísérletek az arisztokratikus hagyomány korszerűsítésére. A földrajzi világkép fejlődése | 162 |
| Hérakleitos | 163 |
| A líra vége | 165 |
| A démos eszmevilága | 167 |
| A dráma eredete | 170 |
| Archaikus művészet | 173 |
| A városkép | 174 |
| Új épülettípusok | 175 |
| A szentélyek építészete | 176 |
| Dór és ión építésrend | 178 |
| A samosi Héraion, Rhoikos és Théodóros | 186 |
| Mester-egyéniségek. A chiosi szobrásziskola | 188 |
| Hagyomány és fejlődés | 190 |
| Márvány kurosok | 193 |
| Márvány korék. Szoborfestés | 194 |
| Témák és formai problémák a nagyszobrászatban | 196 |
| Dombormű-szobrászat | 197 |
| Templomdomborművek: metropé, fríz, oromcsoport | 198 |
| A szobrászati műfajok és határaik | 202 |
| Templomépíttetők | 203 |
| A szőzadvég athéni szobrászatának két iránya | 205 |
| Kisplasztika | 207 |
| Vázafestészet. Az athéni feketealakos vázák | 208 |
| Exekias | 212 |
| Vörösalakos vázafestészet és a nagyfestészet megújulása | 213 |
| Mester-öntudat. Az esztétikum születése | 215 |
| Az archaikus művészet központjai | 217 |
| Az archaikus görög művészet hatása | 219 |
| Periklés százada | |
| A szabadság védelmében | 225 |
| Görögök és perzsák. Az ión felkelés | 225 |
| Az első támadások. A marathóni csata | 227 |
| Athén belpolitikája 490-480 között | 230 |
| Xerxés hadjárata. A salamisi és plataiai ütközet | 231 |
| A délosi szövetség. Themistoklés bukása | 236 |
| Kimón vezető szerepe | 239 |
| Prométheus diadala | 242 |
| Az elszigetelődő arisztokrácia | 242 |
| Filozófia-matematika | 243 |
| A régi rend hattyúdala: Pindaros | 247 |
| A drámai előadások | 250 |
| Aischylos | 255 |
| A tragédiák valóságábrázolása | 258 |
| A Perzsák | 259 |
| Heten Thébai ellen | 269 |
| A Danais-trilógia | 262 |
| Szatírdrámák | 263 |
| Az Oresteia | 266 |
| Prométheus | 268 |
| "Szigorú stílus" | 271 |
| Ponderáció | 271 |
| Az aiginai oromcsoportok | 274 |
| Bronzszobrászat | 277 |
| Szigorú stílus | 279 |
| Pythagoras és szobrászkortársai | 280 |
| A Zsarnokölők | 282 |
| A győzelem emlékműve | 283 |
| Athén Plataiai után | 284 |
| Olympia | 286 |
| Az olympiai Zeus-templom szobordíszei | 288 |
| Az olympiai-mester művészete | 293 |
| Jellemábrázolás | 294 |
| A mester | 295 |
| Művészeti központok | 296 |
| Magna Graecia | 297 |
| Athén | 300 |
| Festészet, Polygnótos | 302 |
| Periklés és Athén | 304 |
| A délosi szövetség átalakulása | 304 |
| A demokrácia intézményei | 309 |
| A népgyűlés | 310 |
| Igazságszolgáltatás | 311 |
| Theórikon és leiturgia | 312 |
| Az athéni demokrácia mérlege | 314 |
| A gazdasági élet | 316 |
| Mezőgazdaság | 316 |
| Bányászat | 319 |
| Iparágak | 320 |
| Munkamegosztás | 322 |
| Rabszolgamunka, a rabszolgák helyzete | 323 |
| Metoikosok | 325 |
| A munka értékelése | 326 |
| Kereskedelem | 327 |
| Athén lakossága | 328 |
| Hétköznapok - ünnepnapok | 330 |
| Születés, csecsemőkor | 330 |
| Nevelés | 332 |
| A nők helyzete | 336 |
| Házasság | 338 |
| Szerelem, barátság | 339 |
| A lakóház | 340 |
| Berendezés | 344 |
| Háztartás, étkezések | 347 |
| Viselet | 348 |
| Ünnepek | 351 |
| Vallás, babona | 356 |
| Egészségügy | 360 |
| Halál, temetés, túlvilághit | 362 |
| "Az embernél nincs csodálatosabb" | 366 |
| Empedoklés | 366 |
| Anaxagoras | 368 |
| Zénón | 372 |
| Dialektika, matematika | 376 |
| Az atomizmus | 381 |
| Physis és nomos | 387 |
| A szofisztika | 389 |
| Prótagoras | 390 |
| Gorgias és a rétorika | 394 |
| Társadalmi utópiák | 397 |
| A történetírás. Hérodotos | 399 |
| A tragédia. Sophoklés | 409 |
| Euripidés korai darabjai | 420 |
| A komédia | 428 |
| A dráma közönsége | 433 |
| Periklés művészei | 435 |
| A Periklés-kor mérlege | 435 |
| Athén vezető szerepe a képzőművészetben | 436 |
| Kimón építkezései. A színes csarnok | 437 |
| A fiatal Pheidias | 439 |
| A periklési építkezések megindulása | 440 |
| "Hippodamosi" városépítészet | 442 |
| Thurioi | 445 |
| Olynthos | 445 |
| Myrón | 447 |
| A Diszkoszvető | 448 |
| Pheidias útja a nagy akropolisi építkezésekig | 450 |
| Számadás-feliratok | 453 |
| Abbamaradt építkezések a század közepén. Kallikratés és Iktinos | 453 |
| A Parthenón épülete | 458 |
| A Periklés kori művészet alaptörvényei | 462 |
| A Parthenón szobordíszei | 464 |
| A metopék | 466 |
| A fríz | 471 |
| Athén a Parthenos szobra | 479 |
| Az oromcsoportok | 483 |
| Pheidias pöre | 493 |
| Pheidias Olympiában | 494 |
| Pheidias késői stílusa | 496 |
| Pheidias helye a periklési Athénben | 497 |
| Pheidias hatása: a Propylaia | 498 |
| Pheidias hatása: vázafestés és nagyfestészet | 500 |
| Pheidias hatása a szobrászatban. Polykleitos és Pheidias | 501 |
| "Ellenzéki" művészet | 503 |
| Az Akropolis és Persepolis | 504 |
| Harc a hegemóniáért | 509 |
| A peloponnésosi háború előzményei | 509 |
| A háború kitörése | 512 |
| Kleón Athén ellen | 513 |
| A Nikias-féle béke | 516 |
| Alkibiadés | 516 |
| A szicíliai kaland | 518 |
| Az arisztokrata államcsíny | 519 |
| Aigospotamoi | 521 |
| A harminc zsarnok uralma | 521 |
| A demokrácia restaurálása | 522 |
| Aigospotamoi | 521 |
| A harminc zsarnok uralma | 521 |
| A demokrácia restaurálása | 522 |
| A válság a színpadon | 525 |
| Látszat és valóság: Sophoklés Oidipus királya | 525 |
| Egyén és közösség konfliktusa: A Philoktétés | 532 |
| Természet és törvény | 535 |
| Az erőszak igazsága | 537 |
| Valláskritika | 538 |
| Sophoklés búcsúja: Oidipos Kolónosban | 540 |
| Emésztő ellentétek: Euripidés Hippolytosa | 543 |
| Az értelmetlen szenvedés: Euripidés Héraklése | 545 |
| Csalódás és kiábrándultság | 549 |
| Kiúttalanság: Bakchánsnők | 551 |
| A régi formák felbomlása. Régi és új zene | 556 |
| Aristophanés | 558 |
| Aristophanés és Sókratés | 562 |
| Aristophanés esztétikája | 566 |
| Az illúziók művészete | 568 |
| Művészet és történelem Athénban | 568 |
| A Nikias-béke évei | 571 |
| Művész és megrendelő | 572 |
| Síremlékek | 573 |
| Megváltozott vallási formák | 574 |
| Portrészobrászat | 576 |
| Győztes-szobrok | 577 |
| A magánház művészete | 578 |
| Új műfajok: a mozaik | 580 |
| Festészet a lakóházban | 581 |
| A művész új helyzete | 582 |
| Festőfejedelmek | 584 |
| Művészek és kézművesek | 586 |
| Athén képzőművészetének szerepe a görög világban | 587 |
| Építészet | 588 |
| Az Erechtheion | 590 |
| A phigaliai Apollón-templom | 593 |
| Nagyszobrászat | 595 |
| Alkamenés | 596 |
| Agrakritos | 598 |
| Paiónios | 599 |
| Kallimachos | 600 |
| Démétrios | 602 |
| Szobrászat és festészet | 602 |
| Az új festészet úttörői | 603 |
| A festészet technikai megújulása | 605 |
| Az emlékanyag tanulsága | 606 |
| Valóság és illúzió | 607 |
| Vázafestészet | 609 |
| A tudomány számvetése | 611 |
| Démokritos | 611 |
| Hippokratés és az orvostudomány | 617 |
| Thukydidés | 622 |
| A beszédek | 626 |
| A hatalom kényszere | 627 |
| A mélosi dialógus | 631 |
| Athén Thukydidés mérlegén | 633 |
| A hellenizmus felé | |
| A Polis bomlása | 637 |
| Spártai uralom | 637 |
| Thébai hegemóniája | 639 |
| Vagyon-koncentrálódás | 642 |
| A társadalmi ellentétek kiéleződése | 644 |
| Zsoldos hadseregek | 645 |
| Makedónia felemelkedése és görög visszhangja | 646 |
| Philippos és a görög városállam-rendszer bukása | 647 |
| Új utak keresése | 651 |
| A reménytelenség: Aristophané kései művei | 651 |
| Menekülés az ideák világába | 655 |
| Matematika | 658 |
| Történetírás | 660 |
| A kultúra tagadása: a kynikusok | 661 |
| Az egyéni boldogság keresése: Aristippos | 662 |
| Vissza a régi polishoz: Démosthenés | 663 |
| Előre az új politikai egység felé: Isokratés | 664 |
| A valóság rendszerezése: Aristotelés | 666 |
| Fények és árnyékok | 672 |
| Protohellenizmus | 673 |
| Új mecénások a polis helyében | 674 |
| Múltba-fordulás | 677 |
| A "szilár pont" keresése | 678 |
| Szobrászat | 681 |
| Praxitelés | 682 |
| Skopas | 684 |
| Lysippos | 686 |
| Nagy Sándor és a görög művészet | 687 |
| Bibliográfia | 689 |
| Időrendi táblázatok | 707 |
| Névmutató | 739 |