| Előszó (Szabó László) | 5 |
| A nyelv és a beszéd (Seper Jenő) | 7 |
| A beszéd | 7 |
| A nyelv | 8 |
| A nyelv eredete | 8 |
| A nyelv fejlődésének fő hajtóereje | 10 |
| Milyen régi a nyelv? | 10 |
| Beszédszerveink és működésük (Seper Jenő) | 11 |
| A tüdő és a lélegzés | 12 |
| Mennyi levegővel gazdálkodunk? | 13 |
| Beszédlélegzés | 13 |
| Miben mutatkozik a változás? | 13 |
| A gége | 14 |
| A toldalékcső | 16 |
| Hallás, hallásvizsgálat | 21 |
| Az idegrendszer | 23 |
| A beszédhang (Seper Jenő) | 25 |
| Magánhangzók | 26 |
| Mássalhangzók | 28 |
| Hangkapcsolódások | 29 |
| A magánhangzók alkalmazkodása | 30 |
| A mássalhangzók alkalmazkodása | 31 |
| A beszéd fejlődése (Seper Jenő) | 34 |
| A kiáltozás, az első hangok kora | 34 |
| A gagyogás kora | 35 |
| A beszédutánzás kora | 36 |
| A tudatos beszéd ideje | 37 |
| A környezet jelentősége | 39 |
| A beszédhibákról általában (Seper Jenő) | 40 |
| A megkésebb beszédfejlődés | 40 |
| A pösze beszéd | 41 |
| Az orrhangzós beszéd | 43 |
| A dadogás | 44 |
| A hadarás | 46 |
| A hanghiba | 47 |
| A pöszeség (Montágh Imre) | 48 |
| Meghatározás, felosztás | 48 |
| Vizsgálat | 51 |
| A foglalkozások általános menete | 55 |
| Az egyes kiejtéshibák javítása | 58 |
| Selypítés (szigmatizmus) sz-z-c, s-zs-cs hiba | 58 |
| Az sz hang képzése és javítása | 59 |
| A z hang képzése és javítása | 61 |
| A c hang képzése és javítása | 63 |
| Az s hang képzése és javítása | 65 |
| A zs hang képzése és javítása | 67 |
| A cs hang képzése és javítása | 68 |
| Az l hiba (lambdacizmus) | 70 |
| Az l hang képzése és javítása | 70 |
| Raccsolás (rotacizmus), r hiba | 72 |
| Az r hang képzése és javítása | 72 |
| A k, g hiba (kappacizmus, gammacizmus) | 75 |
| A k hang képzése és javítása | 76 |
| A g hang képzése és javítása | 80 |
| Az f, v hiba | 81 |
| Az f hang képzése és javítása | 81 |
| A v hang képzése és javítása | 83 |
| A ty, gy, ny hiba | 84 |
| A ty hang képzése és javítása | 84 |
| A gy hang képzése és javítása | 85 |
| Az ny hang képzése és javítása | 86 |
| A b, d hiba | 87 |
| A b hang képzése és javítása | 88 |
| A d hang képzése és javítása | 89 |
| A h hiba | 91 |
| A h hang képzése és javítása | 91 |
| A j hiba | 92 |
| A j hang képzése és javítása | 92 |
| Az ö, ü hiba | 94 |
| Az ö hang képzése és javítása | 94 |
| Az ü hang képzése és javítása | 95 |
| A p, t, m, n hangok | 96 |
| Az orrhangzós beszéd | 97 |
| A dadogás (Vincze Tamásné) | 100 |
| A dadogás meghatározása és tünetei | 101 |
| A görcsös megakadások | 101 |
| A pszichikus sajátosságok | 101 |
| Az együttmozgások | 102 |
| Az aritmia | 103 |
| A dadogás eredete | 104 |
| A dadogás kiváltó okai | 105 |
| A pszichikai és szociális okok | 105 |
| Anatómiai-fiziológiai okok | 106 |
| A dadogás javításának módszerei | 110 |
| A komplex módszer és alkalmazási lehetőségei az általános iskolában | 112 |
| A teljes értékű személyiség nevelése | 112 |
| A beszédhibához, valamint a környezethez való viszony nevelése a dadogónál | 113 |
| A környezet befolyásolása | 113 |
| A folyamatos beszéd nevelése speciális gyakorlatokkal | 114 |
| Szervezeti hatások, gyógyszeres terápia | 117 |
| Konkrét tennivalók a dadogó gyermekkel kapcsolatban | 120 |
| A hadarás (Vincze Tamásné) | 127 |
| A hadarás tünetei | 127 |
| A hadarás javítása | 128 |
| Az olvasászavarok (Vincze Tamásné) | 130 |
| Az olvasászavar fogalma | 130 |
| A fonematikus dyslexia | 131 |
| Az optikus dyslexia | 132 |
| Az írászavarok (Vincze Tamásné) | 135 |
| Az írászavar fogalma | 135 |
| A fonematikus dysgraphia | 136 |
| Az optikus dysgraphia | 137 |
| Az írászavarok javítása | 138 |
| Gyakorlóanyag a hallásos és az írásban történő differenciáláshoz | 139 |
| A fonematikus és az optikus dysgraphia javításának gyakorlatai | 141 |
| A beszéd díszítő elemek (Seper Jenő) | 143 |
| A hang magassága | 144 |
| A hang erőssége | 144 |
| A szünetek | 145 |
| A beszédtempó | 145 |
| A hangsúly | 146 |
| Irodalom | 147 |