| Bevezető | 3 |
| Előszó | 5 |
| Az integrált nevelés | 6 |
| A "tanulásban akadályozottság", mint iskolaszervezési kategória | 7 |
| Nemzetközi gyakorlat | 9 |
| Hatása a tanulmányi előmenetelre | 10 |
| Csak hosszútávon várható hatások | 10 |
| Tanulásban akadályozottakkal kapcsolatos kutatások | 10 |
| A kutatás kérdései | 11 |
| A differenciált oktatási intézmények megjelenése | 12 |
| Az iskolai integráció hatása a szociális státuszra | 17 |
| A szociális státusszal kapcsolatos kutatási eredmények | 17 |
| Az integratív pedagógiától az inkluzívig | 18 |
| A személyiség pszichikai sajátosságairól kialakult álláspontok | 18 |
| A személyiség fogalma | 21 |
| A személyiség meghatározása | 21 |
| A személyiség szerkezete | 24 |
| A tanulási képességekről, a tanulási akadályozottságról | 24 |
| A gyógypedagógiai pszichológiai gondolkodás tartalmi kérdései | 25 |
| A beszéd szerepe a kapcsolatképzésben és a viselkedésszabályozásban | 27 |
| A nyelv gondolkodás- és kultúraformáló | 27 |
| A nyelvi relativitás elmélete | 28 |
| A nyelvi kommunikáció típusai | 29 |
| Intellektuális képességek motivációja | 29 |
| A kommunikatív és kognitív viselkedés összefüggéseiről | 30 |
| Fejlődéselmélete és néhány zavara | 31 |
| A strukturális elmélet | 31 |
| Előfeltételei és kezdeti fázisai | 33 |
| Beszédfejlődés az óvodáskorban | 33 |
| A beszéd és az anya-gyermek kapcsolat zavara | 34 |
| A hospitalizmus hatása az óvodás korú gyermek beszédsajátosságaira | 35 |
| Az értelmileg sérült gyermekek nyelvhasználata | 37 |
| A cselekvés beszéddel való szabályozása | 37 |
| A teljesítményzavarok tanulási zavarral kapcsolatos aspektusai | 39 |
| Szükségletszabályozás kérdései | 40 |
| A személyiség aktivitása és alkalmazkodása | 40 |
| A nehezen nevelhetőség | 44 |
| Típusai és megoldási javaslatok | 45 |
| Kialakulásuk lehetséges okai | 47 |
| A figyelemzavar, impulzivitás és hiperaktivitás | 51 |
| Pedagógusok véleménye a nehezen kezelhetőségről | 57 |
| A tanulási zavar fogalma, kutatási irányzatai | 57 |
| Koncepcionális kérdések a tanulási zavar fogalma körül | 58 |
| Speciális, sajátságos tanulási nehézségek | 60 |
| Irányzatok a tanulási zavarok kutatásában és terápiájában | 61 |
| A tanulási zavarok alkategóriái | 61 |
| Diszlexia, diszgráfia | 62 |
| Az olvasás és írás - zavarokból eredő magatartásproblémák | 68 |
| A számolászavarról | 69 |
| Pszichoneurológiai tanulási zavarok | 69 |
| A diagnosztika szerepe | 70 |
| A pedagógus szerepe a prevencióban és korrekcióban | 70 |
| A különböző tesztek jelzőértéke a tanulási zavar diagnosztizálásában | 71 |
| Preventív diagnosztikai eljárások | 72 |
| A részképesség-zavar | 75 |
| Általában a részképességi működési zavarokról | 75 |
| Részképesség-zavarok diagnosztikája | 76 |
| Az értelmileg akadályozottak pszichológiája | 79 |
| Társadalmi, szociális, affektív vonatkozások | 79 |
| A társadalmi változások szerepe | 80 |
| Az intelligenciakutaás hatásai | 80 |
| Szociális kompetencia értelmileg akadályozottnál | 81 |
| A személyiség érzelmi, affektív szférája | 82 |
| Értelmileg akadályozottak affektív zavarai | 84 |
| Fejlődési vonatkozások | 85 |
| Organikus okok | 85 |
| Motoros jellemzők | 86 |
| Szociális fejlődés | 87 |
| A kognitív fejlődés sajátosságai | 87 |
| Kognitív fejlődés általános jellemzői | 87 |
| Az észlelés és a környező világban tájékozódás | 94 |
| A kognitív funkciók zavarai többszörös akadályozottságnál | 97 |
| Értelmileg akadályozottak kognitív funkcióinak specialitásai | 98 |
| Az emlékezeti folyamatokról | 100 |
| A figyelem | 104 |
| A tanulás | 106 |
| A DOWN-betegségről | 109 |
| Az autizmus jellegzetességei, tünetei | 111 |
| Diagnosztika és terápia | 115 |
| A fogyatékos gyermekek pszichológiai fejlődése - személyiségfejlődés | 115 |
| Az akadályozottság diagnosztikája | 116 |
| Az értelmileg akadályozottak diagnosztikájának sajátosságai | 117 |
| Akadályozottság-diagnosztikáról | 118 |
| Intelligencia-mérés dilemmái a fogyatékosoknál | 121 |
| A fogyatékos gyermekek korai fejlesztése, rehabilitációja | 122 |
| A rehabilitációkról általában | 122 |
| A korai fejlesztés | 123 |
| Korai fejlesztés, áthelyezés, tanácsadás, tanácsadó szolgálatok | 125 |
| Terápia, fejlesztés, tanácsadás | 126 |
| Az esélyegyenlőség | 126 |
| A terápiás módszerek pszichológiai aspektusa | 127 |
| Gyógypedagógiai fejlesztés | 128 |
| A célzott frekvenciájú relaxáció | 128 |
| A zene erejével | 129 |
| Gyógytorna, mozgásfejlesztés | 129 |
| Játékterápia | 130 |
| A nevelési környezet feladatai | 132 |
| A személyiség szociális dimenziója | 134 |
| A kommunikáció és interakció | 134 |
| A társas kapcsolatok alakulása | 136 |
| A kapcsolatteremtés | 139 |
| A személyes viszonyulás | 141 |
| Társas beilleszkedés | 142 |
| Kötődések | 143 |
| Kapcsolatkészség | 143 |
| Az azonosulás | 144 |
| Elnézés, elfogadás, elutasítás, szeretet kérdései | 145 |
| Siker, kudarc | 146 |
| Kontroll és személyiségfejlődés | 146 |
| Önkontroll, pozitív kontroll | 147 |
| Tartalomjegyzék | 148 |
| Irodalom | 151 |