| Előszó | 39 |
| Differenciálódás, integrálódás, interdiszciplinaritás a gyógypedagógiában (Gordosné dr. Szabó Anna) | 41 |
| Történeti előzmények | 42 |
| A fejlődés egyetemes törvényszerűségeiről | 43 |
| A magyar gyógypedagógia fejlődése | 48 |
| Gyógypedagógiai tipológia | 52 |
| Közös jellemzők | 56 |
| A differenciálás szükségessége és határai | 57 |
| Problémák | 64 |
| Gyógypedagógiai tevékenység | 65 |
| Az általános és speciális dialektikus egysége | 71 |
| Tevékenységformák | 74 |
| Fejlődési tendenciák | 76 |
| A gyógypedagógia mint tudomány | 77 |
| Többszintű integráció, pedagógiai dominancia | 80 |
| Belső diszciplínarendszer | 83 |
| Várható további specializálódás és integrálódás | 86 |
| Irodalom | 88 |
| A gyógypedagógia szociológiai problémái (Dr. Tóth György) | 92 |
| A gyógypedagógiai szociológiai kutatások szükségessége | 93 |
| A szociológiai kutatás - a prognosztikai szemlélet - és a pedagógiai tervezés néhány összefüggése | 93 |
| A szocializáció, a rehabilitáció és a deviancia fogalmának jelentősége a gyógypedagógiai szociológiában | 96 |
| A sérült személyiség komplex tanulmányozásának fontossága. A társtudományok által elért eredmények figyelembevételének jelentősége | 99 |
| A szociológiai szemlélet elfogadása néhány - a gyermekkel és az emberrel foglalkozó - tudomány területén, és ezek kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával | 101 |
| A szociológiai szemléletmód érvényre jutása a pedagógiában és a pedagógusképzésben | 101 |
| A szociológiai szempontú megközelítés térhódítása a gyógypedagógiában | 103 |
| A szociálpszichológiának és a nevelés szociálpszichológiájának kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával | 105 |
| Az orvosi-egészségügyi szociológia kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával | 106 |
| A személyiségzavar szociológiai szempontú megközelítésének fontossága a gyógypedagógiában | 108 |
| Az alkoholizmus káros hatása a személyiségfejlődésre | 109 |
| A sérült személyiségű fiatalok bűnözése. Kutatási feladatok | 110 |
| Állami gondozottak a gyógypedagógiai intézményrendszerben. Kutatási feladatok | 112 |
| A cigány tanulók integrálódásának néhány kérdése. A vizsgálódás iránya | 113 |
| A sérült személyiségű gyermekek fokozott veszélyeztetettsége. A kutatás lehetőségei | 114 |
| A gyógypedagógiai szociológia kutatómunka szempontjából hasznosítható eredmények. A kutatómunka további feladatai | 116 |
| Néhány vizsgálat eredményeinek áttekintése a gyógypedagógiai szociológiai kutatómunka szempontjából | 118 |
| Az orvosegészségügyi felmérések néhány tanulsága | 120 |
| További kutatási feladatok és a koordinálás szükségessége | 121 |
| Irodalom | 122 |
| A modern gyógypedagógia orvosi (egészségügyi) problémái (Dr. Csabay László és Dr. Göllesz Viktor) | 129 |
| Az orvosi munka jellegének változásai. Történeti alapok (Dr. Göllesz Viktor) | 129 |
| Szemléleti alapok | 131 |
| A gyakorlati megvalósítás. Akadályok | 132 |
| Az orvosi munka specifikus jellege | 133 |
| Problémák a fogyatékosságok orvosi diagnosztikájában (Dr. Csabay László) | 134 |
| Az orvos gyakorlati feladatai a gyógypedagógiai intézményekben. Terápiás lehetőségek (Dr. Csabay László) | 140 |
| Első - általános és speciális - vizsgálatok | 142 |
| Ismételt - általános és speciális - vizsgálatok. Terápiás kontroll | 144 |
| Tennivalók a gyógypedagógiai intézményből távozó gyermek körül | 144 |
| Az orvos feladatai a foglalkozásbeli és szociális rehabilitáció előkészítésében. Néhány elvi és gyakorlati szempont. (Dr. Göllesz Viktor) | 145 |
| Irodalom | 149 |
| A gyógypedagógiai pszichológia korszerű szemléleti kérdései (Lányiné dr. Engelmayer Ágnes) | 154 |
| A gyógypedagógiai pszichológia hagyományos értelmezése | 155 |
| Fő változások a társadalmi és tudományos közgondolkodás ember- és gyermekszemléletében | 159 |
| Fő tendenciák a gyógypedagógiai pszichológia szemléletének, céljának és munkaterületének átalakulásában | 161 |
| Az egész személyiség figyelembevétele a szociális interakció hatásaiban | 161 |
| Az életkori határok tágulása | 164 |
| A pozitív személyiségjegyek feltárása | 167 |
| A fogyatékosok és épek közötti határ megvonásának kérdése | 168 |
| A normalizáció elv | 172 |
| A sérült személyiség komplex megismerésének és vizsgálatának elve | 173 |
| Homogenitás és heterogenitás mint szelekciós elv | 175 |
| A sérült személyiség fejlesztésének pszichológiai elvei | 175 |
| A gyógypedagógiai pszichológia továbbfejlődésének perspektívái | 177 |
| Irodalom | 179 |
| A gondolkodás korrekciós nevelésének pszichológiai alapjai (Dr. Bödör Jenő) | 184 |
| A gondolkodás fejlesztésének alapelvei | 184 |
| A gondolkodás fejlesztésének társadalmi meghatározottsága | 184 |
| A gondolkodás fejleszthetőségének elve | 185 |
| A gondolkodás korrekciós nevelésének elve | 190 |
| Az általános törvényszerűségek sajátos érvényesülésének elve | 199 |
| A gondolkodásfejlesztés új útjai | 203 |
| Debilis tanulók gondolkodásának korrekciós neveléséről | 206 |
| Az individulis eltérések szerepe a gondolkodás korrekciós nevelésében | 208 |
| A konkrét-szemléletes és az absztrakt-szóbeli gondolkodás kapcsolatának sérülése és korrekciója | 213 |
| Irodalom | 223 |
| A hallási fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (László András) | 228 |
| A hallási fogyatékosság fogalma | 229 |
| A hallási fogyatékosok csoportosítása | 231 |
| A hallási fogyatékosok száma | 233 |
| A halláskárosodás kihatásai | 235 |
| A hallási fogyatékos gyermek fejlődése az iskoláskorig | 237 |
| A hallási fogyatékos gyermek nevelése a családban | 240 |
| A hallási fogyatékos óvodai nevelése | 243 |
| A hallási fogyatékosok iskolarendszere | 245 |
| A hallási fogyatékosok iskolai nevelésének célja és feladatai | 248 |
| Az oktatás és képzés tartalma | 249 |
| A hangbeszéd kialakítása | 251 |
| Hallásnevelés | 254 |
| A hallásnevelés célja és feladatai | 255 |
| A hallásnevelés általános módszerei | 258 |
| A jelbeszéd | 259 |
| Irodalom | 262 |
| Az értelmi fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (Sziklay Béla) | 263 |
| Az értelmi fogyatékosság fogalma, az értelmi fogyatékosok csoportosítása | 263 |
| Az értelmi fogyatékosság fogalma | 264 |
| Az értelmi fogyatékosok csoportosítása | 267 |
| Az értelmi fogyatékosok egyes csoportjainak jellemzése | 270 |
| Az értelmi fogyatékosok iskolahálózatának kialakulása (1897-1974) | 276 |
| A fogyatékosok tankötelezettségének bevezetése előtti időszak (1897-1921) | 276 |
| A fogyatékosok tankötelezettségét elrendelő 1921. év XXX. tc. hatálybalépése és a felszabadulás közötti időszak (1921-1945) | 279 |
| A felszabadulást követő időszak (1945-1975) | 281 |
| Az értelmi fogyatékos tanulók jelenlegi iskolarendszere | 286 |
| A foglalkoztató iskola | 286 |
| A kisegítő iskola (osztály, nevelőotthon) | 290 |
| Kisegítő iskolai továbbképző tagozat | 297 |
| Irodalom | 300 |
| A látási fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (Dr. Méhes József) | 302 |
| A kialakulás mozzanatai | 302 |
| Speciális út a vakok nevelésére | 304 |
| Kísérlet az együttes nevelésre | 304 |
| A tiflopedagógia gyógypedagógiai orientációja (ophthalmodefektológia) | 306 |
| A gyógypedagógia általános elmélete és a tiflopedagógia | 309 |
| Társadalmi funkció és praxis | 310 |
| Izoláció és elidegendés | 311 |
| Defektivitás és életforma | 311 |
| Pedagógiai effektivitás és terápia | 312 |
| A gyógypedagógia és a nil nocere princícpiuma | 314 |
| Gyógypedagógia és reszocializáció | 315 |
| A tiflopedagógia kompetencia-felosztása | 316 |
| Típustan | 317 |
| Szelekcióstan | 324 |
| Kompenzáló neveléstan | 332 |
| Tiflodidaktika és metodika | 340 |
| Rehabilitációs tan | 341 |
| Irodalom | 342 |
| A beszédkutatás jelentősége a gyógypedagógiában (Subosits István) | 345 |
| A beszéd és szocializáció | 345 |
| A gyógypedagógia központi kérdése: a beszéd kialakítása, illetve korrekciója | 347 |
| A beszédhibák experimentális kutatásának fejlődése | 351 |
| A kóros beszéd artikulációjának kísérleti vizsgálata | 356 |
| Adatok a beszédhibák akusztikájához | 360 |
| Az experimentális beszédkutatás és a beszédkorrekció összefüggése | 375 |
| Irodalom | 379 |
| A fogyatékosok társadalmi rehabilitációja (Dr. Göllesz Viktor) | 381 |
| Az iskolai és a felnőttkori rehabilitáció ellentmondásai és összefüggései | 382 |
| Az előzetes iskolázottság | 390 |
| A foglalkozásbeli rehabilitáció | 394 |
| A fogyatékosok pályaválasztásának sajátosságai | 394 |
| A fogyatékosok szakmunkásképzése | 404 |
| Foglalkoztatás szociális intézetekben | 408 |
| A felnőtt fogyatékosok rehabilitációjának intézményrendszere | 411 |
| Védőmunkahelyi foglalkoztatás | 412 |
| Társadalmi törekvések | 418 |
| Küzdelem a tradíciók és az izoláció ellen | 418 |
| Érdekvédelmi szervezetek | 422 |
| Szakirányú társadalmi szervezetek | 422 |
| Szociális gondoskodás és rehabilitáció összefüggése | 423 |
| Szakember-ellátottság | 424 |
| Irodalom | 425 |