| Bevezetés | 11 |
| Előszó | 25 |
| Az Írás tárgyalásának alapja | 34 |
| Mi az a dolog és mi az a jel? | 35 |
| A dolgok felosztása | 37 |
| Mit jelent élvezni | 37 |
| A háromszemélyű egy Istenről | 38 |
| A kimondhatatlan Istenről | 39 |
| Isten a jóság | 40 |
| Isten a bölcsesség | 41 |
| A Változatlan | 43 |
| Meg kell tisztítanunk lelkünket | 43 |
| Miképp jött hozzánk az Isten Bölcsessége | 45 |
| Hogyan gyógyította meg az embert | 46 |
| Krisztus az Egyházat megtisztítja | 48 |
| Bűneinket megbocsátja | 49 |
| Az Egyháznak átadott kulcsokról | 49 |
| Halál és feltámadás | 50 |
| Akik gyötrelmekre születnek újjá | 51 |
| Egyedül Istent kell élveznünk | 51 |
| Az önszeretethez nem kell parancs | 53 |
| A helytelen önszeretet | 54 |
| Senki sem gyűlöli testét | 55 |
| Ha testünknél jobban szeretünk valamit | 58 |
| A szeretet parancsa | 59 |
| A szeretet rendje | 20 |
| Kinek kell segítségére sietnünk | 61 |
| Istent mindenki szeresse | 63 |
| Felebarátunk minden ember | 65 |
| Az angyalokat is szeretnünk kell | 67 |
| Az Isten nem élvez, hanem használ bennünket | 66 |
| Hogyan használja Isten az embert? | 67 |
| Hogyan kell élveznünk az embert? | 68 |
| Első út az Istenhez | 66 |
| Az Írás célja | 61 |
| Az Írások magyarázata | 72 |
| A megcsalódott magyarázó | 73 |
| A szeretet megmarad | 74 |
| Kinek nincs szüksége Írásokra | 75 |
| Miyen legyen az Írások olvasója | 77 |
| Mi az a jel? | 78 |
| Milyen jelekről tárgyalunk? | 79 |
| A szó | 80 |
| A betű | 82 |
| A nyelvek | 82 |
| Miért hasznos a Szentírás homályossága | 83 |
| A bölcsességhez vezető lépcsőfokok | 85 |
| A kánoni könyvek | 89 |
| Az Írás tanulmányozása | 92 |
| Megesik, hogy az Írást nem értjük | 93 |
| Szükséges a nyelvek ismerete | 93 |
| A fordítások különbözőségének haszna | 95 |
| A fordítók tévedését mi okozza | 96 |
| Miképpen javítható a hiba | 97 |
| Ismeretlen szavak és beszédmódok | 101 |
| A latin és görög fordítás | 102 |
| A nyelvek és dolgok ismerete | 104 |
| A kilenc Múzsa meséje | 109 |
| Ami jót a pogányok modtak | 111 |
| Kétfajta tudomány hemzseg a babonától | 112 |
| A matematikusok babonasága | 114 |
| Hiábavaló a csillagvizsgálás életünk megismeréséhez | 116 |
| A genethliácusok tudománya | 120 |
| A nem babonás emberi intézmények | 125 |
| Emberi intézmények | 125 |
| Egyes tudományok az Írások megértéséhez | 128 |
| Mennyiben segít a történelem | 130 |
| Mennyiben segít a csillagok ismerete | 128 |
| A mechanikai ismeretek haszna | 130 |
| A dialektika haszna | 131 |
| Az összefüggés igazsága | 133 |
| Tételek és következmények | 134 |
| A következtetések törvénye és a tételek igazsága | 136 |
| A meghatározás és fölosztás | 137 |
| Az ékesszólás szabályai | 138 |
| A Retorika és Dialektika | 139 |
| A számok tudománya | 140 |
| A tudomáyokkal való foglalkozás | 141 |
| Ami igazságot mondtak a pogányok | 144 |
| Lelkület az Írás tanulmányozásához | 146 |
| A Szentírás és a profán irodalom | 148 |
| A megelőző könyvek tartalma | 149 |
| Szavak szétválasztásából származó homály | 150 |
| Kiejtésből eredő homály | 153 |
| Kijelentések homályossága | 156 |
| Az Írás képletes kifejezései | 157 |
| A zsidók szolgasága | 158 |
| A pogányok szolgasága | 160 |
| Szabadulás a jelek szolgaságából | 161 |
| Kit szorongat és kit nem a szolgaság | 162 |
| Miről ismerjük meg a jelképes beszédet | 163 |
| Istenről mondott kegyetlenség magyarázata | 166 |
| Szégyenteljes beszédek és tettek magyarázata | 167 |
| A cselekedetek megítélése | 168 |
| Téves vélekedések | 170 |
| A képletes kifejezések | 171 |
| A parancsoló kifejezések | 172 |
| Általános és egyeseknek szóló parancsok | 173 |
| Az engedély vagy parancs ideje | 174 |
| A gonoszok saját hajlamaik szerint ítélnek | 176 |
| A dicséret és gáncs hatása | 177 |
| Dávid házasságtörése | 178 |
| A jók bizonyos tettei | 180 |
| A nagy férfiak bűnei | 180 |
| A beszédmódot kell megfigyelnünk | 181 |
| Ugyanannak a szónak többféle jelentése | 182 |
| A homályos helyek értelem | 194 |
| Egyugyanazon helyet különféleképp érthetünk | 185 |
| A bizonytalan hely értelmezése | 186 |
| A trópusok ismerete szükséges | 187 |
| A donatista Tichonius szabályai | 189 |
| Tichonius 1. szabálya | 192 |
| Tichonius 2. szabálya | 192 |
| Tichonius 3. szabálya | 194 |
| Tichonius 4. szabálya | 196 |
| Tichonius 5. szabálya | 201 |
| Tichonius 6. szabálya | 203 |
| Tichonius 7. szabálya | 206 |
| Előszó | 209 |
| Nem a Retorika szabályairól lesz szó | 210 |
| Illő, hogy retorikai képességgel is éljünk | 210 |
| A szónoklás szabályai milyen korban sajátíthatók el? | 211 |
| A keresztény tanító feladata | 214 |
| A keresztény szónok inkább bölcsen, mint ékesszólóan beszéljen | 215 |
| A szent szerzők bölcsesége ékesszólással párosult | 218 |
| A Szentírásban igazi ékesszólás van | 220 |
| A szent szerzők homályosságát ne utánozzuk | 233 |
| A nehezen érthető dolgokat hogyan tárgyaljuk | 233 |
| A beszéd világossága | 234 |
| A tanítás legyen világos, de nem kellem nélkül | 237 |
| A szónok hármas feladata | 238 |
| Meg kell indítanunk a lelket | 241 |
| A kellemet a tartalom természetéhez kell mérnünk | 242 |
| Beszéd előtt Istenhez imádkozzunk | 244 |
| Isten készíti elő az igazi tanítókat | 246 |
| Három beszédfajta | 248 |
| Mindig fenséges anyaggal dolgozunk | 249 |
| A különböző szónoki hangnemek | 253 |
| Szentírási példák | 253 |
| Az egyházi tanítók példái | 264 |
| Váltakozzanak a kifejezés összes módjai | 273 |
| Vegyítsük a kifejezés fajtáit | 274 |
| A fenséges kifejezési mód hatása | 275 |
| Az emelkedett kifejezési mód célja | 277 |
| A hallgató szívesen figyeljen | 279 |
| Akinek élete fedi a beszédet | 282 |
| Inkább tanulmányozzuk az igazságot | 284 |
| Hozzáértőbbek beszédeit fel lehet használni | 286 |
| A szónok az Istenhez imádkozzék előbb | 288 |
| A könyv terjedelmének mentegetése | 289 |