Próbálja ki megújult, VILLÁMGYORS keresőnket!
A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A hőerőgépek üzemtana

A Mérnöki Továbbképző Intézet 1943. évi tanfolyamainak anyaga

Szerző

Kiadó: Mérnöki Továbbképző Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 251 oldal
Sorozatcím: A Mérnöki Továbbképző Intézet kiadványai
Kötetszám: 81
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált. Nyomtatta a Műegyetemi Nyomda.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A technikai tudományos kutató munkának kevés olyan ágazata van, amelynek fejlődését az új gondolatok akkora tömege és a kísérleti kutatásoknak oly végtelen sorozata szolgálta volna, mint a... Tovább

Előszó

A technikai tudományos kutató munkának kevés olyan ágazata van, amelynek fejlődését az új gondolatok akkora tömege és a kísérleti kutatásoknak oly végtelen sorozata szolgálta volna, mint a hőmotorok, illetőleg általában az energiagazdálkodás problémáinak megoldása.
Az országos energiagazdálkodás (erőművek, természeti energiák hasznosítása), az ipari termeléshez szükséges energia fedezése, a vasút, a hajó, a repülőgép és a közúti közlekedési eszközöknek tökéletesítése mindmegannyi a hőerőgépek fejlődésével van szoros kapcsolatban. Elegendő e tekintetben rámutatni arra a csodálatos átalakulásra, amely a repülés terén az utolsó 40 év alatt észlelhető, valamint azokra a soha nem remélt óriási teljesítményekre, amelyeket az erőművek gépegységeiben a gőzturbina feltalálása okozott, amidőn rövid idő alatt az 1000 kW-os maximumról százhatvanezerre növekedett a teljesítmény. Ugyanezen idő alatt a vasút- és autó-közlekedés sebessége az üzembiztonság változatlan fenntartásával, sőt növelésével arra a mértékre volt növelhető, amelyet a közlekedési rend és biztonság határol.
Ezek az eredmények főleg a hőmotorok terén végzett sikeres mérnöki kutató munkának köszönhetők.
Ennek a kutató munkának és eredményeinek kritikai megvilágítása képezi e tanulmány feladatát.
A tanulmány legnagyobb részét ezelőtt négy évvel a műegyetemi „Mérnöki Továbbképző Intézet" által rendezett előadások során adtam elő szép számú hallgatóság előtt és - szerénytelenség nélkül mondhatom - jelentős sikert arattam.
A szöveg kézirata és ábrái még az ostrom előtt elkészültek. A könyv megjelenését az ostrom után az a körülmény akadályozta, hogy a kézirat csak nemrégen került megint birtokomba, az ábrákat pedig, amelyek műegyetemi helyiségeimben teljesen elpusztultak, újra kellett megrajzolni.
Időközben a technikai haladás számos új gondolat megvalósításával gazdagította a világ gazdasági és kulturális életét. Ezeket az újításokat természetesen felvettem a könyvbe. Ezek között kiemelem a gázturbinának repülőgépeken való alkalmazását és a rakéta-repülést. Örömmel állapítottam meg, hogy az akkor előadottakon lényeges változtatást eszközölnöm nem kellett.
Előadásommal elért sikeremet annak tulajdonítottam, hogy a problémák rendszeres összefoglalása és a kritikai megvilágításnak általam követett módszereinek alkalmazása révén sikerült hallgatóimmal megismertetni a szóbanforgó műszaki-gazdasági feladatok lényegét, és eloszlatni bizonyos - sajnos - a szakkörökben is elterjedt téves véleményeket. Vissza

Tartalom

Előszó 3
Bevezetés 6
I. Általános rész 7
1. Az energiaátalakulás folyamatai 7
2. Hatásfok 8
3. Túlhevítés 13
4. Expanzió 15
5. Kondenzátor 15
II. Dugattyús gőzgép és gőzturbina - 16
1. Dugattyús gőzgép 16
2. Gőzturbina 18
3/a. Akciós turbina 19
a) Nyomásfokozatok 25
b) Sebességfokozatok 27
3/b) Reakciós turbina 29
a) Résveszteség 34
b) Tengelyirányú nyomás kiegyenlítése 34
c) Reakciós kerék hatásfoka 35
4. Gőzfogyasztás 36
5. Gépméretek 37
III. Az indikált, illetve kerékmunka és az ezeknek megfelelő fajlagos fogyasztás 41
1. Az indikált diagrammok 44
2. Effektív teljesítmény és effektív fogyasztás 48
3. Gazdasági hatásfok 52
IV. Kazán 53
Túlhevítés és vízelőmelegítés 64
V. Kombinált gőzüzemek 72
Közbenső túlhevítés 81
VI. Más közvetítő közegek felhasználása a gőzgépeknél -85
1. Higany-turbina 98
2. Koenemann-rendszerű turbina 92
VII. Gázgépek 98
1. Belső égésű gázmotorok 103
2. Diesel-motor 111
3. Kétütemű Diesel-motor 115
4. Méretek és teljesítmény 116
5. A gázmotor szabályozása 122
a) Dugattyús gázmotor szabályozása 122
b) Diesel-motor szabályozása 125
6. Dugattyús gázmotorok teljesítményének növelése 126
7. Teljesítményfokozás túltöltéssel 131
8. Autómotorok 135
9. Gázturbina 139
10. A gázturbina méretezése 152
11. Gázturbinák szabályozása 158
VIII. A repülőgép gázturbinája 165
Légsugárhajtás 169
IX. Gázalakú tüzelőszerrel járó gázmotorok 179
1. Gázgenerátor-rendszerek 179
Hatásfokjavítás az égéstermék visszavezetésével 191
Változó nyomás alatt működő generátor 195
2. Generátor gázmotor 203
3. A gázmotor szabályozása 205
4. Gázkeverők 20S
5. Összefoglalás 213
X. Sikertelen kísérletek 217
Az artézi víz melegének értékesítése 219
Végszó 224
Függelék 225

Dr. Schimanek Emil

Dr. Schimanek Emil műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Schimanek Emil könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A hőerőgépek üzemtana A hőerőgépek üzemtana A hőerőgépek üzemtana A hőerőgépek üzemtana A hőerőgépek üzemtana

A borító kissé elszíneződött, töredezett.

Állapot:
15.000 ,-Ft
120 pont kapható
Kosárba
10-100% kedvezmény!