| Előszó | 3 |
| Reformtörekvések a felsőoktatásban | 5 |
| A gyakorlat általános kérdései | |
| A gyakorlat fogalma | 20 |
| A gyakorlat helye, szerepe a felsőoktatásban | 22 |
| Az előadás, a szeminárium és a gyakorlat egymáshoz való viszonya, kölcsönhatása | 29 |
| A gyakorlat élettani és lélektani vonatkozásai | 33 |
| A gyakorlat az egyén fejlődésének különböző szintjein | 54 |
| A felső és alsóbb szintű oktatási intézmények gyakorlatainak viszonya | 63 |
| A cél szerepe a képzésben, különös tekintettel a gyakorlatra | 66 |
| Az oktatás anyagának kiválasztása és a gyakorlat | 69 |
| A gyakorlat különböző formái | 82 |
| A gyakorlat funkciói | 87 |
| A gyakorlat szerepe az elmélethez való dinamikus viszony kialakításában | 88 |
| Elméleti tételek alátámasztása, igazolása gyakorlatokon | 88 |
| Az ismeretek alkalmazása | 90 |
| A gyakorlat mint új ismeretek forrása | 91 |
| A gyakorlat szerepe a készségek kialakításában | 92 |
| A gyakorlat mint a kísérletező készség fejlesztésének eszköze | 97 |
| A gyakorlat szerepe a megfigyelés fejlesztésében | 98 |
| A gyakorlat szerepe a gondolkodás fejlesztésében | 102 |
| A számolási készség és a gyakorlat | 105 |
| A rajzkészség a gyakorlat szemszögéből | 107 |
| Nevelési lehetőségek a gyakorlatokon | 110 |
| A hallgató személyisége és a gyakorlat | 122 |
| A gyakorlat és a közösségi élet | 128 |
| A kutatómunka és az oktatás | 141 |
| A gyakorlat szerepe a kutatómunkára való előkészítésben | 147 |
| A szakdolgozat (diplomamunka) és a tudományos diákkörök szerepe | 150 |
| A gyakorlat és az élet gyakorlata | 160 |
| Önállóság és az élet gyakorlata | 165 |
| A szakmából vett, s annak igényeire szabott feladatok, eljárások | 168 |
| A külső gyakorlatok mint a szakmára való nevelés eszközei | 169 |
| A gyakorlat és a felsőoktatás didaktikája | |
| Az oktatás módszerei | 180 |
| A didaktikai alapelvek és a módszer | 186 |
| A hallgatók teljesítménye | 192 |
| Újabb módszertani törekvések | 198 |
| A programozott oktatás és a gyakorlat | 203 |
| Az oktatást segítő eszközök és a gyakorlat | 225 |
| A tankönyv | 243 |
| A gyakorlatok jegyzőkönyve | 253 |
| A gyakorlati óra tervezése | 258 |
| A tanszék vezetője | 265 |
| A gyakorlatvezető | 274 |
| A gyakorlatok értékelése és a vizsgák | |
| A különböző vizsgák a gyakorlat szemszögéből | 281 |
| Vizsgák az oktatás időszakában | 286 |
| A gyakorlatok osztályozása | 292 |
| A továbbképzés | |
| Az oktatók továbbképzése | 298 |
| A laboránsok továbbképzése | 304 |
| A végzett hallgatók továbbképzése | 306 |
| A gyakorlatokat érintő egyéb kérdések | |
| Beruházások és a gyakorlat | 311 |
| Takarékossági szempontok a gyakorlatokon | 314 |
| Egészségvédelem | 317 |
| Irodalom | 331 |
| Névmutató | 358 |
| Tárgymutató | 373 |
| Rezümé | 382 |