| Kiadó: | Editio Musica |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Fűzött keménykötés |
| Oldalszám: | 525 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 20 cm x 15 cm |
| ISBN: | 963-330-711-2 |
| Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal. |
| Előszó | 9 |
| Bevezetés | 13 |
| A gregorián ének és a liturgia | 17 |
| A liturgia jellege | 17 |
| A római liturgia rövid története | 20 |
| A liturgia szereplői | 24 |
| A liturgikus cselekmények szerkezete | 25 |
| A mise szerkezete | 26 |
| A zsolozsma szerkezete | 29 |
| A liturgikus idők | 33 |
| A liturgikus könyvtípusok | 35 |
| A latin nyelvről | 37 |
| A gregorián ének története | 41 |
| Az ókeresztény kor | 41 |
| Az első századok | 41 |
| A 4-6. század | 47 |
| A középkor | 52 |
| A 7-8. század | 52 |
| A 9-11. század | 58 |
| A 12-15. század | 64 |
| Az újkor | 69 |
| A 16-19. század | 69 |
| Az utolsó száz év | 73 |
| A gregorián hangjegyírás története (Szendrei Janka) | 79 |
| A gregorián hangjegyírás első korszaka (9-11. század) | 79 |
| Alapismeretek | 79 |
| A hangjegyírás keletkezése | 86 |
| A vonal nélküli neumaírások regionális fajtái: akcentus-írások | 88 |
| A vonal nélküli neumaírások regionális fajtái: pont-írások | 108 |
| A greogorián hangjegyírás második korszaka (11-12. század) | 115 |
| A vonalrendszer bevezetése | 115 |
| Vonalrendszeres hangjegyírások Közép-Európában | 117 |
| Vonalrendszeres hangjegyírások Nyugat- és Dél-Európában | 125 |
| A gregorián hangjegyírás harmadik korszaka (13-16. század) | 145 |
| A változások lényege és okai. A vonalrendszer bevezetése metzigót notáció | 149 |
| Gótikus notációk | 156 |
| Gregorián hangjegyírás nyomtatásban | 165 |
| A gregoriánének stilisztikája | 169 |
| Szöveg és dallam | 169 |
| A hangsúly | 170 |
| A hanghosszúság | 181 |
| Grammatika, drámaiság | 188 |
| Szövegkifejezés, szövegfestés | 190 |
| A tonalitás | 192 |
| Középkori hangkészlet-rendszerezések | 193 |
| A nyolc tónus elmélete a középkorban | 195 |
| A nyolc-tónus rendszer mai magyarázatai | 197 |
| A tonális érzék változása a középkorban | 202 |
| Dallammozgás | 203 |
| Hangköz-használat | 203 |
| A hajlítások szerepe | 205 |
| Melizmatika és ornamentika | 208 |
| A főhangok szerepe | 210 |
| A konjukt dallamszövés | 214 |
| A variánsok | 216 |
| A variánsokban élő gregorián | 216 |
| A tonális variálódás | 218 |
| A pentaton-diaton dialektusvariáció | 221 |
| Egyéb dallamvariáns típusok | 224 |
| A ritmus-kérdés megoldási kísérletei | 227 |
| "Ritmus" a modern és a régi kottákban | 228 |
| 20. századi ritmuselméletek | 230 |
| A gregorián formavilága | 233 |
| A gregorián ének stílusai | 236 |
| A gregorián műfajok | 241 |
| A reciatív műfajok | 241 |
| Olvasó-tónusok | 243 |
| Ima-tónusok | 252 |
| Zsoltár-tónusok | 275 |
| A neumatikus-melodikus műfajok | 292 |
| Zsolozsmaantifonák | 292 |
| Miseantifonák | 300 |
| Önálló antifonák | 303 |
| A himnusz | 305 |
| A melizmatikus műfajok | 308 |
| A Tractus | 309 |
| A Graduale | 314 |
| A nagy-responzórium | 316 |
| Az Alleluja | 319 |
| Az Offertorium | 321 |
| Új műfajok | 324 |
| A Sequentia | 324 |
| A Tropus | 327 |
| A liturgikus dráma | 329 |
| A mise-ordináriumok | 331 |
| A gregorián a 20. században | 335 |
| A gregorián a templomban | 335 |
| A gregorián a hangversenyteremben és hanglemezen | 338 |
| A gregorián az iskolában | 341 |
| A gregorián a tudományban | 344 |
| A 20. századi átírások | 348 |
| A gregorián előadásmódja | 352 |
| A gregorián ének orgonakísérete | 362 |
| A gregorián anyanyelven | 369 |
| Utószó: A gregorián zenetörténeti jelentősége | 374 |
| Bibliográfiai tájékoztató | 381 |
| Példatár | 387 |