1.034.985

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A gyermek és környezete

6. Gyermek- és ifjúságtanulmány

Szerző

Kiadó: Országos Közoktatási Tanács
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 243 oldal
Sorozatcím: Nemzetnevelők Könyvtára IV. - Gyermek- és Ifjúságtanulmány
Kötetszám: 6
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az egyes ember életsorsának magyarázatában és megítélésében mind a közfelfogás, mind pedig a tudomány két értelmező szempontot szokott követni. Az egyik felfogás az egyén életének alakulását, annak... Tovább

Előszó

Az egyes ember életsorsának magyarázatában és megítélésében mind a közfelfogás, mind pedig a tudomány két értelmező szempontot szokott követni. Az egyik felfogás az egyén életének alakulását, annak drámáját, sikereit és sikertelenségeit túlnyomó részben, ha nem teljesen, a körülményekre, a környezetre kívánja áthárítani s mintegy ezeket teszi felelőssé az egyéniség sorsának jobbra-, vagy balrafordulásáért. A másik oldal nézete az emberi sorsot az átörökölt és velünkszületett tényezők rovására írja; e nézet szerint az átörökölt és velünkszületett képességek, lehetőségek, hajlamok, felkészültségek (diszpozíciók) és együttesen: az egyéni alkat (konstitúció) döntik el sorsunkat, vagy legalább is annak fő irányát, végső sikerét, vagy sikertelenségét. Mind a két elmélet olyan természetű, hogy ritkán jelentkezik egészen szélsőséges és merev formában; rendszerint mind a kettő tesz engedményeket az ellenkező vélemény javára; a két fölfogás álláspontjának lényege azonban mégis csak abban rejlik, hogy az egyik tisztán velünkszületett képességektől, a másik tisztán a körülmények hatásától véli meghatározhatónak a személyiség lényegét. Ezt a két szembenálló felfogást és alapgondolatot, mind a kettőt a maga elméleti tisztaságában, kell a tudománynak kidolgoznia, ha a gyermeknek a környezetéhez való viszonyát elemezni kívánja s e viszonyban bizonyos törvényszerűségeket akar felfedezni. Ezekkel az alapfogalmakkal foglalkozunk mi is legelső helyen, hogy így elméleti alapot vethessünk a környezet alakításának, s vele a gyermek és ifjú egyéniségét meghatározó nevelésnek. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
I. LELKI FELKÉSZÜLTSÉGEK ÉS HAJLAMOK
1. Természettudományos felfogás 9
2. A felkészültség lélektani fogalma 15
3. A lelki átöröklés főbb tényei 18
II. KÖRNYEZET, KÜLVILÁG, HELYZET. ÖSSZEFOGLALÁS
1. A környezet természettudományos fogalma 22
2. A környezet társadalomtudományi fogalma 23
3. Külvilágunk kialakulása 25
4. Összefoglalás 34
III. A KÖRNYEZET ÉS AZ ALAPFELKÉSZÜLTSÉGEK KAPCSOLATAI
1. Általános alapelvek 36
2. A cselekvés, mint kiindulópont 43
IV. A KÖRNYEZET OSZTÁLYAI
1. A személyi rétegek 47
2. Rendes és rendellenes környezet 48
3. Megfelelő és meg nem felelő környezet 49
4. Természeti, művelődési, emberi környezet 50
V. A GYERMEK KÖRNYEZETÉNEK LEGFONTOSABB MOZZANATAI
1. A gyermeklélektan fontossága 57
2. Az „élettér" kérdése 58
3. A családi környezet 63
4. A nevelés intézményei 73
5. A társadalmi környezet. Állam 82
VI. A VÁROSI GYERMEK ÉS KÖRNYEZETE
1. A nagyváros, mint természeti és művelődési környezet 86
2. Családi és társadalmi környezet a nagyvárosokban 112
3. A kisvárosi gyermek környezete 119
VII. A FALUSI GYERMEK KÖRNYEZETE
1. A falusi ember lelki világa 122
2. A falusi gyermek természeti környezete 131
3. A falusi gyermek emberi, társadalmi és művelődési környezete 134
4. A pusztai és tanyai gyermek környezete 139
VIII. A MUNKÁSGYERMEK ÉS A PROLETÁRGYERMEK KÖRNYEZETE
1. A munkásosztály lelki világa 142
2. A munkásgyermek környezete és annak hatásai 146
IX. A MEG NEM FELELŐ KÖRNYEZET HATÁSAI
1. A gyermekkor és ifjúkor különös fogékonysága 158
2. A rendellenes és meg nem felelő környezet változatai 159
3. A meg nem felelő környezetben élő gyermekek típusai 172
X. A RENDELLENES KÖRNYEZET HATÁSAI
1. A fogyatékos gyermekek környezete 194
2. Az ideges gyermek környezete 200
3. A hisztériás gyermek környezete 220
4. Kóros lelki elváltozások (pszichopátia) és környezet 222
5. Züllöttség, az elzüllés veszedelme és a környezet 227
6. Bűnöző gyermekek és környezetük 230

Várkonyi Hildebrand

Várkonyi Hildebrand műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Várkonyi Hildebrand könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv