| Bevezetés | 3 |
| Rendellenes személyiségfejlődés csecsemőkorban | 13 |
| Szükségletek és miliőártalmak csecsemőkorban | 13 |
| Az érzékelési stimulációk szükségletei | 14 |
| A szabad mozgás szükséglete | 15 |
| A kutató manipuláció szükséglete | 15 |
| Az anyával való kapcsolat szükséglete | 15 |
| A környezet stabilitásának szükséglete | 16 |
| Kritikus periódusok | 17 |
| A pszichikus károsodás tünetei csecsemőkorban | 18 |
| A hospitalizáció | 18 |
| Rendellenes személyiségfejlődés 1-13 éves korban | 23 |
| Szükségletek és miliőártalmak kisgyermek és óvodáskorban | 23 |
| Szükségletek | 23 |
| A tájékozódás szükséglete | 23 |
| A beszédbeli kommunikáció szükséglete | 24 |
| A közvetlen környezetben élő felnőttekkel való érzelmi kapcsolat és azonosulás szükséglete | 24 |
| A környezet szociális stabilitásának szükséglete | 25 |
| Az alkotójáték, az önálló akarat és cselekvés, az egykorúakkal való társaskapcsolat szükséglete | 26 |
| Miliőártalmak | 27 |
| Rossz családi légkör | 27 |
| Elmarasztalás, elismeréshiány | 28 |
| Követelményváltozás | 29 |
| Ingerszegénység | 29 |
| Mozgás- és játékkorlátozás | 29 |
| Az akarat letörése | 30 |
| Az intézményes nevelés ártalmai | 31 |
| Szükségletek és miliőártalmak iskoláskorban | 34 |
| Szükségletek | 34 |
| A tágabb társadalmi környezet szükséglete | 34 |
| A szervezett gyermekközösség szükséglete | 34 |
| Az önérvényesítés szükséglete | 34 |
| A világ megismerésének szükséglete | 34 |
| Az eredményes feladatteljesítés és az "alkotás" szükséglete | 35 |
| Családi miliőártalmak | 36 |
| A felbomlott család | 36 |
| Az idegbeteg, az alkoholista, a züllött szülő | 38 |
| Nevelési hibák | 40 |
| Iskolai miliőártalmak | 42 |
| Az iskola tovább mélyíti a családi miliőártalmakat | 42 |
| Az iskolaéretlenség következményei | 44 |
| A hipermotilis és a lassú gyermek helytelen kezelése | 44 |
| A túlkorosság | 45 |
| Rossz kapcsolat a szorongó, gátolt gyermekkel | 45 |
| Túl merev tanulmányi és magatartási követelmények | 45 |
| Az állami gondozott gyermek iránti negatív elfogultság | 46 |
| Nevelőotthoni miliőártalmak | 47 |
| Az otthonosság hiánya, az egyöntetűség, a zártság | 48 |
| Az érzelmi nevelés problémái: az azonosulás, a barátságok, a reális énkép, az önbizalom, az igényszint kialakításának nehézségei | 51 |
| A kreativitás elcsökevényesedése | 56 |
| A családi kapcsolatok rendezetlenségének állandósulása | 58 |
| Áthelyezések | 61 |
| A metakommunikáció szerepe a nevelésben | 64 |
| A pszichikus károsodás tünetei 1-13 éves korban | 67 |
| A szomatikus fejlődés retardációi | 68 |
| A növekedés, a súlygyarapodás, a mozgáskoordináció retardációi | 68 |
| A beszédhibák | 68 |
| A pszichikus fejlődés retardációi | 71 |
| Érdeklődési, figyelemösszpontosítási, gondolkodási zavarok. Rendellenes magatartás a teljesítménnyel szemben | 71 |
| Az iskolaéretlenség és következményei | 74 |
| Neurotikus megnyilvánulások | 77 |
| A szorongásos állapot magatartási megnyilvánulásai | 78 |
| Állatoktól való félelem | 79 |
| Képzelt lényektől, sötéttől, haláltól, betegségtől való félelem | 79 |
| A játékban megnyilvánuló szorongás | 80 |
| A társas magatartásban megnyilvánuló szorongás | 81 |
| A teljesítménnyel kapcsolatos szorongás | 82 |
| A gyermekkori depresszió | 82 |
| A depressziós személyiségstruktúra | 82 |
| A pszichoreaktív depresszió | 83 |
| Kényszeres gondolatok és cselekvések | 83 |
| A neurotikus szorongás és depresszió gyógyítása nevelőotthonban | 89 |
| Disszociális tünetek | 91 |
| Az agresszív magatartás | 91 |
| Az agresszív magatartás nevelőotthoni gyógyítása | 92 |
| A hazudozás | 94 |
| A lopás | 94 |
| A csavargás | 95 |
| Pszichogén funkciózavarok | 98 |
| Az enurezis | 98 |
| Az enkoprezis | 104 |
| Alvászavarok | 105 |
| Táplálkozási zavarok | 107 |
| A motoros funkció zavarai | 108 |
| A hipermotilitás | 108 |
| A kóros lassúság | 110 |
| A tic | 110 |
| Pótcselekvések | 111 |
| Az onánia | 111 |
| A iactatio | 111 |
| Az ujjszopás | 112 |
| A körömrágás | 112 |
| Hajkitépés, szájharapdálás, ujjak tördelése, fej falbaverése | 112 |
| A személyiségzavarokat csökkentő, illetve fokozó pszichológiai és pedagógiai szemlélet a nevelőotthonokban | 115 |
| Idézett szakirodalom jegyzéke | 125 |