kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Animula Kiadó-Magánéleti Kultúra Alapítvány |
|---|---|
| Kiadás helye: | |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 159 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 20 cm x 15 cm |
| ISBN: | 963-9410-48-9 |
| A szerző előszava | 7 |
| A szerkesztő előszava | 8 |
| Bevezetés | 9 |
| Kiindulópont: Az emberről szóló tudomány feltevései | |
| A filozófiai-antropológiai szemléletmód: az ember helye a világban: fokozatelmélet (M. Scheler), rétegelmélet (N. Hartmann) | 14 |
| A fokozatelmélet | 14 |
| Összefoglalás és kritika | 18 |
| A rétegződéselmélet | 18 |
| A rétegződéselmélet egyes nézőpontjai | 19 |
| Összefoglalás és kritika | 21 |
| A kultúrfilozófiai szemléletmód: Az ember mint biológiailag tökéletlen, de alkotó kultúrlény (A. Gehlen) | 22 |
| A kompenzációs modell | 23 |
| Az ember mint természeti lény | 23 |
| Az ember mint kultúrlény | 25 |
| Összefoglalás és bírálat | 25 |
| A biológiai szemléletmód: az ember mint szellemi lény különleges helye az élők birodalmában (A. Portmann) | 27 |
| Az egység modellje: az ember mint szellemmel rendelkező természeti lény | 28 |
| Összefoglalás és bírálat | 33 |
| A viselkedésbiológiai szemléletmód: az ember mint viselkedését irányító élőlény biológiai előfeltételeinek kontextusában (B. Hassenstein) | 34 |
| Az ember mint viselkedését irányító élőlény | 36 |
| Összefoglalás és bírálat | 36 |
| Az antropológiai-pedagógiai szemléletmód: az ember mint a fejlődésre és nevelésre leginkább rászoruló lény (H. Roth, M. Liedtke) | 37 |
| A nevelés szükségessége és a nevelhetőség, mint az emberi élet előfeltételei | 39 |
| Összefoglalás és bírálat | 42 |
| A nevelésre szoruló és nevelhető ember az evolúciós elmélet szemszögéből nézve | 44 |
| Összefoglalás és bírálat | 50 |
| Összefoglalás és kritikai észrevételek | 52 |
| Alapvető antropológiai felismerések a 20. század végén és a 21. század kezdetén | |
| Az emberré válás paleoantropológiai és paleontológiai leletei (filogenezis) | 57 |
| Az emberiség törzsfája | 58 |
| Hominidák és homofajták | 58 |
| Statisztikai adatok az emberi életkor hosszabbodásáról, a férfiak korábbi haláláról és a nők fogamzóképességének meghosszabbodásáról | 68 |
| Az élettartam hosszabbodása mindkét nem várható életesélye szempontjából. Miért lesznek a nők idősebbek, mint a férfiak? | 68 |
| Egy újabb antropológiai jelenség megközelítése | 68 |
| Az egyenlőtlenül emelkedő, várható élettartam Németországban (1870-2000) | 69 |
| A hét vezető ipari állam (G7) | 70 |
| Az ún. "harmadik világ" egyes országai | 71 |
| A várható élettartam nemenként különböző növekedésének okai | 71 |
| Humángenetikai kiindulópont: a nemi kromoszómák | 72 |
| Hormonális hatások, különösen a tesztoszteroné | 73 |
| Szocializáció: könnyelmű, vagy preventív viselkedés | 73 |
| A test és az egészség tudata | 75 |
| A férfiak korai halandóságának jelensége | 76 |
| Egyáltalán milyen idősekké válhatnak az emberek? Vélemények az idős kor biológiai határairól | 77 |
| Gondolatok a folyamatos születéscsökkenésről és e probléma megoldásáról | 79 |
| A szülőképes kor kitágulása: a menarche előbbre kerülése és a menopauza késleltetése | 81 |
| Etológiai leletek: az emberszabású majmok és az ember összehasonlítása - Majmok, emberszabásúak és az ember | 82 |
| Az emberszabásúak törzsfájáról | 84 |
| Genetikai egyezések és különbségek | 85 |
| A nagy emberszabású majmok és az ember agyméretének összehasonlítása | 86 |
| A nagy emberszabású majmok jellemzői | 88 |
| A primáták közös és eltérő vonásai | 91 |
| Az ember és genetikailag legközelebbi állat-rokonai kiválasztott viselkedésmódjainak szembeállítása | 94 |
| Játszás/játékok | 94 |
| Intelligencia és beszéd | 98 |
| Szociabilitás és kommunikáció | 101 |
| Szexualitás vagy reprodukció | 103 |
| Összefoglalás | 105 |
| Embergyerekek: a nevelés szükségessége, nevelhetőség és szocializációs feladatok | |
| Állatkölyök és embergyermek | 108 |
| A nevelés szükségessége és lehetősége mint kommunikatív kihívás | 110 |
| A gyerekkor a kulturális hatások függvényében | 111 |
| Összefoglalás | 111 |
| Emberképek - gyermekképek | |
| A gyerek mint még-nem-felnőtt (fejlődés- és kompetenciabeli elmaradás) és mint kis felnőtt (csökkentett felnőtt-státusz) | 114 |
| A gyermek mint olcsó munkaerő (gyermekmunka) | 116 |
| A gyermek mint az emberiség megmentője (apoteózis) | 117 |
| A gyermek mint a lereagálás eszköze (visszaélés a gyermekekkel) | 118 |
| A gyermek mint szívesen látott örömszerző (szexuális erőszak) | 119 |
| A gyermek mint a felnőttel egyenrangú lény (személyi aspektus) | 121 |
| Összefoglalás | 123 |
| A gyermeklét mint a gyermek perspektívája és útja | |
| A gyermek mint a nevelési folyamat szubjektuma | 126 |
| A gyerek mint a tanulási és interakciós folyamatok társalkotója | 127 |
| A gyermek mint a nevelői tevékenység javulásának mértéke | 129 |
| Összefoglalás | 132 |
| A gyermekek jogai | |
| A J. Korczak alkotta "Magna Charta Libertatis" | 135 |
| Az ENSz Gyermekjogi Konvenciója (1989) | 139 |
| Összefoglalás | 142 |
| Záró gondolatok: a gyermekkor-kutatás újabb perspektívái és felismerései | |
| A gyerekkor-kutatással foglalkozó kézikönyvek | 145 |
| A leggyakoribb témakörök | 146 |
| A gyerekkor modern értelmezése és a gyerekjogok | 147 |
| A gyerekkor új értelmezése elméletben és a kutatási gyakorlatban | 147 |
| Irodalom | 150 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.