1.031.345

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A japán gazdaság, társadalom és kommunikáció átalakulása az évezredfordulón

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Főiskolai Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 181 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7163-64-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az olvasó az ezredfordulón Japánban végbemenő gazdasági, társadalmi és kommunikációs változásokról, átalakulásról készült kutatások eredményét tartja a kezében.
A Japán iránt érdeklődők lassan... Tovább

Előszó

Az olvasó az ezredfordulón Japánban végbemenő gazdasági, társadalmi és kommunikációs változásokról, átalakulásról készült kutatások eredményét tartja a kezében.
A Japán iránt érdeklődők lassan olyan mennyiségű - de nem kellő mélységű! - információhoz jutnak a napilapokból és folyóiratokból, amely mind azt sugallja: Japán válságban van, hogy szinte el is megy a kedvük attól, hogy ezzel a „hajdan" oly szép napokat élt országgal foglalkozzanak. Ráadásul maguk között a japánok között is mind többen érzik úgy, hogy valami nincs rendjén, és visszautasítják régi dicsőségük évtizedeit. Nem véletlenül kezdtek a kilencvenes évekről, mint „elveszett évtized"-ről beszélni.
Az alábbiakban arra teszünk kísérletet, hogy bemutassuk: a kép sokkal összetettebb ennél. Nem válságról, sokkal inkább egy átfogó gazdasági és társadalmi átalakulási folyamatról van szó, amelynek során Japánban folyamatosan, de nagyon lassan, az évszázados hagyományok fellazulása következik be, miközben ugyanilyen fokozatossággal és hasonlóan lassú tempóban az ország intézményrendszere, valamint a legszélesebb értelemben vett szokások mind jobban belesimulnak a nemzetközi trendek vonalába-szövetébe. Igaz ez olyan nagy jelentőségű kérdésekben is, mint a nők szerepének módosulása, a foglalkoztatási-bérezési rendszer átalakulása, az állam szerepvállalása a gazdaságban, vagy például a vállalati management módszerek átértékelődése. Nem is lehet ezen csodálkozni, ha tudjuk, hogy miközben a japán vállalatok termelési értékük egyre nagyobb részét külföldön állítják elő, állandóan nő a külföldi cégek, szakértők, sőt foglalkoztatottak jelenléte is Japánban. De a Japánra még oly jellemzőnek tartott területeken is, mint az oktatás és képzés, vagy éppen a belpolitika, számos olyan irányzatot figyelhetünk meg, amelyek egyaránt ezt a nemzetköziesedési folyamatot erősítik. Vagyis a globalizálódás térnyerése alól Japán sem húzhatja ki magát.
A jövőt illetően sincsenek kétségeink afelől, hogy a japánok joggal és bölcsen vigyázni fognak nemzeti tradícióik fennmaradására, ha ezt az ambíciójukat döntően a kultúra területén élik is majd ki, de ugyanakkor - az „új", a „külföldi" iránti vonzódásuk, a nemzetközi kapcsolatok egyre fontosabbá válása miatt - mindent el fognak követni azért, hogy nemzetüket minél több tekintetben is versenyképesen állítsák (vissza) a világ vezető országainak sorába.
Japán gazdasági erejének növekedése, a japán cégek világméretű terjeszkedése, a japán turisták beáramlása Európába fölerősítette a kulturális, kommunikációs különbségekből adódó konfliktusokat. Magyarországon is egyre nőtt az itt élő, és az idelátogató japánok száma, ami egyrészt lehetővé tette a japánokkal való közvetlen kommunikációt, másrészt ösztönzően hatott a japán nyelvtanulásra. Ugyanakkor emiatt egyre több kommunikációs félreértésről, érthetetlen viselkedésről szóló történet került napvilágra, ami a téma tüzetesebb vizsgálatára ösztönözte a japán nyelvvel, és kultúrával foglalkozó szakembereket. Vissza

Tartalom

Előszó 7
A JAPÁN GAZDASÁG ÉS TÁRSADALOM ÁTALAKULÁSA AZ
ÉVEZREDFORDULÓN
(Hernádi András)
I. Japán a globális világban: Japán és a távol-keleti térség 11
II. A japán gazdaság és társadalom átalakulása a 90-es években és
várható fejlődése a 21. században 15
n. 1. Valóban válságban volt-e, van-e Japán? 15
Ü.2. A japán gazdaság és társadalom átalakulása a 90-es években 20
a. Foglalkoztatás, termelési szerkezet 20
b. A nők, a fiatalok szerepe a társadalomban 24
c. Megtakarítások, hazai tőkebefektetések 24
d. Oktatás és képzés 27
e. Kutatás-fejlesztés (K+F), információs technológia (IT) 28
f. A pénzügyi dereguláció, az ún. „Big Bang" 32
g. A bank- és a biztosítási szektor liberalizációja 34
h. Külkereskedelem 36
i. A közvetlen tőkebefektetések 42
j. Új management módszerek 49
k. Belpolitika 54
l. Külpolitika 57
II. 3. Az elkövetkező évtized kilátásai 59
III. Zárógondolatok helyett 70
A JAPÁN NYELV ÉS KOMMUNIKÁCIÓ ÁTALAKULÁSA AZ
EZREDFORDULÓN
(Székács Anna)
I. Nyelvi változások kérdése a japán nyelvben 77
A nyelvi változás 77
A nyelvi változás kutatása 78
1.1. Lexikai változások 79
Kihaló lexika 79
Keletkező lexika 82
Szóalkotási stratégiák 92
1.2. Változások a grammatikában 94
-ra-mentes szavak 94
-sa hozzáadásával képzett szavak 95
Az esetpartikulák változásai 96
Új szemléletet hordozó szófordulatok, mondatalkotó stratégiák 97
1.3. A lexikai és grammatikai változások okairól, társadalmi hátteréről 103
II. A kommunikációs változásokról 110
II. 1. A tiszteletiség nyelvének alakulása 110
A tiszteletiség nyelvének rendszere 110
Kutatások a 80-as évektől 113
A rendszer alkalmazásának változásai 122
IL2. A női és a férfi nyelv közeledése 129
A női nyelv kérdésköre 129
Szerepváltozások nyelvi kifejeződése 142
II.3. A hagyományos kommunikációs szokások változása 147
A japán nyelvi és nem-nyelvi kommunikáció jellegzetességei 147
Változások a 90-es évektől 161
III. A nyelvi és a kommunikációs változások hatása a japán nyelv
oktatására 168
Felhasznált irodalom 177
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A japán gazdaság, társadalom és kommunikáció átalakulása az évezredfordulón
Állapot:
2.440 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba
konyv