1.034.800

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A jövő útjain 1937.

XII. évfolyam 1-6. szám

Előszó

Az állam, a szabad társadalom és a nevelés a chcltenhami kongresszus tükrében.

Az Uj Nevelés Ligája cheltenhami VII. világkongresszusának főcime és vezérgondolata a „nevelés és szabad... Tovább

Előszó

Az állam, a szabad társadalom és a nevelés a chcltenhami kongresszus tükrében.

Az Uj Nevelés Ligája cheltenhami VII. világkongresszusának főcime és vezérgondolata a „nevelés és szabad társadalom" volt. A kongresszuson megtárgyalandó anyagnak e vezéreszme körül való csoportosítása megfelel a mai társadalmi átalakulások arculatának és tagadhatatlan, hogy e téren két világnézet áll egymással szemben. A nevelés feladata nemcsak a tantervekben lefektetett anyag elvégzése és az általános erkölcsi és jellemnevelés, hanem az egyén társadalmi feladatainak a jövőbe való beállítása és az egyén nevelése azon gondolatkör számára, amelytől a társadalom fejlődését és a mai nem éppen kedvező helyzetnek a javulását várhatjuk. A kérdés természetszerűleg igen szoros kapcsolatban van az állammal, mint amelynek keretében a társadalom él és fejlődik, másrészt az állammal, mint olyannal, amely a jövő nemzedék, sőt a felnőttek neveléséből és céltudatos irányításából mindinkább nagyobb és nagyobb részt kiván magának biztosítani.
E folyóirat legutóbbi száma rövid áttekintést nyújtott mindama főbb vezérgondolatokról, amelyeket a kongresszus főcímével kapcsolatosan kifejtettek. Jelen sorokban egykét neves kongresszusi előadó előadása nyomán részletesebben kívánok foglalkozni azzal, hogy milyen beállítást nyert a kongresszuson a szabad társadalom, ennek az államban való léte és a nevelés e szabad társadalom felé. A kongresszus ugyanis céljának megfelelően nem önmagáért foglalkozott az állam és a társadalom mai aktuális kérdéseivel, hanem azért, hogy a nevelésnek a helyes utakat megmutassa a szerinte minél jobb és tökéletesebb társadalmi és állami berendezkedés felé.
A szabadság fogalmának értelmezését illetőleg a kongresszus vezetősége helyesen osztotta be két nagy csoportba az előadókat és elmondandó anyagukat, még pedig oly módon, hogy az előadások egy része a szabadság gondolatával, mint belső emberi megnyilvánulással foglalkozott, a másik része pedig a szabadság külső megnyilvánulásaival az államban és társadalomban, amelyet betetőzésül az államok egymásközötti szabadságának és szabad fejlődésének megvitatása is nyomon követett. A kérdés első része inkább lélektani alapokon állott, míg a második része megkívánta, hogy igen alaposan szemügyre vegyük azokat a folyamatokat és összetevőket, amelyek a ma államát és társadalmát irányítják. Itt jegyzem meg, hogy a kérdés lélektani részével a „Jövő Utjain" legutóbbi számában Redl dr. bécsi pszichológus foglalkozott bővebben.
A személyes szabadság kifelé való megnyilatkozásait illetőleg a kongresszus, mint már említettem, igen korszerű kérdések középpontjába állította a hallgatóságot. Első pillanatra talán úgy tűnik, mintha számtalanszor és újra elmondott és meghallgatott problémákkal állnánk szemben. Ha azonban szemügyre vesszük, hogy mindez nemcsak azért hangzott el, hogy elhangzott légyen, hanem hogy a felnövekvő nemzedékbe irányító eszmeként gyökeret verjen, akkor e kérdések egészen más világításban fognak feltűnni.
A szabad társadalom kérdéseit fejtegető előadók a helyesen értelmezett belső egyéni szabadság alapján tovább indulva az egyénnek a társadalomba való beállítottságát fejtegették és a hallgatóságot a legeszményibb magaslatokra vitték.
Az egyforma eséllyel életbe indulás, a belsőleg harmonikus emberből kifelé sugárzó összműködési készség többi embertársaival, az egyéni véleménynyilvánítás szabadsága és az egyéniségnek az általános erkölcsi normák keretein belül való szabad kifejlesztése és szabad világnézeti szemlélet kialakítása kerültek megvitatásra... Vissza

Tartalom

XII. évfolyam.
I. szám: Az Új Nevelés VII. cheltenhami kongresszusa. 1
II.-III. szám: Pálcával, vagy pálca nélkül. - - -37
IV. szám: A gyermek mint műértő. - - - 89
V. szám: Lélekismeret-életismeret. - - 125
VI. szám: Adler emlékszám. - - 157
CIKKEK.
Akik ütnek, bár nem akarnak ütni.
(Vallomások.) - - - - 57
A magyar ind. pszich. mozgalom
története. - - - - - 192
A magy. kir. Gyermeklélektani Intézet tanácsadójának jegyzeteiből:
Csoda-e ha rossz a gyermek? - 75
A szerkesztőség zárószavai (II. III.sz.) 77
Bakó József: Tanyai hangok. - 52
Beliczáné-Okolicsányi Éva: Nyomda az iskolában. - - - 11
Biróné O. Emma: Az élet mint feladat. - - - - - 185
Citronyiné Bikfalvy Ilona: Fonalas munka és az otthon légköre. 105
Sz. Csorba Tibor: Magasabb lelkiség a fegyelmezésben. - - 68
Sz. Csorba Tibor; A művész rajztanár munkatere. I. A magyar vidék művészeti képzésének lehetőségei. II. Az eredményes rajztanítás új módszere. - - - 101
Dénes Magda: A tesztmódszer határairól. - - - - - 139
Egy körzeti iskolafelügyelő igazgatótanitó válasza felvetett kérdéseinkre. - - - - - 53
Egy neves óvónő jegyzeteiből. - 50
Egy nyugdíjas tanítónő: Szeretetés türelem: - - - - - 68
Egy szociális munkás: Kültelki otthonok. - - - - - 74
Elefánthy Mária: Jegyzetek a zenei óvódákról. - - - - 97
Fischer Ödön: Az ind. pszich. mint pszichoterápiái módszer. - - 176
Herbers. Hein: A Bilthoveni gyermekközösség. - - - - 13
Hoffmann Marianne: Új módszerek a javítónevelésben. - - 73
Hrabovszkyné Révész Margit: A jellemfejlődés útja. - - - 137
Imre Sándor: A büntetés szerepe a nevelésben. - - - - 37
Jánky Kálmán: A büntetés megelőzése. - - - - - 71
Karácsony Sándor: Jogos, vagy jogtalan. - - - - - 40
King, Annié és Cooper, Elise: Fegyelem az osztályban. - - 62
Kiss József: Pálca a falusi iskolában. 51
Kubinszky Lajos: Az állam, a szabad társadalom és a nevelés a cheltenhami kongresszus tükrében. 1
Krammer Jenő: Az adleri ind. pszich. szerepe Szlovenszkóban. 191
Lányi Géza: Sikeres önkormányzati kísérlet. - - - - 67
Ligeti Boriska: A boldog ember lélektana. - - - - - 125
Major Dezső: Mi cserkészek miért nem ütünk. - - - - 54
Maros Jenöné: Miért tanulnak ma kevesebben zenét, mint azelőtt? 99
Máday István: Az individuálpszichologia helye a tudományok rendszerében. - - - - 169
Máday István: Alkalmazzuk-e a testi fenyítést?- - - - 43
Moravcsik Gyuláné. Első lépések a zene birodalmában. - - - 94
Moravcsik Gyuláné: Felkeléstől lefekvésig. - - - - - 16
Nagy Lajos: Pálca nélkül - - 65
Nemesné M. Márta: Találkozás Kaes Boekeval. - - - - 13
Nemesné M. Márta: Az individuálpszichológia mint nevelő módszer. - - - - - - 172
Németh Péter: A veszélyeztetett fiatalkorúak erkölcsi nevelése. - 192
Nyilas Vera: Cselekvés és intelligencia. - - - - - 141
P. Olasz Péter S. J.: Büntetés és jutalmazás. - - - - 55
Pásztor József: Fegyelem és fegyelmezettség. - - - - 72
Popper Irma: Zenepedagógia-emberpedagógia. - - - 89
Preyer Mária tanítónő ankétja: A nagyvárosi kültelki iskola helyzetképe. - - - - - 59
Probstner Artúr : Női betegségek lelki okai. - - - - - 182
Redl, Fritz: A büntetés hatásának mechanizmusa. - - - - 45
S. Kiss Terézia: Tanyai kis magyarok nevelése. - - - 131
Sehorrné Meitner Adrienne: Apró fogások - nagy eredmények. 76
Seidlerj Regine: Adler mint tanácsadó nevelő. - - - - 174
Spid, Oskar: Individuálpszichológia az iskolában. - - - - 186
Sz. Zechmeister Ida: Adler élete és hatása a mindennapi életre. - 166
Takács István: Csakugyan nincs más eszköz csak a verés? - 70
Várkonyi Hildebrand: Hogyan értelmezik az amerikai pszichológusok és nevelök a tanulás fogalmát? - - - - - 5
Vernon, Philip: Az értelmi tesztek néhány hibaforrásáról. - - 8
Vincze László: Kísérletek az irodalom megszerettetésére. - - 112
Zemplényi Eta: Eset a nevelési tanácsadóból. - - - - 190
SZEMLÉK ÉS JEGYZETEK.
Dános Edit: Megfigyelések az Institut Rousseauban folyó munkáról. 23
Éneklő ifjúság. - - - - 116
Gyakorlati nevelés az utca rendjére. 117
Házimunka mint önálló ipar. - 116
Leánycserkészet egy éve. - - 117
Máday István: Utószó a felsőoktatási kongresszusról. - - 24
Magyar Vöröskereszt szociális kongresszusa. - - - - - 114
Nemesné M. Márta: A Bruxellesi
Nemzetközi Oktatásügyi Kongresszus. - - - - - 25
Öt világrész gyermekművészete. - 115
Petersen, Péter: „Csoportmunka a jénai gyakorló iskolában." - 21
Zajelleni kongresszus Budapesten. 117
AZ UTÓDÁLLAMOK MAGYAR PEDAGÓGIÁJA.
Gábri F. György: A csehszlovákiai magyar tanítóság új képesítő vizsgarendje. - - - - 20
Sz. Weress Jolán: Ki volt nekünk Balázs Ferenc? (Egy nagy erdélyi népnevelő emléke.) - - - 143
KÖNYVEK ÉS BÍRÁLATOK.
Adler, Alfréd: Die Vorbeugung der Deliquenz. (Máday L) - - 79
A magyar nevelésügyi folyóiratok bibliográfiája, (g. s.) - - - 148
B. Radó Lili-Kazacsay Tibor: Kis dalok állatokról (M. R. 7.) 194
Békésy Sándor: Hivatások és életpályák. Gyakorlati pályavezető. - - - - - 84
Csekö Árpád: Mennyiségtani és fizikai tanulókísérletek. (Kiss J.) 150
sz. Csorba Tibor: Polgáristák. (Kováts Gyula). - - - 27
Demény Károly: Az iskolai testnevelés jövő feladatai. (Nánay B.) 146
Dékány István: A történelmi kultúra útján. (Sztankovicsné 0. M.) 148
Dottrens, Róbert: Le progrés á l'école. (Nánay Béla). - - 148
v. Faragó Endre: Az öregcserkészek útjain. (Reisinger Jenő). - - 147
Fertsek Ferenc : „Fickó meg a többiek." (Kovács József). - 83
Goodenough, Florence: Anger in young children, The University of Minesota Press, Minneapolis. (Dános Edit). - - - - 81
Proff. H. Hansdmann: Aber er geht nicht gern zur Schule. Lernmüde Kinder. (Molnár Vera). - - 83
Häberlin, Paul: Minderwertigkeitsgefühle, ihre Entstehung und Überwindung. (Molnár Vera.) 82
Huguenin, E.: Les Enfants moralements abandonnés. (Dános E.) 83
Jánosi György: Láthatatlan szélmalom. (Moravcsik Gyuláné) - 194
Kastner, Erich: Emil meg a három ikergyerek. (Moravcsik Gyuláné) 194
Középiskolai értesítők szemléje. (Máday István). - - - - 29
Lagerlöf Selma; Csodálatos utazás. (Moravcsik Gyuláné) - 195
Modern School Handbook. (n. m.) 27
Muckermann, Hermann: Diewerdene Reife. - - - - 81
Orbán Dezső: Az én földem. (K. M.) 193
Palotai Boriska: Julika. (Baloghy Mária.) - - - - - 195
Ramsone Arthur: Fecskék és Fruskák a felfedezők. (Moravcsik Gyuláné) - - - - - 195
Sztrókay Kálmán; A természet titkai nyomában, (n. gy.) - 193
Tobisch Irén; Panni. (Baloghy Mária) - - - - -196
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
konyv